آشنایی با ابر خوشه

علمی و تکنولوژیجهان هستی

- 97/08/24
آشنایی با ابر خوشه
ابرخوشه محلی به شکل حجمی تخت از هزاران کهکشان تقریبا به صورتی که عمود بر صفحه کهکشان راه شیری قرار گرفته می باشد ونشانه هایی وجود دارد مبنی براینکه خوشه محلی کهکشانی به سوی مرکز ابرخوشه در حال حرکت است. در ابرخوشه محلی بامرکزیت خوشه سنبله که در فاصله 6۵ میلیون سال نوری قرار دارد ما در همان جا زندگی می کنیم و البته ابر خوشه محلی در توضیح آن بایستی گفت مجموعه‌ای شامل د‌وهزار کهکشان که به شکل خوشه‌ها و گروه‌هایی از کهکشان‌ها در صورت فلکی سنبله مشاهده می‌شود.

این کشفیات از شگفتی های آفرینش مرزهای همسایگی کهکشانی که درآن زندگی می کنیم و ارتباط ناشناخته قبلی بین خوشه‌های کهکشانی مختلف در جهان محلی را بخوبی تا این لحظه از محاسبات و کشفیات بشری نشان میدهد.
این ابرخوشه ها مربوط هستند به ساختار کلی کیهان و در دید کلی به شکل بایستی گفت حباب٬ دیواره و رشته با ابعاد حتی بیشتر از یک میلیارد سال نوری می باشند واکاوی این ابر خوشه ها در علم کیهان شناسی بسیار مهم می باشند.

تعداد ابر خوشه های عالم ۱۰ میلیون تخمین زده شده است.هرکدام از نقاط روشن در تصویر خود یک کهکشان هستند.

ابر خوشه عظیم ملقب به لانیکیا


کهکشان راه شیری که در آن زندگی می کنیم در واقع بخشی یک ابر خوشه عظیم از کهکشان‌هایی می باشد کهبه آنها لانیکیا (Laniakea) لقب داده شده است و اطراف ابر خوشه کیهانی قرار دارد که برای نخستین بار با استفاده از تکینک های نو، نقشه برداری و این خود نکته ای شگفت آورمی باشد.
آشنایی با ابر خوشه

ابرخوشه لانیکیا به زبان هاوایی معنی آن آسمان بیکران می باشد، ۵۲۰ میلیون سال نوری قطر دارد و جرمی معادل یکصد میلیون میلیارد خورشید می باشد، این پهنه شامل صدهزار کهکشان در همه جهات می باشد. مطالعات جدید نقش جذب کنندگی بزرگ یک نقطه کانونی گرانشی، در فضای میان ستاره‌ای را نشان می‌دهد که بر حرکت کهکشان های محلی ما و دیگر خوشه‌های کیهانی تاثیر دارد.

advertising