معرفی گل بلپرون یا میگویی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/01
معرفی گل بلپرون یا میگویینام انگلیسی ان Shrimp plant است.و نام علمی آن (Justicia brandegeana (syn:Beloperone guttata است. در فارسی رایج به بلپرون معروف است و در فارسی اصیل به ناوک (تبر) معروف است که اشاره به گل پیکان مانند ان است. معیار زیبایی گل بلپرون یا میگویی ، برگ و گل این گیاه است. گل بلپرون یا میگویی از خانواده Acanthaceae است.و خاستگاه گل بلپرون یا میگویی مکزیک است. به دلیل شباهت گلهای ان به میگو به گل میگویی شهرت پیدا کرده است.

آشنایی با روش نگهداری گل بلپرون یا میگویی



نور مناسب گل بلپرون یا میگویی


گل بلپرون یا میگویی به نور زیاد احتیاج دارد، نور مستقیم خورشید حتی در تابستان هم تحمل میکند ،در زمستان در سایه نگه داری کنید.

دمای مناسب گل بلپرون یا میگویی


حداکثر درجه حرارت در بهار و تابستان برای گل بلپرون یا میگویی 18 درجه و در زمستان با شروع برگ ریزان 7 درجه است و باید در چایی سرپوشیده محافظت شود. اگر براکته ها رنگ پریده هستند یعنی علت ان در زمستان ممکن است به علت گرمی هوا باشد،شرایط را بازدید نموده و محیط را مساعد سازید.

آبیاری مناسب گل بلپرون یا میگویی


خاک گل بلپرون یا میگویی بین دو آبیاری باید خشک شود. اگر برگها زرد میشوند یعنی آبیاری زیاد از اندازه و خاک باتلاقی شده است،زهکش را بازدید و به خاک های سطحی گلدان ها اجازه دهید تا قبل از ابیاری بعدی کاملا خشک شوند،هرگز اجازه ندهید اب اضافی در گلدانها باقی بماند.

رطوبت مناسب گل بلپرون یا میگویی


غبارپاشی باعث پوسیدگی براکته های اطراف گل بلپرون یا میگویی میشود،از رطوبت دائمی و پایدار استفاده کنید،برای این منظور به داخل زیر گلدانی سنگریزه دار اب اضافه کنید،دقت کنید که ته گلدان با اب در ارتباط نباشد. بعلت حساسیت ان به رطوبت بالا و غبارپاشی،گیاه را در حمام و یا محل مرطوب قرار ندهید.

خاک مناسب گل بلپرون یا میگویی


بهترین خاک گل بلپرون یا میگویی ،خاک و کود آماده است،زهکش باید خوب باشد. خاک همیشه خیس، رطوبت هوای 50 تا 70 درصد و خاک قلیایی احتیاج دارد.

کوددهی مناسب گل بلپرون یا میگویی


با شروع گلدهی هر دو هفته یکبار تا اخر تابستان گل بلپرون یا میگویی را با مواد غذایی مایع و یا جامد محلول در اب طبق دستور سازنده گیاه را تغذیه مصنوعی کنید. اگر برگها رنگ پریده هستند یعنی گیاه از کمبود عناصرغذایی در خاک رنج میبرد، با ظهور جوانه ها تا اخر تابستان هر سه هفته یکبار با مواد غذایی مصنوعی طبق دستورگیاه را تغذیه کنید.

تکثیر مناسب گل بلپرون یا میگویی


ریشه دار نمودن قلمه از شاخه های جوان گل بلپرون یا میگویی در بهار و در تابستان در دمای 18 درجه. گل بلپرون یا میگویی را میتوان با موفقیت، از طریق قلمه های انتهایی ساقه و یا قلمه های ساقه های ساقه‌ای، از اواسط بهار تا اوایل تابستان، تکثیر کرد. با استفاده از یک چاقوی تیز،قلمه های انتهایی ساقه را به اندازه 5/7 سانتیمتر و قلمه های ساقه ای را به اندازه تقریبی 5 سانتیمتر جدا کنید. سپس انتهای آنها را در پودر هورمون ریشه زایی فرو برده و هر یک را در گلدان بکارید.

اگر مایل هستید گیاه پر پشت و انبوهی داشته باشید قطر دهانه 11 سانتیمتر حاوی کمپوست مخصوص بذر و قلمه ، بکارید. قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و دمای محیط را زمان ریشه دهی که معمولا ۲ ماه طول می کشد، حدود 20 تا 21 درجه سانتیگراد نگاه دارید. قلمه های را در نور مناسب و کافی ولی دور از تابش مستقیم آفتاب قرا دهید زمانی که ریشه دهی آغاز شد، کیسه پلاستیکی را بردارید و تغذیه مصنوعی را شروع کنید.

تعویض گلدان گل بلپرون یا میگویی


در اوایل تابستان شاخه های دراز و منحرف گل بلپرون یا میگویی را قطع کنید و گلدان را با یک اندازه بزرگتر تعویض کنید. در سالهای بعد احتیاج به تعویض گلدان نیست و اقدام به تعویض خاک های سطحی گلدان با خاک نو و غنی نمایید.

روش تمیز کردن برگهای گل بلپرون یا میگویی


نیازی به تمیز نمودن برگها نیست،غبارپاشی برای این امر کافی است،از مواد براق کننده شیمیایی استفاده نکنید،براکته های فلس مانند خشک شده اطراف گلها را حذف نمایید.

هرس گل بلپرون یا میگویی


قبل از تعویض گلدانها و رشد جوانه ها در بهار،شاخه های دراز و منحرف را درست از بالای محل برگ قطع و کلها و براکته های خشک را از محل تشکیل و بالای برگ ها را حذف کنید.

آفت و بیماری گل بلپرون یا میگویی


اگر برگها بد شکل و حشرات با مواد چسبناک روی برگها مشاهده میشوند : گیاه را به مدت چهار هفته با سم حشره کش طبق دستور سمپاشی کنید.

اگر گلها میریزند : کاملا طبیعی است،گلها فقط یک هفته ولی براکته ها عمر بیشتری دارند.

اگر براکته ها یا فسل های روی گل سیاه میشوند : صدمه مربوطه به غبارپاشی است،در موقع ظاهر شدن براکته ها غبارپاشی نکنید،رطوبت را از طریق ریختن اب در زیر گلدانی حاوی سنگ ریزه تامین کنید،براکته های صدمه دیده را حذف کنید.

اگر برگها پس از تمیز کردن سیاه رنگ میشوند : علت ان استفاده از مواد براق کننده شیمیایی است،از انها استفاده نکنید،برگها را با غبارپاشی تمیز کنید.

اگر برگها زرد و سطح زیرین انها مملو از تار عنکبوت است : کنه ریز قرمز عامل ان است،گیاه را با سم کنه کش هر دو هفته یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم بر طرف گردند.مواظب براکته ها باشید،تامین رطوبت در کاهش افت موثر است.
advertising