معرفی گل زیبای آنتوریوم

سبک زندگیباغچه

- 97/09/03
معرفی گل زیبای آنتوریومنام انگلیسی ان wax flower است . نام علمی ان Anthurium andreanum است و فارسی اصیل ،گلدم(اشاره به دم روباهی شکل ان)گل آنتوریوم گیاهی است بومی گواتمالا و کوشاریکا که ارتفاع آن به بیش از 30 تا 40 سانتیمتر می رسد، دارای برگهای کمی پهن، سبز تیره و به طول بیش از ۱۸ سانتیمتر می باشد. برگهای پهن مخملی و گلهای رنگی زیبا که ماندگاری طولانی هم دارند گل انتونیوم را در تزیین دکوراسیون و گل آرایی بسیار محبوب ساخته است .

گلها با اسپات قرمز، صورتی، زرد و یا سفید می باشد در ضمن در اواخر بهار یا فصل تابستان گل ها ظاهر می شوند که از وسط اسپات گل آذین سنبله ای بیرون می آید که زرد یا قرمز رنگ است ماندگاری این گل ها بین 2 تا 3 ماه هست.گل آنتوریوم به طور کلی به سرما و آب سنگین و نمک دار، حساس است و در زمستان باید حدود 6 تا 8 هفته به آن استراحت داد یعنی مقدار آب را کم نمود ه و حرارت را 15 درجه سانتیگراد نگه داشت. برگهای کشیده و خنجری و براکته های رنگی قلبی شکل گل انتوریوم بسیار جذاب است . گل انتوریوم نسبت به سایه مقاومت دارد بنابراین گیاهی مناسب برای فضای آپارتمان به حساب می آید .

آشنایی با روش نگهداری گل آنتوریوم



نور مناسب گل آنتوریوم


گل انتوریوم از تابش مستقیم افتاب رنج میبرد،بهترین نور برای ان نور غیر مستقیم کنار پنجره است. پشت پنجره ای که با یک پرده نازک توری پوشیده شده باشد برای انتوریوم عالی است. اگر نور کافی نباشد گل ها ظاهر نمی شوند.

دمای مناسب گل آنتوریوم


تامین درجه حرارت 21 درجه ی سانتیگرادی در تمام طول سال برای گل انتوریوم مطلوب است، حداقل درجه حرارت در زمستان 16 درجه است، قبل از ظهور گلها در بهار حدود 6 هفته در زمستان به ان سرما بدهید . در صورت وجود هوای گرم و خشک رشد متوقف میشود. اگردر زمستان برگها زرد و به طرف پایین می پیچند یعنی هوا سرد و مرطوب است،گلدانها را به محل گرمتری منتقل کنید .اگر برگها در حالی که سبز هستند می پیچند یعنی هوا سرد و خشک است، گیاه را به محل گرمتری منتقل نموده و ابیاری کنید.

آبیاری مناسب گل آنتوریوم


در بهار و تابستان بین دو ابیاری خاک گل انتوریوم باید خشک شود ،ابیاری در زمستان هفته ای یک بار برای گل انتوریوم کافی است. اگر ابیاری بیش از اندازه باشد گلها ظاهر نمی شوند. اگر برگها نازک،کم اب و زرد رنگ به نظر میرسند یعنی گیاه خیلی تشنه است، فورا گل انتوریوم را ابیاری کنید،سطح خاک را همیشه مرطوب نگه دارید.

رطوبت مناسب گل آنتوریوم


گل آنتوریوم رطوبت محیطی را می‌پسندد و درجه حرارت 15 تا 20 درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت برای گل کردن آن می باشد. گل آنتوریوم دارای انبوهی از ریشه های آبدار، سست وگوشتی است که به نظر می رسد گیاه را از داخل گلدان به خارج هل میدهد. در بهار و تابستان هر روز غبارپاشی کنید،در زمستان هفته ای دوبار کافی است،با ریختن اب در زیر گلدانی سنگریزه دار رطوبت دائمی و پایدار ایجاد کنید،مواظب باشید ته گلدان با اب در ارتباط نباشد. اگر برگها براق بودن خود را از دست داده اند یعنی هوا خیلی خشک است،غبار پاشی روزانه را در بهار و تابستان با اب سبک ولرم لانجام دهید.

خاک مناسب گل آنتوریوم


مخلوطی از خاک برگ،خاک چوب و ذغال یا تورب بهترین محیط رشد ریشه را برای گل آنتوریوم تشکیل میدهد.

کوددهی مناسب گل آنتوریوم


کمبود عناصر غذایی در خاک گل آنتوریوم را با تغذیه ی مصنوعی هر دو هفته یکبار با کودهای بنفشه آفریقایی طبق دستور فروشنده یا سازنده جبران کنید. اگربرگهای جدید گل آنتوریوم ریز، رنگ پریده و گلها ظاهر نمیشوند یعنی خاک گل آنتوریوم خیلی فقیر است و اختیاج به تغذیه مصنوعی دارد،طبق دستور تغذیه عمل کنید.

تکثیر گل آنتوریوم


گل آنتوریوم به وسیله جداکردن توده ریشه ها در جائی که گیاهان کوچک مجزا درکنار گیاه مادری مشاهده می شوند، تکثیر گل آنتوریوم صورت می گیرد. هرگز ریشه را با زور جدا نکنید و سعی کنید گیاهانی را از کنار پایه مادری جدا کنید ، که رشد فعال داشته و برگهای جدید تولید کرده اند. سپس آنها را در گلدانی با قطر دهانه 13-11 سانتیمتر ، حاوی کمپوست گلدانی با پایه پیت، بکارید. مراقب باشید گیاهچه به زیر خاک فرو نرود و کمی بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد. دمای محیط را روی 24 درجه سانتیگراد تنظیم کرده و رطوبت را بالا نگه دارید. برای این منظور یا مرتب مه پاشی کنید و یا گلدان یا کیسه پلاستیکی شفاف بپوشانید.

تعویض گلدان گل آنتوریوم


پس از اتمام دوران گل دهی در زمستان اقدام به تعویض گلدان ها با یک گلدان بزرگتر نمایید،دقت کنید که در هر حال گلدان باید دارای زه کش مناسب باشد.

تمیز کردن مناسب گل آنتوریوم


توصیه می شود گل آنتوریوم با پارچه ای نمناک که پرز نداشته باشد هر ماه یکبار روی برگها را تمییز نمایید و در صورت نیاز به مواد براق کننده ی شیمیایی فقط هر ماه یکبار استفاده کنید.

گلدهی گل آنتوریوم


برای اینکه گل آنتوریوم همواره گلدهی داشته باشد بهتر است پاجوش ها را از آن مرتبا جدا کنید و از کود مخصوص گلدهی انتوریوم با دوز مناسب هر دو هفته یکبار استفاده نمایید تا همواره از گلهای زیبای آن لذت ببرید.

آفت و بیماری گل آنتوریوم


صدمات فیزیکی برگها را شکافدار و مریض نشان می دهد بنابراین گلدان را از محل پر تردد دور کنید و برگهای صدمه دیده را قطع نمایید.

عامل ایجاد رشته های تار عنکبوتی در سطح برگ کنه ریز قرمز است. باید با پارچه مرطوب برگها را تمیز کنید و با سم کنه کش گل آنتوریوم را سمپاشی نمایید. تامین رطوبت در کاهش آفت موثر است.

لکه ی قهوه ای روی برگها گل آنتوریوم مشاهده میشود : عارضه مربوط به حمله قارچ است،با محلول قارچ کش نفوذی گل آنتوریوم را طبق دستور سمپاشی نمایید.در صورتی که برگها خیلی صدمه دیده اند انها را حذف کنید.

زخم های سفید پنبه ای شکل در سطح زیرین برگها و قاعده ی انها تشکیل شده اند: حشره افت عامل ان است،با پنبه اغشته به سم زخم ها را خیس کنید و هر دو هفته یکبار با سم حشره کش نفوذی طبق دستور گل آنتوریوم را سمپاشی کنید تا علائم برطرف گردند.

حشرات ریزی در اطراف گل آنتوریوم در حال پروازند : با سم حشره کش موجود در بازار گل آنتوریوم را هفته ای یکبار سمپاشی کنید تا حشرات از بین بروند.

دیسکهای قهوه ای در پشت برگها ظاهر شده اند :برگها را با سم حشره کش سمپاشی کنید و پس از 48 ساعت با چارپه ی مرطوب و نرم دیسکها را بردارید.

اگر برگها سیاه میشوند و میریزند : خاطر کمبود کلسیم ناشی از کمبود رطوبت میباشد.اگر لکه های سیاه وسط گل ایجاد شده و بعد زیاد شوند به خاطر قارچ آنتراکنوز میباشد و باید با بنومیل سم پاشی کرد.
advertising