کاشت و پرورش گوجه فرنگی در آپارتمان

سبک زندگیباغچه

- 97/08/22
کاشت و پرورش گوجه فرنگی در آپارتمان

چطور در خانه و آپارتمان گوجه فرنگی پرورش دهیم



مواد مورد نیاز برای پرورش گوجه فرنگی در آپارتمان



بذر یا نشاء گوجه فرنگی
خاک مناسب برای کاشت گوجه فرنگی
گلدان مناسب برای کاشت گوجه فرنگی
کود مایع مناسب برای رشد گوجه فرنگی

در صورتی که بذر گوجه فرنگی داشته باشید، برای پرورش نشاء خاک باغچه یا گلدان را شیار دهید و بذر گوجه فرنگی را بریزید و به اندازه دو برابر حجم بذر گوجه فرنگی روی آن ها خاک بپاشید.
درجه حرارت مناسب برای رشد و گلدهی گوجه فرنگی در روز 25 -21 درجه سانتیگراد و در شب 19-17 درجه سانتیگراد است.

هر روز به بذرها آب دهید. با آبپاش آبیاری کنید تا بذرهای گوجه فرنگی جابجا نشوند. کاشتن بذر گوجه فرنگی در عمق بیشتر، دو ایراد دارد، اول اینکه امکان خفگی بذر وجود دارد و دیگری دیرتر سبز شدن بذرهاست. در طول روز آبیاری را انجام بدهید. و در فصول گرم سال به آب بیشتری نیاز دارد.

بعد از جوانه زدن بذرهای گوجه فرنگی ، صبر کنید تا ارتفاع آن ها به 5 تا 10 سانتی متر برسد. این جوانه های بلند شده نشاء هستند. نشاء های گوجه فرنگی را با ریشه به آرامی از خاک بیرون آورید و هر نشاء را در یک گلدان بکارید.

اگر بخواهید آن ها را در باغچه بکاری بهتر است فاصله هر نشاء گوجه فرنگی تقریبا بین 40 تا 60 سانتی متر باشد. اگر به اندازه کافی جا ندارید سعی کنید تعداد زیادی نشاء گوجه فرنگی تولید نکنید؛ که مجبور شوید آن ها را در مساحت کمی جا دهید.

بهتر است خاک کمی سبک باشد که آبیاری گوجه فرنگی به خوبی انجام شود. مثلا می توانید مخلوطی از کوکو پیت و خاک باغچه را استفاده کنید. گوجه فرنگی نیاز به خاک همیشه مرطوب دارد؛ اما نه خیس. بهترین PH خاک برای کشت گوجه فرنگی 5/5 تا 8/6 است.

به گیاه گوجه فرنگی دست نزنید تا به ارتفاع ۳۰ سانتی متر برسد. سپس اگر گوجه فرنگی پاجوش داشت جدا کنید. کمی که بلندتر شد برگ های پائینی را هرس کنید و ساقه را به کمک یک طناب نازک ببندید و سر دیگه طناب را به بالا وصل کنید تا بوته بتواند دور این طناب بالا رفته و روی زمین نیافتد.

سه عنصر اصلی برای گوجه فرنگی، فسفر، پتاسیم و ازت است.هر دو هفته یک بار هم می توانید از کودهای مایع استفاده کنید.

هر وقت گوجه فرنگی گل داد شاخه را کمی تکان دهید تا گرده ها پخش شوند؛ به این ترتیب قدرت باروری گیاه گوجه فرنگی را بالا می برید.
advertising