معرفی گل یخ در بهشت معروف به گل یخ

سبک زندگیباغچه

- 97/11/05
معرفی گل یخ در بهشت معروف به گل یخگل یخ در بهشت از جمله گیاهانی با سیستم تنفسی C3 است. اما در شرایط تنش خشکی یا شوری می تواند از مسیر متابولیسم اسید کراسولاسه (CAM) جهت تنفس و تولید انرژی استفاده کند. به همین دلیل تنش های خشکی و شوری را تحمل می کند.این گیاه پیازی بصورت یکساله، دوساله یا چندساله است. ولی چرخه ی رشدی این گیاه طی چند ماه کامل می شود.برگهای گل یخ در بهشت یا گل یخ متقابل یا متناوب باریک و کشیده تا قاشق مانند با ساختارهای درخشان کریستال مانند در سطح آن است.گلهای مینا مانند مزمبریانتموم یا یخ در بهشت به رنگ سفید، صورتی، زرد، نارنجی و قرمز به صورت تک رنگ یا دو رنگ ظاهر میشوند. گلهای این گیاه در شب و نیز در هوای ابری بسته و در نور آفتاب باز میشود. با کاشت بذر در اوایل بهار در تابستان به گل میرود و گلدهی آن تا اواخر تابستان ادامه دارد. برای افزایش گلدهی گلهای پژمرده باید حذف شوند.

ساقه یخ در بهشت رشد چندانی ندارد و حداکثر ارتفاع این گیاه 10 - 15 سانتی متر است.بطور کلی با آگاهی از شرایط نگهداری گیاهان میتوان عمر و کیفیت آنها را بهبود بخشید. در گیاهان زینتی این مسئله بیشتر مورد توجه قرار میگیرد. چون رعایت اصول نگهداری روی کیفیت گل آنها اثرگذار است. یخ در بهشت به سرما بسیار حساس است و در مناطق گرمسیری بهترین رشد را خواهد داشت.یخ در بهشت مناسب کاشت در حاشیه، باغ های صخره ای، سبدهای آویزان، باغچه منازل و نیز وردها یا رزهای استاندارد است. برگها و بذرهای این گل قابل خوردن هستند. همچنین از برگهای آن در تهیه صابونها یا داروهای گیاهی بهره میگیرند. برگها و ساقه های نارس آن را پخته و مصرف میکنند.میتوان از برگها و ساقه های آن به عنوان جایگزین اسفناج در غذاها استفاده کرد.

آشنایی با روش نگهداری گل یخ در بهشت معروف به گل یخ



نور مناسب گل یخ در بهشت یا گل یخ


یخ در بهشت برای بقا و گلدهی به محل آفتابی نیاز دارد. بهترین دما برای گل یخ در بهشت یا گل یخ 16 -36 سانتی متر است. همانطور که اشاره شد این گل به سرما حساس است و دماهای پایین به آن صدمه خواهد زد.

دمای مناسب گل یخ در بهشت یا گل یخ


گل یخ در بهشت یا گل یخ به سرما حساس است و نیاز به محل آفتابی دارد. برای افزایش گلدهی، گل های پژمرده باید حذف شود .

آبیاری مناسب گل یخ در بهشت یا گل یخ


گل یخ در بهشت یا گل یخ به آبیاری کمی نیاز دارد و تحمل آن در زمین های خشک و بایر زیاد است و به دلیل استفاده از سیستم تنفسی اسید کراسولاسه در تنش های شوری یا خشکی میتواند این تنش ها را تحمل کند.

خاک مناسب گل یخ در بهشت یا گل یخ


گل یخ در بهشت در انواع مختلفی از خاکها میتواند رشد کند اما خاک شنی لومی که به خوبی آبیاری شده باشد مناسب ترین بستر برای رشد آن است. این گیاه میتواند خاک های فقیر یا شور را نیز تحمل کند.

کوددهی مناسب گل یخ در بهشت یا گل یخ


کوددهی مناسب قطعا باعث رشد بهتر گل یخ در بهشت یا گل یخ خواهد شد. افزودن کودهای دامی پوسیده به خاک علاوه بر افزایش کیفیت رشد گیاهان به حفظ کیفیت خاک نیز کمک میکند.

تکثیر گل یخ در بهشت یا گل یخ


تکثیر گل یخ در بهشت یا گل یخ از طریق کشت بذر در خزانه در فصل بهار و انتقال نشا در مرحله 4-6 برگی به زمین اصلی انجام میشود. باید توجه داشت فرآیند انتقال پس از رفع خطر سرما صورت گیرد. از کشت بذر تا گلدهی آن سه ماه طول میکشد. کشت بذر را میتوان در اواخر زمستان یا اوایل بهار انجام داد.

آفت و بیماری گل یخ در بهشت یا گل یخ


آفت یا بیماری خاصی برای گل یخ در بهشت یا گل یخ در منابع ذکر نشده است. فقط باید توجه داشت آبیاری بیش از حد انجام نشود زیرا آبیاری بیش از حد باعث میشود ریشه ها دچار پوسیدگی شوند و گیاه در اثر عارضه ی مرگ گیاهچه از بین خواهد رفت.
advertising