معرفی گل آبوتیلون

سبک زندگیباغچه

- 97/09/16
معرفی گل آبوتیلونابوتیلون با نام علمی “Abutilon striatum”بومی برزیل ومناطق استوایی امریکا است بوده و بلندی این گیاه به بیش از 2 متر و گسترش آن به بیش از 1 متر می رسد. در بهار و تابستان میتوان ان را در هوای ازاد قرار داد و در شهریور ماه به اپارتمان گرم و روشن برد،ارتفاع ان به حدود 1.5 متر میرسد،ولی در گلدانی با قطر 7 سانتیمتر میتوان ان را پرورش داد،در دوران جوانی میتوان از ان به عنوان سبد اویزان استفاده کرد. این جنس، از 100 گونه گیاهان نیمه خشبی و علفی یک ساله، چند ساله و درختچه های همیشه سبز و در ختان کوچک تشکیل شده است. معمولا برای پرورش اغلب گونه های این نسل شرایط گلخانه ای لازم است. برگ ها پنجه‌ای و دارای لکه های سفید مایل به زرد هستند. گلهای آن به رنگ قرمز و به قطر 3-4 سانتیمتر می باشد . معمولا از اواسط بهار تا اواخر تابستان در روی بوته ظاهر می شوند.

آشنایی با روش نگهداری گل ابوتیلون



آبیاری مناسب گل ابوتیلون


زمانی به گل ابوتیلون که سطح خاک تا حدودی خشک شده باشد. آبیاری پی در پی می تواند منجر به زردی برگها و کاهش گلها باشد. در مورد نمونه هایی که در گلدان کاشته شده اند باید زهکش کف گلدان مناسب باشد تا آب اضافی بعد از آبیاری خارج شود و خاک گل نشود .دقت نمایید که در تابستان بی ابی نکشد ولی در برابر باتلاقی شدن خاک بسیار حساس است،زهکش را همیشه بازدید کنید،همیشه بین دو آبیاری با خاک خشک شود.همچنین آب اضافی بیاید از زیرگلدانی مرتبا خالی شود و یا آنکه بین کف گلدان و سطح زیرگلدانی فاصله باشد تا به زهکش خاک گلدان در اثر ماندگاری آب آسیب وارد نیاید. آبیاری اندک موجب افتادگی ساقه ها، ریزش غنچه ها و پژمردگی برگها خواهد شد.

نور مناسب گل ابوتیلون


به مکانی با آفتاب کامل تا نیمه آفتاب نیاز دارد. در صورت کاهش نور تعداد گلها بسیار کم می شود و غنچه ها خواهند ریخت. همچنین ساقه ها بسیار بلند و فاصله برگها از یکدیگر بر روی یک ساقه افزایش می یابد. برگها سبز کم رنگ می شوند. نور زیاد محیط در صورت دمای بالا و همچنین خشک بودن هوا (رطوبت اندک) می تواند منجر به سوختگی نوک و حاشیه برگها و کوچک شدن و یا ریزش گلها شود. نور کامل را به سایه و نیم سایه ترجیح میدهد،در صورتی که در بهار در بیرون از اتاق نگهداری میکنید،افتاب ظهر را هم تحمل میکند ولی در تابستان بهتر است که در معرض اشعه مستقیم افتاب نباشد.

دمای مناسب گل ابوتیلون


حداکثر تحمل دمایی گل آبوتیلون در زمستان حدود 12- درجه سانتیگراد گزارش شده است. در چنین دمایی معمولا قسمت هوایی گیاه از بین می‌رود اما امکان زنده ماندن بخش زیر خاک و ساقه های اصلی بخصوص در صورت محافطت مناسب در برابر سرمای زمستان وجود دارد. حداقل درجه حرارت در زمستان 21 سانتیگراد و در تابستان درجه حرارت محیط اتاق برای ان مطلوب است. اما اگر بخواهیم در طی فصل سرد آسیبی به گیاه وارد نیاید باید سعی کرد که دمای محیط از 10 درجه سانتیگراد پایین تر نیاید. این گیاه بهترین رشد را در دمای حدود 25 درجه نشان می دهد اما تا 30 درجه سانتیگراد نیز به خوبی رشد می کند و دماهای بالاتر را به شرط آبیاری مناسب، رطوبت خوب هوای محیط و همچنین سایه بودن مکان نگهداری در بعد از ظهر تحمل خواهد کرد. دمای بالا و نامناسب منجر به سوختگی برگها و ساقه های جوان، ریزش غنچه ها و کم رنگ شدن بافت برگ گیاه می شود.

خاک مناسب گل ابوتیلون


این گیاه در خاکهایی که قلیایی باشند (خاکهای گچی) گلدهی مناسبی ندارد.مخلوط کردن خاک با پیت موس برای پایین آوردن اسیدیته و یا بکارگیری کودهایی که اسیدیته را پایین می آورند همانند نیترات یا سولفات آمونیم می تواند در چنین شرایطی کمک کند. خاک وکود آماده کاشت بهترین بستر این گل است.

کوددهی مناسب گل ابوتیلون


برنامه غذادیه به این گیاهان را می توان از اواخر زمستان شروع و در اواخر پاییز قطع کرد. برخی پرورش دهندگان هر ماه و برخی دیگر هر دو هفته یکبار با نصف غلظت پیشنهادی نسبت به کوددهی این گیاه اقدام می کنند . در فصل رشد(بهار و تابستان) دو هفته یبار ، پس از اینکه اولین جوانه شروع به باز شدن نمود با محلول های غذایی و یا مواد جامد محلول در اب طبق دستور گیاه را تغذیه مصنوعی کنید.

تکثیر گل ابوتیلون


تکثیر به روش قلمه زدن ابوتیلون : قلمه گیری یکی از راه های تکثیر این گیاه است که از انتهای شاخه های جوان که یکسال عمر دارند قلمه هایی به طول 15 -10 سانتیمتر می گیرند . قلمه ها را در مخلوط های سبکی همانند ترکیب پیت موس و خاک برگ و یا ترکیبات مشابه دیگر که سبک هستند و رطوبت را نیز به خوبی حفظ می کنند کاشته می شود. قبل از کاشت قلمه باید برگهای پایین آنرا جدا کرد و یک الی دو برگ کوچک در انتهای قلمه کافی است. قرار گرفتن یک یا دو گره(محل اتصال دمبرگ به ساقه) در زیر مخلوط کاشت به ریشه زایی مناسب کمک می کند. بعد از کاشت قلمه ها قرار دادن پلاستیک شفاف بر روی گلدان موجب حفظ بهتر رطوبت در اطراف قلمه ها می شود. روی کیسه را می توان دو یا چند سوراخ ریز ایجاد کرد تا تهویه مناسب نیز انجام گیرد. گلدان در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم خورشید قرار گیرد. دمای 20-17درجه سانتیگراد مناسب است و در چنین شرایطی 5-4 هفته طول می کشد تا ریشه ها ظاهر شوند. پس از ریشه زایی می توان نسبت به جابجایی گیاهان جوان اقدام کرد.

تکثیر به روش کاشت با بذر آبوتیلون : کاشت بذر روش دیگر تکثیر این گیاه است . بذرها طی 21-3 روز پس از کاشت جوان می زنند و اگر شرایط محیطی بخصوص نور مناسب باشد، گیاهان حاصل از بذر سریع رشد می کنند . بذرها را می توان برای حدود 8ساعت خیساند تا جوانه زنی آنان بهتر شود. محیط کاشت سبک را می توان استفاده کرد و بذرها را بر روی سطح آن قرار داد. لازم نیست روی بذرها پوشانده شود زیرا به نور برای جوانه زنی نیاز دارند.

تعویض گلدان گل ابوتیلون


هر سال و یا هر دو سال یکبار می توان نسبت به تغویض گلدان این گیاهان اقدام کرد.

هرس مناسب گل ابوتیلون


در ابتدای فصل رویش ، کوتاه کردن ساقه های قدیمی که چوبی شده اند رشد ساقه های جدید و جوان از قسمت پایین گیاه را تحریک می کند. این کار برای گیاهانی که 4-3 سال عمر دارند توصیه می شود و گیاهان جوان نیاز چندانی به هرس ندارند. در صورت عدم هرس این گیاه از مقدار گل آن کاسته می شود زیرا گلها بر روی ساقه های جوان تولید می شود. همچنین برخی پرورش دهندگان در ابتدای زمستان ترجیح می دهند که یک سوم طول تمامی ساقه ها را نگه دارند و مابقی را قطع کنند.

تمیز کردن برگ های گل ابوتیلون


غبارپاشی با اب سبک و ولرم بدون خیس شدن گلها برگها را تمیز میکند و از مواد براق کننده هم استفاده نکنید.

آفت و بیماری گل ابوتیلون


اگر گلها ظاهر نمیوشند : یا نور کافی نیست و یا احتیاج به تغذیه دارد،شرایط را بازدید کنید.به محل پرنورتری منتقل دهید و یا با مواد غذایی مصنوعی طبق دستور تغذیه عمل کنید.

اگر گیاه خود را انداخته و در حال تلف شدن می باشد : هوا خیلی سرد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

اگربرگها دارای ماده چسبناکی هستند و روی دمبرگ انها حشراتی مشاهده میشوند : با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی نمایید تا علائم بر طرف گردند.

اگربرگها در زمستان میریزند : ابیاری بیش از اندازه است.در پائیز ئ زمستان اجازه دهید در فاصله بین دو ابیاری سطح خاک خشک شود،سپس ابیاری کنید.

اگر گلها کمرنگ و شفاف هستند : صدمه مربوط به غبارپاشی روی گلها است.در هنگام غبارپاشی گلها را از رطوبت مصون نگه دارید.

اگرانتهای ساقه به طرف پائین خم میشوند : هوا خیلی گرم است،گیاه را به محل خنک تر با جریان ملایم هوا منتقل کنید،غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.

اگر کلیه برگها رنگ پریده،شاخه ها دراز و فاصله بین برگها زیاد است : نور زیاد است،گیاه را به محل گرمتری منتقل کنید.

اگر برگ ها زرد رنگ و سطح زیرین آنها دارای تار عنکبوت است : کنه ریز قرمز عامل ان است،با پارچه و یا اسفنج مرطوب زیر برگها را تمیز نمایید و یا با سم حشره کش نفوذی هر دو هفته یکبار تا رفع علائم گیاه را سمپاشی کنید،تامین روطبت در کاهش افت موثر است.

اگربرگهای جدید خیلی ریز هستند و گلها ظاهر نمیشوند : گیاه از کمبود عناصر غذایی در رنج است،طبق دستور تغذیه مصنوعی کنید.

اگر حشرات ریزی در سطح خاک و اطراف گلدانها مشاهده می گردند : هر هفته یکبار با یک سم حشره کش طبق دستور سمپاشی نمایید.

اگر برگها چروکیده است و گلها در تابستان سقوط مینمایند : گیاه تشنه است،گلدان ها را به مدت 15 دقیقه درون سطل پر از اب قرار دهید و سپس خارج نمایید،خاک را همیشه مرطوب نگهدارید،در صورت بالا بردن درجه حرارت هر روز ابیاری کنید،غبارپاشی با اب سبک و ولرم در درجه حرارت بالا توصیه می گردد.
advertising