معرفی گل یاس بنفش خوشه ‌ای

سبک زندگیباغچه

- 97/09/24
معرفی گل یاس بنفش خوشه ‌اییاس خوشه‌ای با نام علمی syringa vulgaris که به خانواده oleaceae تعلق دارد بومی شبه جزیره بالکان است و معمولاً در فضای آزاد کشت می‌شود یاس بنفش درختچه یا درختی کوچک با چند ساقه اصلی است که می‌تواند تا 6-7 متر ارتفاع یابد و قطر ساقه‌ها به 20 سانت برسد. گلهای بسیار زیبای این گیاه هر یک 6-10 میلی‌متر طول دارد و تعداد زیادی گل‌ها بر روی یک محور که 8-18 سانت طول دارد قرار گرفته‌اند و منظره‌ای بسیار زیبا ایجاد می‌کنند. گل‌های معطر آن در خوشه‌های مخروطی به رنگ بنفش روشن در اواخر بهار و اوایل تابستان ظاهر می‌شوند. گل های آن با پایه لوله ای و جام شکل 6 تا 10 میلی متر بلندی دارند و با چهار لوب باز در اوج 5 تا 8 میلی متر بزرگ میشوند و معمولا به رنگ بنفش و گاهی اوقات سفید هستند. میوه آن کپسول مانند به رنگ قهوه ای ، به طول 1-2 سانتی متر است.

آشنایی با روش نگهداری گل یاس بنفش خوشه ای



نور مناسب گل یاس بنفش خوشه ای


گل یاس بنفش خوشه ای به نور مستقیم حداقل 6-8 ساعت در روز نیاز دارد کمبود نور موجب بلند شدن ساقه‌ها و زیاد شدن فاصله برگ از یکدیگر. رنگ پریدگی رنگ برگسار. عدم گلدهی و یا تعداد اندک گل و همچنین فاصله زیاد میان گل‌های موجود بر روی گل آذین می‌شود. زیاد بودن نور معمولاً به گل یاس بنفش خوشه ای آسیب نمی‌رساند مگر آنکه گیاه جوان باشد و هنوز در خاک محل کاشت مستقر نشده باشد با آبیاری منظم و جلوگیری از خشکی کشیدن گیاه در چنین شرایطی می‌توان مانع از صدمه آفتاب به گل یاس بنفش خوشه ای شد. احتمال سوختن نوک و حاشیه برگها به دلیل آفتاب شدید در شرایطی که هوا گرم است وجود دارد.

دمای مناسب گل یاس بنفش خوشه ای


گل یاس بنفش خوشه ای به سرمای زمستان مقاوم است و برخی ارقام ان دما را تا 30- درجه سانتی‌گراد نیز تحمل می‌کنند اما به هر حال برگهای جوان می‌توانند در اثر سرمای ابتدای بهار صدمه دیده و خشک و سیاه شوند اما گل یاس بنفش خوشه ای از بین نخواهد رفت حتی گل یاس بنفش خوشه ای برای گلدهی مناسب در فصل رشد نیاز به سرمای زمستانه دارد و در مناطقی که زمستان‌های ملایم و معتدل دارند گلدهی این گیاه چندان خوب نیست. پایین ترین دمایی که گل یاس بنفش خوشه ای بدون مشکل به رشد خود ادامه می‌دهد حدود 15 درجه است و همچنین تا حدود 25 درجه نیز گلدهی به خوبی صورت می‌گیرد با گرم‌تر شدن هوا کمی از گلدهی کاسته می‌شود و خوشه‌های گل ممکن است به ان پرپشتی که در هوای خنک‌تر ایجاد می‌شدند به چشم نیاید.

آبیاری مناسب گل یاس بنفش خوشه ای


گل یاس بنفش خوشه ای به آبیاری متوسط نیاز دارد یعنی اجازه دهید سطح خاک تقریباً خشک شود و سپس گل یاس بنفش خوشه ای را آبیاری کنید البته سعی کنید که گیاهان جوان خشکی نکشند اما گیاهان بالغ اصولاً مقاومتی در برابر خشکی خاک دارند و مدت زمان طولانی‌تری این مسئله را نسبت به گیاهان جوان تحمل می‌کنند از طرفی آبیاری بیش از اندازه و خیس بودن همیشگی خاک پای گیاه نه تنها کمکی به رشد گیاه نمی‌کند بلکه می‌تواند منجر به کاهش گلدهی و همچنین خشکی و پوسیدگی ریشه‌ها شود این مشکل را می‌توان در برگسار گیاه به صورت زردی برگ و ریزشان مشاهده کرد.

خاک مناسب گل یاس بنفش خوشه ای


گل یاس بنفش خوشه ای در مورد خاک سختگیر نیست اما زهکش مناسب و عدم سنگین بودن خاک می‌تواند به رشدان کمک کند بنابراین هنگام کاشت این گیاه اگر در زمان پر کردن گودال محل کاشت از مخلوط خاک برگ +خاک معمولی +کود بسیار پوسیده گاوی استفاده کنید محیط خوبی برای رشد ایجاد می‌کنید .

کوددهی مناسب گل یاس بنفش خوشه ای


کود مورد استفاده برای گل یاس بنفش خوشه ای باید حتماً پوسیده باشد در غیر این صورت موجب سوختن ریشه‌های گل یاس بنفش خوشه ای می‌شود که عموماً به شکل کاهش رشد گیاه. پریدگی رنگ و پژمردگی برگسار مشاهده می‌شود با شروع فصل بهار می‌توانید یک لایه خاک برگ+کود پوسیده دامی بر روی سطح خاک گل یاس بنفش خوشه ای پخش کنید تا علاوه بر جلوگیری از گرم شدن بیش از اندازه سطح خاک به دلیل تابش نور آفتاب مواد غذایی موجود در ترکیب به تدریج وارد خاک شده و مورد استفاده گل یاس بنفش خوشه ای قرار گیرد. کوددهی پیش از اندازه گل یاس بنفش خوشه ای یکی از موانع گلدهی به شمار می‌رود بنابراین اگر می‌خواهید از کود شیمیایی برای تقویت گیاه استفاده کنید کودهای با فرمول‌های ملایم مانند 10-10-10 در اوایل فصل رشد گزینه مناسبی است.

تکثیر مناسب گل یاس بنفش خوشه ای


گل یاس بنفش خوشه ای از روش های مختلفی تکثیر می شود از جمله : کاشت بذر ، قلمه ساقه ، خوابانیدن ساقه ، پیوند زدن و تکثیر از پاجوش است.

هرس گل یاس بنفش خوشه ای


گیاهان جوان تا 3-4 سال اولیه نیاز به هرس ندارند اما گیاهان بزرگ‌تر را می‌توان هرس کرد هرس را هرگز در اواخر تابستان در طی پاییز و یا زمستان انجام ندهید این کار موجب کاهش گلدهی گل یاس بنفش خوشه ای می‌شود ساقه‌های گیاه که بیش از 5-6 سال عمر ندارند گلدهی مناسبی دارند و ساقه‌های مسن‌تر گلدهی کمتری دارند گلهایی که روی ساقه‌های مسن‌تر تشکیل می‌شود کوچک‌تر. دقت کنید که زمان مناسبی برای هرس کردن انتخاب کنید. در اوایل بهار هرگونه چوب مرده یا آسیب دیده را بردارید. اما هرس را در حجم زیاد انجام ندهید زیرا ممکن است باعث از بین رفتن غنچه گل های خفته شود. بهترین زمان برای هرس کردن بعد از اتمام دوره گلدهی می باشد. فقط دقت کنید که قبل از نیمه تابستان هرس را کامل کرده باشید. اگر بیش از حد طول بکشد ممکن است برخی از شکوفه های فصل بعدی را نیز به خطر بیندازید.

آفت و بیماری گل یاس بنفش خوشه ای


سفیدک پودری یکی از بیماری‌های شایع گل یاس بنفش خوشه ای است که بخصوص در اواخر تابستان برای گل یاس بنفش خوشه ای می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

بیماری‌های قارچی مانند لکه برگی نیز گاهی ،مخصوصاً در فصول خیلی مرطوب،مشکل ساز می شود.ساقه های آلوده را ببرید یا،به ضرورت،بوته ها را با اکسی کلراید مس سمپاشی کنید.

از آفات شایع گل یاس بنفش خوشه ای معدنچی برگ. شپشک سپردار. زنبورهای برنده برگ (خسارت این تفت بر روی برگ به اینصورت است که برگهای گیاه را به شکل هلالی می‌کنند).
advertising