آشنایی با گیاه زیبا و همیشه سبز آرالیا

سبک زندگیباغچه

- 97/09/06
آشنایی با گیاه زیبا و همیشه سبز آرالیاگیاه آرالیا با نام علمی “FATSIA JAPONICA” نام انگلیسی :Fig-leaf palm خانواده :ARALIACEAE گیاهی سرسبز است که زیستگاه آن آسیای شرقی و جنوب کشور ژاپن می باشد. گل آرالیای برگ پهن در سرزمین خود به صورت درختچه هایی همیشه سرسبز است و رشد بسیار خوبی در حدود 3 تا 6 متر دارد. برگ‌ها پنجه‌ای شکل و از 5 یا 7 یا 9 لب تشکیل شده است. برخی از انواع آرالیا برگهایی طلایی و یا برگهایی ابلق دارند که در مقایسه با نمونه‌هایی که برگهای سبز رنگی دارند رشدی آهسته تر دارند و البته پرورش آنان نیز کمی مشکل تر است. آرالیا گیاهی فوق العاده زیبا، بسیارسرسبز است و مناسب برای زیبایی بخشیدن به دکوراسیون منازل و یا مکان‌های عمومی می‌باشد. این گیاه آپارتمانی مقاوم به نور کم می ‌باشد و برای محیط های بدون باد و آفتاب مناسب است.

روش نگهداری گل زیبای آپارتمانی آرالیا



آبیاری مناسب گل آرالیا


بستر کاشت گیاه در فصل رشد (بهار تابستان و پاییز) باید همواره مرطوب باقی بماند اما با کاهش دمای هوا (زمستان) می‌بایست حجم آب را کاهش داد و بعد از آنکه سطح بستر خاک خشک شد گیاه را آبیاری کرد. خاک را در تابستان همیشه مرطوب نگه دارید . در تابستان هفته ای 2 بار و در زمستان هفته ای یک بار به آبیاری احتیاج دارد .

نور مناسب گل آرالیا


این گیاه به مکانی پر نور اما به دور از نور مستقیم آفتاب نیاز دارد.نور بیش از اندازه محیط موجب سوختگی نوک و حاشیه برگها و یا ظهور لکه های قهوه ای رنگ سوخته بر پهنه برگ می شود. از طرفی نور کم محیط نیز منجر به کوچک ماندن برگها و پریدگی رنگ آنها خواهد شد. گل آرالیا مکان های پر نور را ترجیح می دهد ولی در نیم سایه و نیم آفتاب هم قابل نگهداری است .

دمای مناسب گل آرالیا


آرالیا بیشتر هوای سرد را ترجیح می‌دهد و کاهش دما را تحمل می‌کند تا هوای گرم. برخی منابع علمی به شکل کلی دمای مناسب رشد این گیاه را 18-4 درجه سانتیگراد معرفی کرده‌اند. برخی دیگر دمای 23-18 را در طی روز و حدود 15 درجه سانتیگراد را در طی شب مناسب می‌دانند. در صورت افزایش دما باید هوا را نیز مرطوب نگهداشت تا گیاه آسیب کمتری ببیند. در دمای 12-10 درجه سانتیگراد دوران استراحت شروع می‌شود که در چنین شرایطی باید از میزان آبیاری گیاه کم کرد. این گل قابلیت تحمل تغییرات دمایی زیادی را دارد و در درجه حرارت صفر تا 21 درجه سانتیگراد به رشد خود ادامه می دهد .

رطوبت مناسب گل آرالیا


گل آرالیا درختی به رطوبت هوا محتاج است و در روزهای گرم گیاه را به شکل روزانه و در روزهای سرد هر 3-2 بار در هفته نیاز به غبارپاشی دارد. غبارپاشی را در زیر نور آفتاب انجام ندهید زیرا ممکن است لکه‌های سوخته بر روی برگها شکل گیرد. در تابستان هر روز و در زمستان دو بار در هفته احتیاج به غبار پاشی دارد ، گل آرالیا شدیدا رطوبت دوست است .

خاک مناسب گل آرالیا


آرالیا به خاکی سبک، غنی و با زهکشی مناسب و سریع نیاز دارد خاک لیمونی بهترین خاک برای پرورش و نگهداری گل آرالیا است .البته خاکهای لومی را نیز تحمل می‌کند. در صورت کمبود مواد غذایی برگها رنگ پریده می‌شوند و رشد گیاه کاهش می‌یابد.

کوددهی گل آرالیا


برای کوددهی می‌توان از کودهای محلول گیاهان آپارتمانی هر دو هفته یکبار البته با نصف غلظت معمول استفاده کرد. با کود های مایع یا جامد محلول در آب مخصوص گیاهان زینتی هر 14 روز یک بار گیاه را تغذیه ی مصنوعی نمایید .

تعویض گلدان گل آرالیا


هر سال با شروع فصل رشد گلدان را فقط با یک اندازه بزرگ تر تعویض نمایید ، گیاه دوست دارد ریشه هایش نزدیک به هم باشد . از گلدان خیلی بزرگ استفاده نکنید . چنان چه شاخه ها دراز و منحرف و فاصله برگ ها زیاد باشد پس از تعویض گلدان احتمال دارد انتهای شاخه ها بشکند ، محل قطع شده را با گرد گوگرد ضد عفونی کنید . این گیاه دوست دارد تا ریشه‌هایش در خاک متراکم باشند بنابراین زمانی گلدان آن را عوض کنید که ریشه‌ها از منافذ انتهای گلدانها بیرون آمده باشند. زمان تعویض گلدان مراقب شاخه‌ها باشید تا نشکند. اگر گلدان گیاه بیش از اندازه بزرگ باشد با وجود غنی بودن خاک و یا مصرف کودها باز هم گیاه برگ نخواهد داد.

تمیز کردن برگ های گل آرالیا


از مواد براق کننده ی شیمیایی استفاده نکنید ، برگ های آرالیا نسبت به ماده ی براق کننده ی شیمیایی حساس هستند. غبار پاشی برگ ها را نیز تمیز می نماید . گل ها را در معرض قطرات آب قرار ندهید .

هرس گل آرالیا


زمان عمل هرس در اوایل فصل بهار و بعد از اتمام دوران استراحت گیاه است و البته نباید در آن شدت عمل به خرج داد تا گیاه دچار استرس نشود. در صورت مساعد بودن شرایط محیطی گیاه آرالیا می‌تواند تا ارتفاع 2٫4-1٫8 متری رشد کند که با عمل هرس می‌توان آنرا به 120 – 60 سانتیمتر محدود کرد. قبل از شروع کار حتما گیاه را آب دهید تا بتواند بعد از عمل هرس رشد و فعالیت مجدد خود را آغاز کند. می‌توان شاخه‌های جوان را سر زنی کرد تا رشد شاخه‌های جانبی بیشتر شود و گیاه بیشتر رشد افقی نماید تا عمودی. بدین منظور می‌توان در حدود 60 الی 120سانتیمتر از یک شاخه را کوتاه کرد و برش را دقیقا از بالای یک گره برگی زد. چنین هرسی منجر به شکل بوته‌ای گیاه خواهد شد.

تکثیر گل آرالیا


تکثیر گل آرالیا با قلمه : با قلمه ساقه می‌توان آرالیا را تکثیر کرد. قلمه‌ها در اواخر فصل بهار تا اواسط تابستان تهیه می‌شوند و بهتر است که 5-3 گره داشته باشند. تمامی برگها را بجز2 -1 برگ آخر از قلمه جدا کنید و قلمه ها در بستری از مخلوط پیت و خاک کاشته می‌شوند. محل کاشت را می‌توان با پلاستیک پوشاند تا رطوبت در اطراف قلمه‌ها باقی بماند. بستر را باید همواره مرطوب نگهداشت.

تکثیر گل آرالیا با بذر و پاجوش : جداسازی و کاشت پاجوشها از گیاه مادری روش دیگر تکثیر آرالیا است. اگرچه از بذراین گیاه نیز می‌توان استفاده کرد اما روش معمولی نیست زیرا بسیاری از نمونه‌هایی که به عنوان گیاه خانگی نگهداری می شوند بذر تولید نمی‌کنند. بذرها را در هر زمان از سال که بر روی گیاه مادری تشکیل شود می‌توان در بستر سبکی همانند ورمی‌کولایت کاشت کرد و دما را در حدود 23-21 درجه سانتیگراد نگهداشت. در چنین شرایطی حدود 20 -15 روز بعد بذرها جوانه می‌زنند.

آفت و بیماری گل آرالیا


اگر ساقه ها دراز و منحرف و گیاه خیلی بزرگ شده است :اگر زمستان است و یا هوا خیلی گرم است ،گیاه را به محل سرد تری منتقل نموده و شاخه ها را هرس کنید .

اگر سطح زیرین برگ ها دارای تار عنکبوت بوده و برگ ها رنگ خود را از دست داده و در نهایت سقوط می کنند : کنه ریز قرمز عامل این عارضه است .هر هفته یک بار با سم کنه کش طبق دستور گیاه را سمپاشی نمایید . توجه کنید تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است .

اگر برگ های جدید خیلی ریز هستند :خاک گیاه دارای کمبود عناصر غذایی است ، گیاه را طبق دستور هر دو هفته یک بار تغذیه ی مصنوعی نمایید .

اگر روی برگ ها زخم های دیسک مانند مشاهده می گردند : حشره ی آفت عامل آن است . زخم ها را با پنبه آغشته به سم حشره کش خیس نموده و پس از 48 ساعت دیسک ها را با پارچه پاک کنید .

اگر حشراتی در اطراف گل ها در پرواز هستند : هر دو هفته یک بار با سم حشره کش سمپاشی نمایید تا حشرات از بین بروند .

اگر زخم های سفید پنبه مانند روی برگ ها و قاعده ی آن ها مشاهده می گردد : درمان :حشره ی آفت عامل این عارضه است ، با سم حشره کش نفوذی هر هفته برگ ها را سمپاشی کنید تا علائم از بین برود ، با پنبه ی آغشته به محلول سم نیز می توانید لکه ها را خیس کنید.

اگر قاعده ی ساقه پوسیده است : هوا خیلی سرد و مرطوب است ، گیاه را به محل گرم تری منتقل نموده و در فاصله بین دو آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک خشک شود . سپس آبیاری کنید .

اگر برگ ها می ریزند : گیاه به شدت تشنه است و هوا خیلی خشک ، گلدان ها را به مدت ده دقیقه درون تشت یا سطل پر از آب وارد کنید و سپس خارج کنید ، آبیاری را تنظیم نمایید . توجه کنید که زمستان گذاری 6 هفته ای این گیاه در زمستان و نگهداری آن در سرمای ملایم و توقف در آبیاری در این مدت رمز گل دهی با کیفیت عالی آن در سال آینده است .

اگر در هوای گرم ساقه‌های بیش از اندازه بلند و ضعیف می‌شوند و فاصله بین برگها نیز زیاد می‌شود و برخی برگها نیز به سمت پایین خم می‌شوند همچنین تماس برگهای گیاه با شیشه داغ در طی تابستان موجب سوختن نوک و حاشیه برگها می‌شود.

پوسیدگی ریشه از دیگر بیماریهای آرالیا است و زمانی که علائم مشاهده می‌شوند بعید است که بتوان گیاه را نجات داد. برگهای گیاه آلوده وقتی آبیاری می‌شوند خم می‌شوند و برگهای موجود در پایین گیاه زرد شده و می‌ریزند و ریشه‌ها نیز قهوه‌ای می‌شوند. باید مانع از ایجاد این بیماری شد. از خاک ضدعفونی شده برای کاشت این گیاه استفاده کنید و خاک گلدان باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد و هرگز به گیاه بیش از اندازه آب ندهید.

زنگ از بیماریهای قارچی این گیاه است که نقاط نارنجی، زرد رنگی بخصوص در سطح زیرین برگها تشکیل می‌شود.سطح رویین برگهایی که به شدت آلوده شده‌اند زرد و یا قهوه‌ای می‌شود و برگهای آلوده که نابالغ نیز هستند ریزش می‌کنند. برای جلوگیری از شیوع این بیماری باید مانع از خیس شدن برگسار در حین آبیاری شد و برگهایی که علائم اولیه را نشان می‌دهند جدا کرد. در صورت شدت بیماری زنگ می‌توان از قارچکش استفاده کرد.

شته‌ها و شپشک‌های آردآلود به دلیل تغذیه از شیره گیاه موجب بدشکل و زرد شدن برگهای جوان این گیاه می‌شوند و ممکن است گیاه آلوده کوتاه قامت شود. هر دوی این آفات ماده چسبناک عسلک تولید می‌کنند که موجب چسبندگی سطح برگسار گیاه می‌شود.
advertising