معرفی گیلاس مجلسی یا تاجریزی زینتی

سبک زندگیباغچه

- 97/09/18
معرفی گیلاس مجلسی یا تاجریزی زینتیگیلاس مجلسی ، نام انگلیسی آن Jerusalem- cherry ، نام علمی آن Solanum Pseudocapsicum و از خانواده Solanaceae است .گیاهی است بومی آفریقا. به خاطر میوه های زیبایی که دارد مورد توجه است. از گیاهان میوه زینتی همیشه سبز مناطق گرمسیری است. چندساله بوده و می توان چندین سال آن را در گلدان نگهداری کرد ولی چون به راحتی با بذر قابل افزایش است، به صورت یکساله استفاده می شود. برگ های گیلاس مجلسی بیضوی یا نیزه ای شکل با حاشیه موج دار است. میوه های آن گرد و بسته به رقم در رنگ های قرمز، زرد، نارنجی و سفید مشاهده می شود. تمام قسمت های گیاه به ویژه میوه ها سمی است. میوه‎های گیاه گیلاس زینتی سمی هستند و نباید خورده شوند. اگرچه سمی است ولی به طور کلی تهدید کننده زندگی نیست. در صورتی که این میوه‎ها خورده شوند ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی مانند معده درد یا استفراغ شود.

گیاه گیلاس مجلسی برای نگه داری در خانه یا خارج از خانه بسیار مناسب است و نمای بسیار زیبایی را به وجود می‎آورد، به خصوص در روزهای برفی زمستان صحنه بسیار زیبایی را ایجاد می‎کند و یک هدیه بسیار زیبا برای روز کریسمس می‌باشد.گیلاس مجلسی دارای انشعابات زیادی است. گل های آن کوچک وسفید رنگ است که در تابستان ظاهر شده و در پاییز به میوه تبدیل می شود. در تابستان می توان آن را خارج از خانه نگهداری کرد ولی در زمستان باید در محل گرمی قرار گیرد. این گیاه نباید با فلفل زینتی از همین تیره اشتباه شود. فلفل زینتی یکساله است و اغلب میوه های کشیده و باریک دارد.

آشنایی با روش نگهداری گیلاس مجلسی



نور مناسب گیلاس مجلسی


گیلاس مجلسی نیاز به نور کامل دارد و در محیط کم نور برگ ها و میوه های گیلاس مجلسی ریزش می کند. گیلاس مجلسی در آفتاب کامل یا سایه جزیی رشد می‎کند.

دمای مناسب گیلاس مجلسی


گیلاس مجلسی به دمای شبانه 18 تا 21 درجه و روزانه 20 تا 22 درجه سانتی گراد نیاز دارد و در دمای زیاد برگ ها و میوه های گیلاس مجلسی ریزش می کند. در دمای کمتر از 7 درجه آسیب دیده و پیش از یخبندان باید گیاهان به گلخانه با دمای 10 منتقل شود. پس از تشکیل میوه دمای شبانه 15 تا 18 و روزانه 18 تا 24 درجه برای آن بهینه است.

آبیاری مناسب گیلاس مجلسی


گیلاس مجلسی نیاز به آبیاری متوسط دارد. در پاییز باید دقت کرد که به دلیل کاهش سرعت رشد، گیلاس مجلسی را زیاد از حد آب ندهیم که این عمل هم به گل آسیب می رساند و هم به ریزش برگ می انجامد.

خاک مناسب گیلاس مجلسی


خاک‏های غنی با زهکشی خوب برای کاشت گیلاس مجلسی مناسب هستند. pH مناسب خاک برای این گیاه 6/6 تا 5/7 می‌باشد.

زمان گلدهی گیلاس مجلسی


گیلاس مجلسی در تابستان گل و در اواخر تابستان و پاییز میوه می دهد. برای اطمینان از تشکیل میوه، آن را خارج ساختمان جهت انجام گرده افشانی منتقل می کنند. در داخل آپارتمان می توان با استفاده از برس زدن با قلم مو و یا تکان دادن گیاه گرده افشانی را انجام داد. اگر در فضای آزاد کشت شود باد عمل گرده افشانی را انجام می دهد.

هرس مناسب گیلاس مجلسی


باید مرتب روی آن هرس انجام شود تا گیلاس مجلسی حالت بوته ای پیدا کرده و میوه بیشتری تولید کند. باید مواظب بود که ریشه ها از ته گلدان وارد خاک نشود چون به هنگام انتقال ریشه ها آسیب دیده و منجر به ریزش برگ و میوه می شود.

تکثیر گیلاس مجلسی


گیلاس مجلسی زینتی می تواند با قلمه ساقه افزایش یابد اما روش تجاری افزایش آن با بذر است. بذر آن در دمای 30 -13 قادر به رشد است ولی دمای بهینه برای کار 23 است..

تکثیر به روش کاشت بذر گیلاس مجلسی


بذرهای گیلاس مجلسی را در کمپوست گلدانی بکارید. عمق کاشت بذر گیلاس مجلسی 6 میلی‎متر تا یک سانتی‎متر می‎باشد. دمای مناسب برای جوانه زنی بذر گیلاس مجلسی 16 تا 18 درجه سانتی‏گراد است. تا زمان جوانه ‎زنی خاک را مرطوب نگه دارید. جوانه زنی بذر گیلاس مجلسی معمولا دو تا سه هفته طول می‎کشد. بعد از این که نهال‎ها دو مجوعه برگ تشکیل دادند آن‎ها را به گلدان‏های جداگانه منتقل کنید یا می‎توان نهال‎ها را در زمین کاشت. فاصله کاشت بین نهال‎های گیلاس مجلسی را 25 تا 30 سانتی‏متر در نظر بگیرید.

آفت و بیماری گیلاس مجلسی


شته‌ ها، پروانه‌ های سفید و کنه قرمز از افت ها و بیماری های گیلاس مجلسی است.
advertising