معرفی گل زیبای کریپتانتوس

سبک زندگیباغچه

- 97/10/10
معرفی گل زیبای کریپتانتوسکریپتانتوس بروملیادس گیاهی از جنس Cryptanthus در خانواده Bromeliad هستند و واژه cryptanthus از ریشه یونانی می آید . این گیاهان در انواع رنگ ها و شکل ها و الگو ها وجود دارند. کریپتانتوس گیاهی زمینی است که گسترش آن کم است و رشدش آهسته است و تا ارتفاع 15 سانتی متر می رسد. با برگ ها کوچک و زیباو چند رنگ که در یک روزت مسطح با عرض 15 تا 30 سانتی متر میباشند.کریپتانتوس بروملیادس دارای شکل ستاره مانند است. گیاهی چند ساله و همیشه سبز است و برگ های به رنگ صورتی و قرمز و خرمایی وجود دارد.گل کریپتانتوس گیاه بسیار مقاوم ، عاشق نور خورشید است و هر چه بیشتر نور ببینند برگها رنگی تر و براق تر میشوند،در کل گل آسونیه از اکثر آناناسیا مقاومتره توی خونه یا تراریوم،سیستم ریشه خیلی ضعیف و قابل پرورش روی خزه و کنده درختان است،از این رو در دکوربندی از ان استفاده میشود،در کپه کاری و کاشت گروهی با گیاهان حالت جالب توجهی به گلدان میدهد و گیاهچه های کوچکی در قاعده برگها تشکیل می گردد که در تکثیر از انها استفاده میشود همچنین این گل بسیار مناسب برای داخل تراریوم یا انواع ویواریوم می باشد.

آشنایی با روش نگهداری گل آپارتمانی کریپتانتوس



نور مناسب گل کریپتانتوس


گل کریپتانتوس به نور بیشتری نیاز دارد،در افتاب روی برگها اب نریزید چون باعث ایجاد لکه های سوخته در برگها میشود.

دمای مناسب گل کریپتانتوس


گل کریپتانتوس نیازمند دمایی در زمستان 15-18 درجه سانتی گراد و تابستان 24 درجه سانتی گراد دارد.

آبیاری مناسب گل کریپتانتوس


برای گل کریپتانتوس باید بین دو آبیاری خاک آن خشک شود.

رطوبت مناسب گل کریپتانتوس


ایجاد جزیره یا کاشت در تراریوم بهترین روش ایجاد رطوبت گل کریپتانتوس است و این گل بسیار مناسب انواع تراریوم و یا ویواریوم می باشد.

خاک مناسب گل کریپتانتوس


گل کریپتانتوس نیاز مند انواع خاک هلندی است برای رشد خود.

کوددهی مناسب گل کریپتانتوس


گل کریپتانتوس نیاز چندانی به تغذیه مصنوعی ندارد،در صورت مشاهده کند شدن رشد هر ماه یکبار طبق دستور گل کریپتانتوس تغذیه کنید.

تکثیر گل کریپتانتوس


جدا کردن پاگیاه در بهار،هر پا گیاه در یک گلدان باید کاشته شود. برای تکثیر گیاهان جدید ، جوانه ها را در گلدان کاشته و وقتی به یک سوم گیاه مادر رسید خاک اطراف آن را عوض کنید و در شرایط گرم و مرطوب ریشه می زند. نحوه کاشت گل کریپتانتوس روی چوب درختان : قطعه ای از پوست درخت را انتخاب کنید و چنانچه فاقد فرورفتگی طبیعی است،متناسب با حجم ریشه فرو رفتگی درست کنید.گیاه را از گلدان خارج کنید،ریشه را با مقداری خزه اسفاگنوم با سیم روکش دار سیم پیچی کنید.گیاه را با سیم به تنه یا پوست درخت وصل کنید،غبارپاشی روزانه را فراموش نکنید.برگهای زیبای ان در کاشت گروهی و یا کاشت داخل ویواریوم با گیاهان دیگر مقایسه جالبی در شکل برگها به بیننده عرضه مینماید.

تعویض گلدان گل کریپتانتوس


گل کریپتانتوس هر دو یا سه سال نیاز به تعویض گلدان با یک اندازه بزرگتر دارد.

آفت و بیماری گل کریپتانتوس


اگر نوک برگها چروکیده و لاغر و نازک شده اند: هوا گرم و گیاه تشنه است،ابیاری کنید و گلدان را به محل خنک و مرطوب منتقل کنید.

اگر گیاه از قاعده پوسیده است : آبیاری بیش از اندازه عامل ان است،ابیاری را قطع کنید،احتمال دارد به علت سرد بودن هوا نیز باشد،اگر پوسیدگی پیشرفته باشد گیاه تلف خواهد شد.

اگر نوک برگها قهوه ای هستند : هوا خشک است،غبار پاشی درمان این عارضه است،نوک برگهای عارضه دیده را قطع کنید.

اگر زخم های سفید رنگ پنبه ای شکل در وسط گیاه به چشم میخورد : عارضه مربوط به حشره افت است،با سم حشره کش نفوذی هر 14 روز یکبار طبق دستور سمپاشی کنید تا علائم از بین بروند.

اگر لکه های سوخته در روی برگها مشاهده میشود : علت ان غبارپاشی در افتاب است،این عمل را در سایه انجام دهید.

اگر برگها خشک شد و میریزند : نور کافی نیست،گلدان را به محل روشن تری منتقل کنید.
advertising