آشنایی با گیاه زیبای بواردیا

سبک زندگیباغچه

- 97/08/30
آشنایی با گیاه زیبای بواردیابواردیا با نام علمی Bouvardia به زیر خانوده Rubioideae تعلق دارد و بومی مناطق گرمسیری قاره آمریکا است. گلهای قیفی شکل آن معمولا به شکل خوشه‌ای در انتهای ساقه قرار گرفته‌اند و به رنگهای سفید، کرم، زرد، صورتی و قرمز می‌باشند و گل برخی از گونه‌های آن معطر هستند که از جمله آنان می توان به گونه B.humboldtii اشاره کرد که گلهایی سفید رنگ با عطری قوی دارد. گلهای این گیاه معمولا در فصل پاییز شکل گرفته و شکوفا می‌شوند.

برخی از گونه‌های گیاه بورادیا و دو رگه‌های بدست آمده از آنان را می‌توان به عنوان گیاه زینتی و گلدانی و همچنین برای تهیه شاخه‌ گل بریده پرورش داد. شاخه گل این گیاه در کشورهای غربی بخصوص در دسته گل عروس و ساقدوش های عروس استفاده فراوان می‌شود. گرچه در آپارتمان ها به عنوان گیاه خانگی مورد استفاده قرار میگیرد ولی در بهار و تابستان در خارج از اتاق نگهداری میشود.

روش نگهداری گل زیبای آپارتمانی بواردیا



نور مناسب گل زیبای بواردیا


گل بواردیا مکانی روشن و پر از نور را ترجیح می‌دهد و با تابش نور مستقیم آفتاب مشکلی ندارد. نور کم محیط منجر به عدم شکل گیری گلها و یا ریزش غنچه های گل می‌شود.

دمای مناسب گل زیبای بواردیا


گل بواردیا در زمستان به دمایی بیش از 7 درجه سانتیگراد احتیاج دارد تا زنده بماند. هوای سرد و بخصوص مرطوب موجب نرم و آبکی شدن برگها و ظهور لکه‌های سیاه رنگ بر روی آنان می‌شود. برای گلدهی نیز دمای میحط باید بیش از 12 درجه سانتیگراد باشد. گل بواردیا در تابستان نیز تا 30 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل می‌کند. در تابستان جریان ملایم هوا را دوست دارد،در زمستان گیاه را نزدیک شوفاژ قرار ندهید.

آبیاری مناسب گل زیبای بواردیا


برای گل بواردیا آبیاری را به هفته ای یکبار در زمستان کاهش دهید. با فرا رسیدن فصلهای سرد سال اجازه دهید تا سطح خاک در بین هر دو عمل آبیاری تا حدودی خشک شود و سپس گل بواردیا را آب دهید. خشکی کشیدن گیاه موجب می شود که شاخسار گیاه خود را بیاندازند و کناره برگها بسوزد و قهوه‌ای شود.زهکش را بازدید و هرگز اجازه ندهید خاک گلدان باتلاقی شود.

رطوبت مناسب گل زیبای بواردیا


در بهار و تابستان هفته ای یکبار غبارپاشی کنید ، مواظب باشید گل ها مرطوب نشود ، جهت تامین رطوبت پایدار به زیر گلدانی سنگریزه دار آب اضافه کنید . ولی اجازه ندهید ته گلدان با آب در ارتباط باشد . در زمستان غبار پاشی لازم نیست و سطح زیر گلدانی باید خشک باشد .

خاک مناسب گل زیبای بواردیا


گل بواردیا به خاکی غنی با زهکش خوب نیاز دارد. اگر برگهای جدید ریز و رنگ پریده هستند نشانه کمبود مواد غذایی است. خاک اماده کاشت برای این گیاه خوب است.

کوددهی مناسب گل زیبای بواردیا


در فصول رشد می‌توانید هر دو هفته یکبار از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی البته با نصف غلظت معمول استفاده کنید. موقع گلدهی کود دادن را کمتر کنید.

تعویض گلدان مناسب گل زیبای بواردیا


در اواخر بهارزمانی که ریشه از زیر گلدان بیرون زده بود ، گل بواردیا را به گلدان جدید منتقل و شاخه های خشک را حذف کنید.اگر گل بواردیا شما به گلدانی بزرگتر نیاز دارد در اوایل فصل بهار گلدان آن را عوض نمایید.

تکثیر مناسب گل زیبای بواردیا


گل بواردیا را می‌توان با استفاده از قلمه ساقه که در انتهای بهار و یا در طی تابستان تهیه می‌شوند تکثیر نمود. قلمه ها برای ریشه دار شدن باید در مکانی با دمای 20درجه در طی شب و 25 درجه سانتیگراد در طی روز و به دور از تابش نور مستقیم آفتاب نگهداری شوند .رطوبت محیط نیز باید بالا (در حد 98٪) نگهداشته شود زیرا میزان آبی که قلمه‌های این گیاه از دست می‌دهند زیاد است. اگر شرایط محیطی مطلوب باشد 14-11 روز طول می‌کشد تا ریشه‌ها تشکیل شوند.

هرس گل زیبای بواردیا


گاهی ساقه‌های گل بواردیا بسیار بلند می‌شئوند و گلها نیز تشکیل نمی‌شوند. نوک شاخه‌ها را بزنید تا رشد شاخه‌های جانبی تحریک شود. زمانی که گلدهی گیاه گلدانی به اتمام رسید ساقه‌ها را طوری باید کوتاه کرد تا فقط دو جفت برگ روی آن باقی بمانند تا رشد شاخه های جدید تحریک شود. بعد از کوتاه کردن ساقه‌ها گلدان را در مکانی قرار دهید تا 18-16 ساعت روشنایی داشته باشد. به مدت 10-8 هفته به خوبی گیاه را آب دهید و آن را تغذیه کنید. سپس گل بواردیا را در مکانی قرار دهید که 10-9 ساعت روشنایی (14-13 ساعت تاریکی) داشته باشد و به مدت 6-5 هفته دیگر به آبیاری و تغذیه آن ادامه دهید تا شاخه‌های گل آن شکل گیرد.

آفات و بیماریهای گل زیبای بواردیا


کنه تار عنکبوتی موجب زرد شدن برگها و بستن تار عنکبوت در سطح زیرین برگها می‌شود.

اگر برگها نرم و آبکی هستند : هوا سرد و مرطوب است،با سم قارچ کش گیاه را سمپاشی نموده و به محل گرمتر و خشک تری منتقل نمایید.مواظب ابیاری بیش از اندازه باشید.

شپشک آرد آلود نیز از شیره گیاه تغذیه کرده و منجر به کاهش رشد گل بواردیا ، ضعف عمومی، زردی برگها و چسبناک شدن برگها به دلیل تولید ماده چسبناک عسلک می‌شود.

اگر گیاه در تابستان خود را انداخته است : یا احتیاج به آبیاری فوری دارد و یا هوا سرد است،شرایط را بازدید کنید،با قرار دادن گلدانها درون سطل یا تشت اب به مدت 15 دقیقه گیاه را کاملا سیراب نمایید.در صورتی که این علائم در زمستان مشاهده شد،علت ان ابیاری زیاد است.در فاصله بین دو ابیاری اجازه دهید سطح خاک خشک شود و پس ابیاری کنید.

مگس سفید ، شته ، تریپس و لارو حشرات مختلف نیز ممکن است برای گل بواردیا مشکلاتی را ایجاد کنند.

اگر برگها خشک میشوند : هوا خیلی گرم و اشعه مستقیم افتاب عامل ان است،گیاه را به محل سرد با جریان ملایم هوا و دور از اشعه ی متسقیم افتاب منتقل کنید.

معمولا کاربرد سموم آفت کش بر روی برگهای گل بواردیا لکه‌هایی ایجاد می‌کند بنابراین تا جایی که امکان دارد با کمک تکه پارچه‌ای مرطوب آفات را از روی برگهای آن حذف کنید.

اگر حشراتی روی غنچه ها و گلهای باز شده مشاهده میشوند : گیاه را با سم حشره کش نفوذی هر هفته یکبار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

بیماری پوسیدگی ریشه بخصوص در زمستان که شدت نور اندک و دما پایین است می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. با نگهداری گل بواردیا در مکانی با نور مناسب و افزایش دمای محیط نگهداری می‌توان خطر این بیماری را کاهش داد.

اگر لکه های سیاه رنگ روی برگها مشاهده میشود : یا هوا سرد است و یا مربوط به استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،گیاه را به محل گرمتر منتقل نموده و از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید.

اگر زخم های سفید پنبه مانند در قاعده برگها تشکیل شده است : گل بواردیا دو هفته یکبار سمپاشی کنید.

گلهای این گیاه به اتیلن حساس هستند و اتیلن موجب ریزش گلهای آن می‌شود. بنابراین در محیط داخل خانه گلدان گیاه را در نزدیکی شوفاژ قرار ندهید. همچنین استفاده از مواد براق کننده شیمیایی موجب سیاه شدن برگها آن می شود.
advertising