آموزش کاشت توت فرنگی در خانه

سبک زندگیباغچه

- 97/09/05
آموزش کاشت توت فرنگی در خانهتوت‌فرنگی با روشی موسوم به «رانر» تکثیر می‌شود. یعنی بوته‌های جــدید را که ریشه‌ دار باشند در محل مورد نظر خود می‌کارید. در نتیجه امکان بیمار بودن بوته‌ها زیاد است. دقت کنید که بوته بیمار را نخرید. لکه برگی، سفیدک پودری، پوسیدگی سیاه ریشه جزو مهمترین بیماری‌های توت‌فرنگی است که نشانه‌های بارزی هم دارند. مثلا لکه‌های روی برگ و سفیدک‌های روی ساقه و برگ.
توت فرنگی ریشه های سطحی دارد بنابراین به راحتی میتوانید آن را در گلدان بکارید و پرورش دهید و در داخل منزل یا فضای باز قرار دهید. اگر گیاه توت فرنگی را در فضای داخل ساختمان میگذارید باید جلوی پنجره ای نور گیر آن را قرار دهید. بهتر است در هر گلدان تنها یک بوته بکارید مگر اینکه از گلدان‌های مستطیلی شکل دراز استفاده کنید که بتوانید بین هر دو بوته 40 سانتی‌متر فاصله بگذارید.

روش های کاشت توت فرنگی در آپارتمان و منزل



کاشت گیاه توت فرنگی در گلدان


گیاه توت فرنگی را از فروشگاه گل و گیاه خریداری نمایید. اطمینان حاصل کنید گیاهی که میخرید برگهای قهوه ای یا سوخته نداشته باشد و کاملا سالم و سبز باشد.

هر جایی که گرما و خورشید مناسب داشته باشد، برای قرار دادن گلدان توت‌ فرنگی شما خوب است. توت ‌فرنگی‌ها به دنبال مکانی مناسب و معتدل برای زندگی سه تا چهار ساله خودشان هستند.

پس آن را از آنها دریغ نکنید. توت‌فرنگی‌ها دوست ندارند تابستان‌های بسیار گرم و خشک را تحمل کنند. درجه حرارت مناسب برای پرورش توت‌فرنگی بین 15 تا 25 درجه سانتیگراد است. البته توت‌فرنگی سرما را هم تحمل می‌کند و در برابر آن نیمه مقاوم است. در زمستان اگر روی بوته‌های توت‌فرنگی‌تان را بپوشانید تا دمای 18- درجه سانتیگراد را تحمل می‌کنند.

گلدانی انتخاب کنید که در ته آن سوراخهای زهکشی آب وجود داشته باشد. اگر چه میتوانید گلدان مخصوص توت فرنگی را نیز بخرید که منافذ زیادی دارد اما هر ظرف یا گلدانی میتوان برای آن استفاده کرد. توت فرنگی در هر گلدانی که خاک خوبی داشته باشد و نور کافی دریافت کند، رشد کرده و میوه میدهد.

دو سوم گلدان را با خاک گلدانی پر کنید. گلدان توت فرنگی باید حداقل 45 سانتیمتر قطر داشته باشد. اگر چه ریشه های گیاه توت فرنگی سطحی است اما گسترش ریشه های آن زیاد است و به فضایی با وسعت کافی نیاز دارد.

به گلدان آرام آرام آب بدهید تا زمانی که آب شروع به تخلیه از ته گلدان کند. سپس 5 تا 6 حفره خاکی با ارتفاع حدود 2٫5 سانتیمتر درست کنید. بین حفره ها باید حداقل 15 سانتیمتر فاصله وجود داشته باشد تا ریشه ها فضای کافی برای رشد داشته باشند. خود حفره ها نباید بیش از 7٫5 سانتیمتر پهنا داشته باشند.

با ملایمت گیاه توت فرنگی را از گلدان اولیه خود خارج کنید. اگر گلدان خیلی تنگ باشد در صورت لزوم گلدان را با قیچی پاره کنید. با دقت خاک اضافی را بریزید و با دست ریشه های گیاه را محافظت کنید.

یک بطری را با آب پر کنید. ریشه های توت فرنگی را یک ساعت در آب نگه دارید تا به اندازه کافی رطوبت جذب کند.گیاه را از آب خارج کنید و هر بوته را در یکی از تپه های خاکی بگذارید. ریشه ها را طوری بچینید که از اطراف گسترده شوند.

گلدان را با خاک پر کنید. توجه داشته باشید تا سطح طوقه گیاه خاک بریزید. ساقه ها از طوقه بیرون میزنند بنابراین نباید آن را زیر خاک دفن کنید. وقتی زمان باردهی بوته‌ها تمام شد، شاخه‌های زائد را بزنید و تنها برگ‌های کوچک را باقی بگذارید. از لخت شدن بوته‌ ها نترسید. برگ‌ها دوباره رشد خواهند کرد. خاک گلدان را تقویت کنید. برای تقویت خاک می‌توانید از همین برگ‌های خود بوته که جدا کرده‌اید یا کودهای کمپوستی استفاده کنید.

کاملا گلدان را آبیاری کنید. با استفاده از آب پاش استفاده کنید تا خاک گلدان را فرسایش ندهید. با ملایمت به خاک آب بدهید تا آب از سوراخ ته گلدان خارج شود. در صورت لزوم میتوانید خاک بیشتری اضافه کنید چرا که پس از آبیاری معمولا حبابهای هوا خارج شده و سطح خاک پایینتر میرود.

کاشت بذر توت فرنگی در گلدان


ابتدا گلدان را با خاک پر کنید و آن را کاملا آبیاری نمایید. با استفاده از انگشت گودالی با 6 میلی متر عمق در خاک حفر کنید و بین سوراخهایی که ایجاد میکنید 15 سانتیمتر فاصله بدهید. در هر سوراخ سه بذر بریزید. توجه داشته باشید بذرها کوچک هستند. برخی افراد با استفاده از موچین بذرها را از پاکت برمیدارند و در خاک میریزند. روی بذرها را بپوشانید. می توانید با انگشت روی خاک را کمی فشار دهید. مراقب باشید زیادی فشار ندهید چون ممکن است خاک را فشرده کنید. متراکم شدن خاک باعث میشود بذرها نتوانند به راحتی برویند و از خاک بیرون بزنند.

یک پلاستیک شفاف روی گلدان بکشید. با این کار رطوبت گلدان را حفظ میکنید تا زمانی که بذرها برویند. مهمترین نکته در پرورش توت‌فرنگی این است که خاک گلدان آن را مرطوب نگه دارید. البته باید حواستان هم باشد که به طور ناگهانی حجم زیادی از آب را پای گلدان نریزید.

گلدان را در مکانی آفتابی بگذارید. گیاه توت فرنگی مکانی گرم و پر نور دوست دارد. بنابراین اگر در زمستان توت فرنگی میکارید گلدان را کنار رادیاتور یا منبع گرمایی دیگر قرار دهید.

بذرها را آبیاری کنید. باید خاک بذرها مرطوب باشد اما غرق آب نباشد. هر روز خاک را بررسی کنید تا مطمئن شوید خشک نشده است. برای کود گلدان توت فرنگی بهتر است از ترکیبی از کودهای کمپوست مخصوص باغ، برگ یا زباله‌های سبز بازیافت شده استفاده کنید و تا عمق 15 سانتی‌متری خاک گلدان (از بالا) را با آن بپوشانید. بوته‌ها به خوبی درون خاک جای دهید و مطمئن شوید که جوانه برگ‌ها همتراز با خاک است.

کیسه پلاستیکی را زمانی میتوانید بردارید که بذرها جوانه زده باشند. همین که جوانه ها بالا آمدند نیاز به فضای بیشتری برای رشد دارند بنابراین نگذارید پلاستیک بماند. هنگامی که پلاستیک را از روی گلدان برمیدارید خیلی زودتر خاک آن خشک میشود بنابراین هر روز باید رطوبت خاک را بررسی کنید.

برخی از گیاهان توت فرنگی را پس از جوانه زدن بذرها بچینید. برای این کار باید گیاهان ضعیفتر را انتخاب کنید تا فضا برای رشد گیاهان قوی تر کافی باشد. 15 سانتیمتر فاصله بین گیاهان باقی مانده بگذارید.
advertising