معرفی گیاه کوردیلین ترمینالیس

سبک زندگیباغچه

- 97/09/06
معرفی گیاه کوردیلین ترمینالیسکوردیلین با نام علمی “Cordyline terminalis” از خانواده Liliaceae یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار می باشد که بومی جنوب شرقی آسیا است. کوردیلین ترمینالیس دارای 15 گونه از گیاهان همیشه سبز نخل مانند به صورت درختچه و درخت با برگهای بسیار زیبا می باشد . کردیلین گیاهی رطوبت دوست است که دارای برگهای نیزه ای به رنگ سبز تیره و براق می باشد که حاشیه آن قرمز و متمایل به ارغوانی است. رطوبت زیاد هوا و ثبات آب و هوایی از نیازهای اساسی این گیاه است.

گیاه کوردیلین ترمینالیس در شرایط مناسب می تواند تا ارتفاع 4 متر رشد کند و این مقدار در گلدان حدودا به یک متر می رسد. گل کوردیلین استرالیس به رنگ زرد و قرمز هستند که میوه های قرمز با مصرف خوراکی و کاربردی می دهند. این گیاه مخصوص نواحی گرم و مرطوب بوده و در آپارتمان نیز باید رطوبت نسبی هوا زیاد باشد تا خوب رشد کند. گیاهان کوردیلین و دراسنا از نظر ظاهری گاهی بسیار شبیه هم هستند.هر دو به یک خانواده گیاهی یعنی Asparagaceae تعلق دارند اما در دو زیرخانواده مختلف قرار می‌گیرند.

آشنایی با روش نگهداری گیاه کوردیلین ترمینالیس



نور مناسب گیاه کوردیلین ترمینالیس


گیاه كوردیلین ارمینالیس به نورمتوسط احتیاج دارد ، در مکانی که نیمه سایه است تا مکانی پر نور و روشن به خوبی رشد می‌کند. اما تابش نور مستقیم بخصوص در روزهایی که دمای هوا بالا است به برگها آسیب می‌رساند. اما زمانی که دمای هوا معتدل و میانه است وجود 3-2 ساعت نور مستقیم در صبح گاه به شکل گیری و تثبیت رنگ درخشان قرمز رنگ برگهای گیاه کمک می کند. گیاهان زینتی رنگین برگ، احتیاجات نوری بیشتری دارند. اگر دید برگهای گیاه كوردیلین ترمینالیس بی رنگ هستند، حتما نور محیط كافی نیست.

دمای مناسب گیاه کوردیلین ترمینالیس


دمای 21- 18 درجه سانتیگراد گرمای معمولی تا زیاد، برای رشد این گیاه مناسب است. اگر دما به زیر 13 درجه سانتیگراد برسد ابتدا برگهای گیاه می‌پوسند و می‌ریزند و با سردتر شدن هوا در نهایت گیاه از بین خواهد رفت.

آبیاری مناسب گیاه کوردیلین ترمینالیس


در طی روزهای گرم به هیچ عنوان خاک گلدان نباید بین دو آبیاری خشک شود. همچنین هر مقدار تابش نور آفتاب بر این گیاه بیشتر باشد این گیاه به آب بیشتری نیز نیاز دارد. خشکی هوا موجب سوختن نوک برگها و قهوه‌ای شدن آنان می‌شود. بنابراین گیاه را مرتبا غبارپاشی کنید.

رطوبت مناسب گیاه کوردیلین ترمینالیس


رطوبت نسبی 70 تا 90 درصد مناسب گیاه کوردیلین ترمینالیس است ، ابتدا یک زیر گلدانی را پر از سنگریزه کنید و تا نیمه دیواره آن در آن آب بریزید. گلدان گیاه را بر روی سنگریزه ها قرار دهید . توجه داشته باشید که انتهای گلدان با آب در تماس نباشد. گرمای محیط موجب تبخیر تدریجی آب موجود در زیر گلدانی می‌شود و رطوبت هوای اطراف این گیاه را تامین خواهد کرد.

خاک مناسب گیاه کوردیلین ترمینالیس


گیاه کوردیلین ترمینالیس به خاك همیشه مرطوب و خاك قلیایی احتیاج دارد. مخلوطی از خاك جنگلی و كود حیوانی كاملا پوسیده برای رشد كوردیلین مطلوب است. خاک باید زهکش خوبی داشته باشد تا از غرقابی شدن بستر جلوگیری شود. می‌توان از مخلوط پیت موس یا کوکوپیت + خاک برگ + خاک معمولی استفاده کرد.

کوددهی گیاه کوردیلین ترمینالیس


كود مورد نیاز گیاه کوردیلین ترمینالیس رامی توان به میزان 3 گرم در لیتر هر دو هفته یكبار از اردیبهشت تا آبان مورد استفاده قرار داد. ریز و کوچک شدن برگها نشانه کمبود مواد غذایی است که در این صورت می‌توان هر سه ماه یکبار از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی همانند فرمول 10-10-10 استفاده کرد. در طی ماه های زمستان این گیاه را کود ندهید.

تکثیر گیاه کوردیلین ترمینالیس


تکثیر با پاجوش: گیاه کوردیلین ترمینالیس به دلیل داشتن ریزوم، پاجوش تولید می‌کند که می‌توان آنان را از گیاه مادری جدا کرد و به شکل مستقیم کاشت.در هر زمان از سال نسبت به جدا سازی پاجوشها می توان اقدام کرد اما در اوخر فصل زمستان و یا اوایل بهار این عمل توصیه میشود. گیاه را از گلدان در میآوریم و با وسیله ای تیز پاجوش را از گیاه مادری جدا میکنیم.

تکثیر قلمه با ساقه: از تمامی قسمتهای ساقه می توان قلمه تهیه کرد . ابتدا اولین برش را می توان از زیر ناحیه رویش برگها ایجاد کرد. قلمه ها را باید در بستر سبک که رطوبت را نیز به خوبی نگه می دارد و در عین حال زهکش مناسب دارد کاشت. گذاشتن قلمه های گیاه کوردیلین ترمینالیس در آب نتیجه خوبی نخواهد داشت. بعد از قرار دادن قلمه ها در بستر کاشت، گلدان را در مکانی گرم، مرطوب و با نور ملایم البته کاملا بدور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. با کاشت عمیق قلمه ها در واقع گیاهی کوتاه قامت تر در آینده خواهید داشت که از نظر ظاهری پر پشت تر نیز به نظر خواهد آمد.

تکثیر با بذر : بذرها را می‌توان از اواخر تابستان الی اوایل زمستان کشت کرد. بذرها بر روی بستری که بافت سبکی دارد همانند مخلوط پیت موس و پرلایت قرار می‌گیرند و روی آنان به ارتفاع 0/5 سانتیمتر پیت ریخته می‌شود. بستر کشت همیشه باید مرطوب نگهداشته شود. گیاهان جوان زمانی که ۱۰-۸ سانتیمتر طول داشتند می‌توانند به گلدانهایی جداگانه و مستقل منتقل شوند.

تعویض گلدان گیاه کوردیلین ترمینالیس


هر چند وقت یکبار ریشه ‌های گیاه را بررسی کنید اگر از منافذ زیر گلدان بیرون می‌ایند گلدان را تعویض و گلدان بزرگتری را استفاده کنید که معمولا هر دو سال یکبار این مسئله اتفاق می افتد و نیاز به تعویض گلدان گیاه خواهد شد.

آفت و بیماری گیاه کوردیلین ترمینالیس


علت چروکیده شده برگهای گیاه کوردیلین ترمینالیس : در دمای بیش از 24 درجه سانتیگراد گیاه را غبارپاشی کنید و این عمل را در آفتاب انجام ندهید زیرا برگهای گیاه خواهند سوخت. هوای گرم در ابتدا موجب سوختن نوک برگها می‌شود و در صورت ادامه این شرایط برگها چروکیده و خشکیده می‌شوند.

تریس نیز آفت دیگری است که گاهی بر روی این گیاه فعالیت می‌کند که در این صورت رگه های خاکستری- نقره ای در محلی که این آفت از شیره گیاهی تغذیه کرده است ایجاد می‌شود. برای مبارزه با آفات می‌توان از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

علت سوختگی نوک برگهای گیاه کوردیلین ترمینالیس : این گیاه به فلوراید موجود در آب حساس است و نوک و حاشیه برگهای آن در اثر وجود فلوراید خواهد سوخت و در شرایط حاد حتی ممکن است نواحی داخلی پهنه برگ نیز قهوه ای شود و تمامی برگ از بین برود. بنابراین آب مصرفی را حدود 48 ساعت به کناری بگذارید و بعد از آن در آبیاری این گیاه استفاده کنید. آبیاری بیش از اندازه موجب پوسیدن برگها و ریزش آنان می‌شود. همچنین خشکی هوا موجب سوختن نوک برگها و قهوه‌ای شدن آنان می‌شود.

دیسكهای قهوه ای زیر برگ و روی ساقه هم نتیجه فعالیت حشره آفت است در صورتی كه مشاهده كردید برگها چروكیده وخشك می شود، گیاه را به محل خنك تری ببرید و آن را غبار پاشی كنید زیرا به نظر می رسد هوا برای رفع این معضل غبار پاشی كنید و به زیر گلدانی سنگر یزه دار اضافه كنید.

فعالیت کنه تار عنکبوتی موجب زردی برگها می‌شوند و زیر آنان تار عنکبوت تشکیل می‌شود. شپشک آرد آلود نیز گاهی در زیر برگها و بر روی ساقه گیاه مشاهده می‌شود و شته نیز گاهی این گیاه را مورد حمله قرار می‌دهد.

برگهای زرد و تا رعنكبوتی كوردیلین را با سم كنه كش، آغشته كنید تا علائم فعالیت كنه قرمز بر طرف شود.

این گیاهان به شرایط نامناسب حساسیت نشان داده و وقتی صدمه دیدند به سختی به حالت اولیه برمیگردند.

متاسفانه کوردلین گیاه حساسی است و با کوچکترین تکان و ناملایمت محیطی برگ ریزی میکند یا زرد میشود.

لكه های قهوه ای روی ساقه ها و زیر برگها توسط حشرات آفت ایجاد میشوند. اگر ماهی یكبار با حشره كش نفوذی سمپاشی كنید علایم بر طرف می گردند.

علت زرد شدن برگهای گیاه کوردیلین ترمینالیس : کمبود نور نیز موجب کم رنگ شدن برگها و از بین رفتن رنگ زیبای برگهای کوردیلین بخصوص در انواع برگ قرمز می‌شود و پهنه برگها تقریبا سبز رنگ می‌شوند. همچنین استفاده بیش از اندازه از کود می‌تواند علاوه بر اینکه موجب کاهش رنگ برگها در ارقام رنگین شود.
advertising