آشنایی با روش نگهداری گل شیپوری در آپارتمان

سبک زندگیباغچه

- 97/09/26
آشنایی با روش نگهداری گل شیپوری در آپارتمانگل شیپوری انواع مختلفی دارد و در زادگاه بومی‌اش در جنگل‌های آفریقا گیاهی همیشه سبز است، ولی در سایر مناطق گیاهی خزان کننده محسوب می‌شود. گل شیپوری گیاهی چندساله و بسته به شرایط محل نگهداری همیشه سبز است. ارتفاع این گل از 60 سانتیمتر تا 1 متر می‌باشد و اندازه برگ‌های آن بستگی به مقدار نور دارد. این گیاه، گل آذین بزرگی شبیه به شیپور یا قیف (اسپات) به ارتفاع تا 25 سانتی متر به رنگ سفید درخشان، زرد یا صورتی دارد و دارای سنبله‌ای زرد رنگ در وسط است. این گل به آسانی در گلدان و محیط آپارتمان قابل نگهداری و تکثیر است و امروزه از آن به عنوان گل شاخه‌ بریده نیز استفاده می‌شود. اگرچه گل شیپوری را می توان به عنوان گیاهی زینتی و خانگی نیز نگهداری کرد اما توجه داشته باشید که به دلیل نیاز این گیاه به محیطی نسبتا خنک برای گلدهی ، ممکن است بعد از خریداری گیاه مادری از یک نهالستان ، گلدهی آن در سالهای بعد به خوبی سال اول روی ندهد و به طور کل پرورش این گیاه به منظور گلدهی در محیط خانه و آپارتمان چندان آسان نیست.

روش نگهداری گل شیپوری



نور مناسب گل شیپوری


گل شیپیوری نیاز به حداقل 6 ساعت نور مستقیم خورشید دارد. البته توجه داشته باشید در فصل تابستان از قرار دادن گیاه در برابر نور مستقیم آفتاب به مدت طولانی خودداری شود. نور کم محیط یکی از دلایل عدم گلدهی گیاه و همچنین رنگ نامناسب گلها و رنگ پریدگی گیاه است و گیاه برای گلدهی به نور مستقیم آفتاب نیاز دارد.

دمای مناسب گل شیپوری


بهترین دما برای نگهداری گل شیپوری در آپارتمان 18 تا 20 درجه سانتیگراد در روز و 13 تا 16 درجه در شب است. لازم به ذکر است پایین‌تر بودن دمای شبانه نسبت به دمای روزانه در گلدهی این گیاه نقش مهمی دارد و این موردی است که معمولا تنظیم آن در محیط خانگی مشکل است. از این رو یکی از رایج‌ترین سوالاتی که در نگهداری این گل به وجود می‌آید، عدم گلدهی گیاه است. کاهش دما به زیر 12 درجه سانتیگراد موجب پریدگی رنگ گیاه و چروکیدگی گلها خواهد شد. در دمای بالای 23 درجه سانتیگراد گیاه دچار استرس گرما می شود و و حداکثر دما را تا 25 درجه سانتیگراد تحمل می کنند و در دمای 28 درجه سانتگراد رشد آن متوقف می شود .

رطوبت مناسب گل شیپوری


رطوبت بیش از اندازه بستر کاشت نیز یکی از دلایل اصلی بیماری است. پوسیدگی طوقه با عامل ریزوکتونیا Rhizoctonia solani موجب پوسیدگی قسمت پایین ساقه و در نزدیکی سطح خاک و یا در زیر سطح خاک می شود و علائمی همانند پژمردگی و زردی برگها را بوجود می آورد.

آبیاری مناسب گل شیپوری


لازم است سطح خاک گل شیپوری، همواره مرطوب باشد. آبیاری نامناسب گل شیپوری در طی فصل رشد، از جمله دلایل عدم گلدهی و باز نشدن غنچه های گل است. گیاه شیپوری در صورت دریافت آب به شکل مداوم رشد می کند اما در صورت وجود مقطعی کم آبی برگهای خود را از دست می دهد و در واقع به دوران استراحت خود فرو می رود اما از بین نمی رود.همچنین توجه داشته باشید نیاز آبی گیاه در فصل زمستان که گیاه رشد کمتری دارد، کاهش پیدا کرده و در بهار و تابستان بیشتر است. هر مقدار که هوای محیط سردتر باشد باید آبیاری را کم تر و هر مقدار که دمای هوا افزایش یابد باید آبیاری را بیشتر کرد. محیط سرد و مرطوب از جمله دلایل اصلی پوسیدگی ریشه و ریزوم این گیاه است.
آشنایی با روش نگهداری گل شیپوری در آپارتمان

خاک مناسب گل شیپوری


خاک مناسب برای کاشت و نگهداری گل شیپوری در گلدان باید رطوبت را در خود به خوبی نگه دارد و سریع خشک نشود. مخلوط دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت کود بسیار پوسیده گاوی و یا دو قسمت پیت موس + دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت شن یا پرلایت مناسب‌ترین خاک برای کاشت گل شیپوری در گلدان است.

کوددهی مناسب گل شیپوری


برای رشد بهتر گل شیپوری لازم است هر دو هفته یکبار گیاه را با کودهای مخصوص گیاهان گلدار و آپارتمانی تغذیه نمود.

تکثیر گل شیپوری


تکثیر گل شیپوری به دو روش کاشت بذر و تقسیم ریزوم قابل انجام است. بهترین روش ازدیاد این گل در محیط آپارتمان، تقسیم ریزوم (ساقه زیرزمینی) گیاه است. در زمان استراحت گیاه و یا اوایل بهار ریزوم‌ها ر از گیاه مادری جدا کنید. توجه داشته باشید، لازم است بر روی هر قطعه از ریزوم، حداقل یک عدد جوانه وجود داشته باشد.بعد از تمیز کردن خاک اطراف ریزوم و ریشه‌ها آنها را تقسیم نموده و هریک را در گلدان جداگانه بکارید.عمق کاشت ریزوم‌ها، با توجه به اندازه آنان کمی متفاوت است و معمولا در عمق 5 تا 10 سانتیمتری کاشته می‌شوند و باید تقریبا به شکل عمودی در خاک قرار گیرند. به مرور زمان گیاهچه های کوچکی که در واقع پاجوش هستند در کنار گیاه مادری و از ساقه زیرزمینی شکل می‌گیرند. لازم است در تمام گیاه خاک سطح گلدان مرطوب و نه خیس باشد.

آفت و بیماری گل شیپوری


از آفات گل شیپوری می توان به شته اشاره کرد. تریپسها می‌توانند موجب بدشکلی گلها و کاهش تشکیل گلها شوند. شپشک آردآلود نیز از جمله دیگر آفات گل شیپوری محسوب می شوند. در بیماری پوسیدگی پیتیوم Pythium rot ممکن است اول ریشه ها بپوسند و قسمت زیزمینی صورتی و یا زرد و بدشکل شود و بر روی آن زخمهایی آبدار شکل گیرند. شرایط گرم و مرطوب نیز از جمله موارد تحریک شیوع این بیماری است. پوسیدگی نرم با عامل اروینیا Erwinia soft rot موجب پوسیدگی ریزومها می شود. البته بیماری پوسیدگی نرم توسط باکتری نیز ایجاد می شود . حاشیه برگها زرد شده می سوزند و از بین می روند و قسمتهایی از ریشه نیز می پوسد و قهوه ای رنگ می شود.

اگر بر روی ریشه ها نیز زخمهای نامنظم و خاکستری شکل بوجود می آید. شرایط گرم و مرطوب و رطوبت بیش از اندازه خاک به همراه بافت سنگین خاک و زهکش ضعیف بستر کاشت از جمله دلایل شیوع این بیماری است. در پوسدگی ریشه با عامل فیتوفترا Phytophtora root rot حاشیه برگها و یا تمامی پهنه آنان زرد می شوند و پژمرده می شوند که دلیل آن از بین رفتن سیستم ریشه گیاه به دلیل فعالیت قارچ فیتوفترا است.
advertising