معرفی درختچه شمشاد

سبک زندگیباغچه

- 97/11/12
معرفی درختچه شمشادشمشاد رسمی گیاهی از جنس Euonymus در خانواده Celastraceae بومی ژاپن، کره و چین است که معمولا با عنوان دوک ژاپنی نیز شناخته می شود.این درختچه همیشه سبز یا درخت کوچک در طول رشد به 2 تا 8 متر بلندی میرسد. دارای برگهای مخالف بیضی شکل به طول 3 تا 7 سانتی متر با حاشیه های دندانه دار ریز است.گل های کوچکی به رنگ سفید مایل به سبز با قطر 5 میلی متر با بوی ترش میدهد و در پاییز میوه آن به شکل کپسول نارنجی رنگ با دانه های صورتی نمایان میشود.japonicus Euonymus گیاهی بسیار محبوب برای مصارف زینتی و فضای سبز در دنیا میباشد و در غیر از منطقه بومی آن، در اروپا و آمریکای شمالی و اکثر مناطق جهان پر طرفدار است. به ویژه ارقام گوناگون و متعدد آن (که اغلب با برگ های چند رنگ یا زرد) به طور گسترده در انواع گوناگون خاک و درجه حرارت و نور رشد میکنند.مهمترین مسئله در مورد این نوع شمشاد، نگاه داری آن خارج از آپارتمان در فصل تابستان و دادن کود کافی در زمستان ونگه داری داخل آپارتمان در محل خنک می باشد.برای فضای سبز از این گیاه بیشتر به عنوان پرچين در چمن کاریها، تک کاشت و پارکها استفاده میشود.

آشنایی با روش نگهداری درختچه شمشاد



نور مناسب درختچه شمشاد


شمشاد رسمی به نور متوسط تا زیاد احتیاج دارد.

رطوبت مناسب درختچه شمشاد


درختچه شمشاد به رطوبت 50 تا 70 درصد احتیاج درد.

آبیاری مناسب درختچه شمشاد


شمشاد های کاشته و سازگار شده،خشکی را تحمل میکنند،اما بهترین رشد و سرسبزی را وقتی خواهند داشت که در ماههای گرم آب کافی به آنها برسد(منظم و عمیق)شمشاد های کاشته شده در گلدان را باید همیشه،مخصوصا در ماههای گرم تابستان ،خوب آب داد.

خاک مناسب درختچه شمشاد


خاک باغچه با کمی ماسه برای رشد و نمونه شمشاد رسمی مطلوب میباشد.

کوددهی مناسب درختچه شمشاد


آرد استخوان یا غذای کامل گیاهی را در ابتدای بهار و در اواسط تابستان می توان به کار برد.اگرچه خیلی نیازمند موادغذایی نیست ولی باغ شیشه ای توصیه می کند هرگز دادن کود را کنار نگذارید!!

تکثیر درختچه شمشاد


برای تکثیر شمشاد رسمی، از اواسط بهارتا اوایل تابستان، قلمه های انتهایی ساقه را به اندازه 5 تا 7 سانتیمتر ، با یک چاقوی تیز، جدا کنید.انتهای آنهارا در پودر هورمون ریشه زایی فروببرید ودر گلدانی باقطر دهانه ۱۴سانتیمتر، حاوی کمپوست مخصوص بذر وقلمه بکارید وبا کیسه پلاستیکی شفاف روی قلمه را بپوشانید.و قلمه ها را تا زمان ریشه دهی در دمای 22 درجه سانتیگراد ونور مناسب نگاه دارید. سپس آنهار ا به تنهایی در گلدانی با قطر دهانه 9 سانتیمتر حاوی کمپوست گلدانی، بکارید. در فرمهای ابلق گیاه، بسیار اهمیت دارد که دارای قلمه گیری، از شاخه هایی که برگهایشان فرم ابلق خود را از دست داده اند، جهت ازدیاد، استفاده نشود. حتی زمانی که گیاه رشد کافی کرده، ضروری است ساقه هایی را که رنگ برگهایشان سبز خالص می شود، به محض ظهور حذف نمایید.

آفت و بیماری درختچه شمشاد


هیچ آفت یا درد و مرض خاصی این گیاه مقاوم را مبتلا نمیکند.

زمان گلدهی درختچه شمشاد


دوره ی گلدهی شمشادها فصل بهار است،اما گلهای آنها ظاهر قابل توجهی ندارد.

هرس مناسب درختچه شمشاد


درهر وقت سال می توان آنها را قیچی کرد و به هر شکل دلخواهی دراورد.اگر شمشادها را به طور منظور ایجاد حریم یا حایل کاشته اید یا منظورتان شکل خاصی است بهتر است به جای قیچی باغبانی و قطع تک به تک شاخه ها از وسیله سرزنی جمعی (قیچی بزرگ) استفاده کنید.
advertising