معرفی گل زیبا و معطر قرنفل معروف به میخک شاعر

سبک زندگیباغچه

- 97/09/30
معرفی گل زیبا و معطر قرنفل معروف به میخک شاعرقرنفل از گلهای قدیمی و معطر دوست داشتنی است که مناسب برای حاشیه کاری می باشد.گیاه قرنفل همچنین به نام میخک شاعر (Dianthus barbatus)‌ نیز نامیده می­‌شود و عطر آن شبیه به دارچین یا ادویه­‌ی معطر میخک است. قرنفل با نام علمی “Dianthus barbatus” است و خاستگاه ان جنوب اروپا و روسیه است که بصورت بوته ای متراکم رشد می کند که گلبرگ های آن حاشیه ای به رنگ بنفش ، قرمز مایل به زرد سفید میباشند . گل قرنفل در رشد کامل گاه به ارتفاع 30 تا 45 سانتی متر نیز می رسد . این گیاه دوسالانه و یا چند سالانه می باشد .

آشنایی با روش نگهداری گل معطر قرنفل یا میخک شاعر



نور مناسب گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


در مکانی با نور کامل آفتاب (حداقل 8-6 ساعت نور مستقیم ) به خوبی رشد می کند.نور کم محیط از جمله دلایل عدم گلدهی مناسب این گیاه و رشد ضعیف آن است. در مناطقی که دمای تابستان بالا است وجود سایه در بعد از ظهر به شادابی و رشد و گلدهی بیشتر این گیاه کمک می کند.

دمای مناسب گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


وجود دمای خنک شبانه در حدود 15 درجه برای گلدهی این گیاه بسیار مطلوب است. به طور کل زمانی که بذرهای این گیاهان را در سال جاری بکاریم، گلدهی گیاهان حاصل از رشد بذرها بعد از گذران پاییز و زمستان و در سال بعد روی خواهد داد.به بیان دیگر این گیاهان نیازمند یک دوره سرما هستند تا بتوانند توانایی گلدهی را بیابند.

آبیاری مناسب گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


به آبیاری منظم و متوسط نیاز دارد. زمانی که سطح خاک خشک شد می توان گیاه را آبیاری کرد. آبیاری بیش از اندازه این گیاه و ماندگاری آب در خاک پای گیاه موجب پوسیدگی طوقه(ناحیه اتصال ساقه به ریشه) ، زردی برگها و از بین رفتن گیاه می شود. آبیاری کم نیز در ابتدا موجب کاهش گلدهی گیاه، عدم رشد ، خشک شدن برگها و کوچک ماندن گیاه می شود.

خاک مناسب گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


خاک با زهکش خوب و مواد ارگانیک مانند خاک برگ و یا کود پوسیده دامی رشد و گلدهی این گیاه را تضمین می کند بنابراین می توان از مخلوطی همانند خاک معمولی+خاک برگ استفاده کرد و یا اینکه مخلوطی همانند خاک برگ+کوکوپیت+پرلایت را بکار برد.

کوددهی مناسب گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


برای کوددهی این گیاه نیز می توان از کود کامل با فرمول 10-10-10 هر 4-3 هفته یکبار استفاده کرد.

تکثیر گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


ساده ترین روش تکثیر این گیاه از طریق کاشت بذر است. در واقع اگر شرایط مکانی و محل زندگی این گیاه مناسب باشد ، هر ساله بذرهای آن خود به خود در پای گیاه می ریزد و برای سالیان سال می توان در گوشه ای از باغ یا باغچه از داشتن این گیاهان لذت برد. به طور کل و در رابطه با کاشتن بذرهای این گیاه اگر بذرها را در اواخر بهار و یا تابستان بکاریم گلدهی این گیاه به بعد از یک دوره سرما موکول می شود یعنی این گیاه در سال آینده، گل خواهد داد . همچنین گیاهچه های قرنفل را به شکل آماده می توان از نهالستانها در اوایل پاییز خریداری کرد اما این گیاهان باز هم سال آینده گل خوهند داد. اما گیاهچه هایی که در اول بهار ارائه می شوند توانایی گلدهی در همان سال را دارند.

هرس مناسب گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


برای تشویق گل قرنفل به گلدهی بیشتر و طولانی تر کردن فصل گلدهی، گلهای خشک را مرتبا از گیاه جدا کنید تا انرژی گیاه به جای اینکه صرف تولید بذر شود، صرف تولید گلهای جید شود. همچنین ساقه هایی را که گلدهی داشته اند می توان تا حدود نیمی از ارتفاع آنان قطع کرد تا تولید ساقه های جدید تشویق شود.

زمان گلدهی گل معطر قرنفل یا میخک شاعر


در اواسط بهار یا کمی زودتر یک مرتبه توده ای از گل ها ظاهر می شود ولی پساز آن به ندرت تک گل دیده می شود. در واقع فصل گلدهی آن کوتاه است. بنابراین برای جبران این مورد، نشاءها را در زمان های مختلف تهیه و با فاصله 15 روز منتقل می کنند. برای گلدهی، این گیاه نیاز به دریافت سرما دارد. برای درک سرما گیاه باید 12 تا 15 هفته رشد کند. دماهای بالاتر از 35 درجه، درست درست پس از تیمار سرما، می تواند گیاه را به طور کامل پژمرده کند.

آفت و بیماری گل زیبا و معطر گل قرنفل یا میخک شاعر


پژمردگی فوزاریومی یکی از بیماریهای گل قرنفل است که میتواند منجر به پژمردگی و خمیدگی برگهای گل قرنفل، پژمرده شدن کل گیاه و از بین رفتن تمامی آن شود. به طور کل گل قرنفل به پوسیدگی طوقه (محل اتصال ساقه به ریشه که در نزدیکی سطح خاک است) حساس است و زیاده روی در آبیاری و زهکش نامناسب خاک و ماندگاری بیش از اندازه آب در خاک منجر به از بین رفتن این گیاه می شود.

گل قرنفل نسبت به آفات چندان حساس نیست اما به هر حال و بخصوص زمانی که گیاه به دلیل شرایط نامناسب محیطی از رشد مناسبی برخودار نیست آفاتی همانند شته، کنه های تارعنکبوتی و شپشک می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند.

بیماری های قارچی سفیدک پودری و بیماری زنگ (بروز لکه های ریز به رنگ نارنجی قرمز بر روی برگها و ساقه ها) نیز از دیگر بیماری هایی هستند که بخصوص در صورت کمبود نور در محیط کاشت و خیس بودن برگسار در طی شب شیوع می یابند.
advertising