معرفی نخل شامادورا

سبک زندگیباغچه

- 97/10/18
معرفی نخل شامادورانخل شامادورا یا نخل بامبو گیاهی است از خانواده اریکاسه و بومی آمریکای مرکزی یک نخل جمع و جور ،دارای ظاهری ظریف وباریک و برگهای سبزتیره و ساقه هایی روشن و رشد کم میباشد . بطورکل ارتفاع آن از 2 متر تجاوز نمیکند و بخاطرتحمل سایه و نیاز نوری کم،گیاهی مناسب برای نگهداری داخل آپارتمان میباشد ولی با این وجود نور غیر مستقیم باعث بهبود رنگ برگهای شانه ای آن میشود.همچنین میوه ها وگلهای این گیاه در گواتمالا و السالوادور به عنوان غذایی لذیذ و در سالاد استفاده میشود.

آشنایی با روش نگهداری نخل شامادورا



نور مناسب نخل شامادورا


این نخل ها به عنوان نخل هایی آدابته به نور کم، شناخته می شوند، اما این به آن معنی نیست که گیاه به هیچ نوری نیاز ندارد! اگر می خواهید شامادوراتان بهترین رشدش را داشته باشد، آن را در محیطی روشن با نور فیلتر شده قرار دهید. بهترین مکان قرار دادن این نخل در جلوی پنجره شمالی است.

دمای مناسب نخل شامادورا


بهترین دما 22 درجه سانتی گراد میباشد در صورت گرمای بیشتر باید آبپاشی روی برگها بیشتر شود، بهتر است جایش خنک باشد زیرا باعث سبز خشکی می شود.

آبیاری مناسب نخل شامادورا


مانند اکثر نخل ها، شامادورا هم از آبیاری بیش از حد خوشش نمی آید و از خیس ماندن طولانی مدت خاکش بیزار است. مواظب باشید که گیاه در زیر گلدانی پر از آب باقی نماند. خاک شامادورا باید در بین دو آبیاری تقریبا خشک شود و سپس آبیاری مجدد انجام گیرید. البته می توانید گیاه را بیشتر از این مقدار هم آبیاری کنید، اما همواره در نظر داشته باشید آبیاری کم بهتر از آبیاری بیش از حد است.

رطوبت مناسب نخل شامادورا


درست کردن یک جزیره زیر گیاه بهترین رطوبت را برایش ایجاد میکند.

خاک مناسب نخل شامادورا


هر خاک گلدان با کیفیتی برای پرورش شامادوراتان مناسب است. مواظب باشید خاک گیاه را قبل از تجزیه شدن، عوض کنید.

کوددهی مناسب نخل شامادورا


گیاه را در طول فصل رشد، یک یا دو بار، با کود های مایع ضعیفی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. کود دهی را در زمستان قطع کنید. این گیاهان به تغذیه زیادی نیاز ندارند.

تکثیر نخل شامادورا


نخل شامادورا معمولا به وسیله دانه و توسط پرورش دهندگان حرفه ای تکثیر می شود. البته می توان گیاه را تقسیم بوته هم کرد و هر بوته آن را به دو یا چند گیاه جدا تقسیم کرد و هر کدام را در گلدانی جداگانه کاشت، اما این روش خیلی توصیه نمی شود.نخل شامادورا به وسیله قلمه ساقه و قلمه برگ هم تکثیر نمی شود. در کل بهتر است پرورش دهندگان خانگی به جای تکثیر گیاه، به گلفروشی ها مراجعه کنند و شامادورای جدیدی بخرند.

اگر می خواهیدبه وسیله کاشت بذر تکثیر را انجام دهید، دانه های گیاه را تهیه کنید. گلدانی کم عمق را با خاک مخصوص جوانه زنی پر کنید و دانه ها را در این گلدان بکارید و آن ها را نسبتا مرطوب نگه دارید. اگر موفق شدید و دانه ها جوانه زدند، که آفرین، اما اگر نه، شاید بهتر باشد از فکر تکثیر آن بیرون بیایید!

نخل شامادورا سیستم ریشه ای ضعیف و رشد کمی دارد. در هنگام تکثیر این گیاه باید خیلی مراقب باشید تا ریشه ها آسیب نبینند. در کل این گیاه خیلی بزرگ نمی شود و نباید بیشتر از 1 سال در میان به تعویض گلدان نیاز پیدا کنید. اگر بعد از مدتی مشاهده کردید که خاک گیاه تجزیه شده و حالتی اسفنجی پیدا کرده، گیاه را از گلدان درآورید و اگر نمی خواهید گلدان را تعویض کنید، دست کم خاک آن را عوض کنید.

تعویض گلدان نخل شامادورا


برای تعویض گلدان، ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند. زمانی که به نظرتان رسید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، اجازه دهید خاک خشک شود. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

آفت و بیماری نخل شامادورا


اگر برگها روشن وشفاف شده اند :میتواند از کمبود نور یا مواد غذایی باشد گیاه را بجای پرنور تر و طبق دستور تغذیه کنید.

اگر نوک برگهاقهوه ای شده است :از کمبود رطوبت یا کمبود پتاس و کلسیم میباشد شاید هم بخاطر آبیاری نامنظم میباشد از آب جوشیده برای آبیاری استفاده کنید.

اگر برگها زرد شده اند:ازآبیاری زیاد یا نور کم و هوای گرم میتواند باشد شرایط را بررسی کنید.

اگر برگها باز نمیشود:سایز گلدان و یا خاک آنرا تعویض کنید یا تغذیه مصنوعی کنید.

اگر برگها تار عنکبوت گرفته :مربوط به کنه میباشد طبق دستور سمپاشی کنید و رطوبت محیط را با آبپاشی بیشتر کنید.

اگر برگها خشک شدند:از تشنگی میباشد آبیاری کنید!
advertising