معرفی گل سبد آویز و آپارتمانی سروپژیا

سبک زندگیباغچه

- 97/10/09
معرفی گل سبد آویز و آپارتمانی سروپژیاسروپژیا گیاهی از جنس سروپژیا و خانواده ی خرزهره وبومی آفریقای جنوبی و زیمباوه و یک گیاه گوشتی همیشه سبز میباشد.این گیاه در سال 1881 توسط متصدی باغ گیاه شناسی دوربان درارتفاع 1500 فوتی در حالی که ازصخره ها آویزان بود کشف شدو 13 سال بعد به باغ بوتانیک kew در انگلیس فرستاده شد.آویز بودن و داشتن ظاهری زیبا و مقاومت به شرایط سخت باعث شده تا این گیاه،گیاهی مناسب برای آپارتمان و سبدهای آویز تبدیل شود.گیاه ceropegia woodii (سروپژیا ) ،گیاهی گوشتی، گلدار و همیشه سبز از خانواده Apocynaceae ( خرزهره )بوده که بومی آفریقای جنوبی ، زیمبابوه و جزایر قناری میباشد.این گیاه مناسب مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری بوده و از آنجا که بسیار زیبا و مقاوم است ، برای نگهداری در آپارتمان بخصوص سبدهای آویز بسیار مناسب است. این گیاه 10 سانتیمتر رشد میکند ، گستردگی آن در حدود 1 متر است و شاخه های آن دارای طولی بین 2 تا 4 متر میباشند. بین 2 تا 5 سال زمان نیاز است تا گیاه به رشد کامل خود برسد .برگ های این گیاه مخلوطی از رنگ های سبز و سفید می باشد که شکل کلیه ای دارند.گلهای آن کوچک و فانوس مانند است که در اواخر تابستان ظاهر می شود.گلها 3 سانتیمتر طول دارند و به رنگهای قرمز، سفید و بنفش دیده میشوند و دارای 5 گلبرگ میباشند.برگهای آن در نور کافی سبزپررنگ و در نورکم،کمرنگ میشوند.ساقه در محل گره ها در صورت تماس با خاک جوانه زده و میتوان برای تکثیرگیاه استفاده کرد

آشنایی با روش نگهداری گیاه سروپژیا



نور مناسب گیاه زیبای سروپژیا


نورکامل تا کمی سایه واز آفتاب مستقیم حفاظت شود.نور آفتابی و نیمسایه .این گیاه باید در روز بین 2 تا 3 ساعت در معرض آفتاب قرار گیرد .

دمای مناسب گیاه زیبای سروپژیا


در زمستان تا دمای 15 درجه را تحمل میکند.دمای بین 10 تا 22 درجه برای نگهداری این گیاه مناسب است.این گیاه تحمل سرما را ندارد و دما نباید از 15 درجه کمتر شود.

آبیاری مناسب گیاه زیبای سروپژیا


موقع هر آبیاری خاک خشک شده باشد زهکش را بازدید کنید ریشه های گیاه درصورت آبیاری زیاد میگندد.آبیاری به طور متوسط صورت گیرد ، 2 بار در هفته کافی است .بهتر است بین 2 آبیاری ، خاک گیاه مرطوب باشد ولی دقت شود: آبیاری بیش از اندازه باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

رطوبت مناسب گیاه زیبای سروپژیا


میزان رطوبت متوسط اتاق کافیست در صورت نیاز هفته ای 2 بار و یا زیر گلدانی را پر آب کنید.

خاک مناسب گیاه زیبای سروپژیا


مخلوط یک قسمت پیت ، یک قسمت خاک باغچه ، دو قسمت ماسه برای رشد این گیاه مناسب است.بهتر است خاک ، اسیدی ، مرطوب و خوب زهکشی شده باشد.

تکثیر مناسب گیاه زیبای سروپژیا


گره های این گیاه در جای مرطوب روی خاک ریشه زده و تکثیر میشود همچنین با تکثیر غده در اول بهار و پاییز ویا با استفاده از قلمه ساقه میتوان آنرا تکثیر کرد.غده های تولید شده بر روی ساقه
و قلمه های انتهایی ساقه : ابتدا یک گلدان با اندازه متوسط را با کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس پر کنید. سپس کمی شن درشت را روی خاک بپاشید و 3غده را روی شن قرار دهید و کمپوست را کمی مرطوب کنید. آبیاری بیش از اندازه سبب فساد و پوسیدگی غده ها می گردد و این فساد پس از چند هفته انتظار، بسیار مایوس کننده است.

در روش دوم قلمه های انتهایی ساقه را به طول 5/7- 5 سانتی متردر پودر هورمون ریشه زایی فروبرده و هر سه قلمه را در یک گلدان حاوی کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید، اما بیش از حد آبیاری نکنید. ریشه دهی در مدت زمان دو ماه یا بیشتر انجام خواهد شد و گیاه رشد فعال خود را آغاز خواهد کرد. در این مدت دقت کنید زمانی که سطح خاک خشک باشد دوباره آبیاری کنید.اگرچه این گیاه به نور علاقه زیادی دارد ولی در طول تکثیر، هرگز آن را در برابر تابش مستقیم خورشید قرار ندهید و در دمای 21-18 درجه که برای ریشه دهی مناسب است نگاه دارید.

تعویض گلدان گیاه زیبای سروپژیا


ریشه های گیاه ترجیح به درهم رفتن دارند پس اجازه دهین گیاه پرشود قبل هر تعویض.ریشه این گیاه عادت دارد در هم بپیچد لذا بهتر است از ابتدا گلدان مناسب انتخاب شود و از تعویض گلدان جلوگیری شود.

آفت و بیماری گیاه زیبای سروپژیا


اگر برگها زرد شده : از نور کم و شاید از آبیاری زیاد باشد شرایط را بازبینی کنید.

اگر برگ ها خشک شده و میریزد : از خشکی است گیاه را آبیاری و غبارپاشی کنید.

اگر برگها سوخته است : از آبپاشی جلوی آفتاب و اشعه مستقیم آفتاب میباشد از نور مستقیم آفتاب در امان باشد.

اگر برگ ها میریزد : سردی هوا عامل آن است.

اگر برگهای زیرین زرد شده : علت آن آبیاری زیاد میباشد زه کش را بازدید کنید گیاهن گوشتی به پوسیدگی حساس هستند.
advertising