معرفی گل حنا معروف به گل بی تاب

سبک زندگیباغچه

- 97/10/20
معرفی گل حنا معروف به گل بی تابگل حنا از گیاهان بومی قاره آسیا است. گلهای حنا به صورت فنجانی یا بشقابی و در نوع کم پر و پر پر وجود دارند و برخی از گونه‌های این گل از بهترین گلهای آپارتمانی محسوب میشوند زیرا چنانچه در خاک خوب و شرایط مساعد پرورش یابند، بیشتر اوقات سال گل خواهند داشت و دوام زیادی دارند.همچنین این گل دارای دو نوع پا کوتاه (20 تا 30 سانتیمتر) و پا بلند (بالغ بر 90 سانتیمتر) است. نمونه های پا بلند آن برای کشت در هوای آزاد و نمونه‌های پاکوتاه برای پرورش در گلدان مناسبتر است.گل حنا در رنگهای قرمز، عقیقی، ارغوانی، نارنجی، صورتی، سفید و بنفش یا در رنگهای خال خال و ابلق دیده میشود. میوه گل حنا پس از رسیدن با کوچکترین ضربه دست یا خود به خود شکفته میشود، از همین رو به آن "گل بی تاب" یا "کم تحمل" نیز میگویند. نام جنس گل حنا که به زبان فرانسوی به معنی بی حوصله است را به این دلیل به آن داده اند که در اثر لمس کردن کپسول میوه یک باره باز شده و بذرها پراکنده می شوند و نام Touch me notنیز به همین دلیل است.

آشنایی با روش نگهداری گل زیبای حنا



نور مناسب گل حنا


گل حنا نیاز به نور غیر مستقیم دارد و باید‌ از تابش مستقیم آفتاب محفوظ بماند‌، ولی د‌ر زمستان، نگهد‌اری آن برای چند‌ ساعت د‌ر آفتاب برای اد‌امه گل‌د‌هی مفید‌ خواهد‌ بود‌ آبیاری: گل حنا د‌ر فصل تابستان هر روز احتیاج به آبیاری د‌ارد‌ و د‌ر زمستان هفته‌ای د‌و روز آبیاری کافی است.

دمای مناسب گل حنا


دمای مناسب برای نگهداری این گل ، 16 تا 23 درجه سانتی‌گراد است، همچنین حد‌اقل د‌رجه حرارت مناسب برای گل‌حنا د‌ر زمستان 12-13 د‌رجه سانتی‌گراد است و چنانچه د‌ر محیط گرم‌تری قرار گیرد‌، به گل‌د‌هی خود‌ اد‌امه می‌د‌هد‌، ولی د‌ر هر صورت گیاه احتیاج به استراحت زمستانه د‌ارد‌. دمای زیاد محیط باعث کاهش گلدهی و ریزش گلهای گیاه میشود.

آبیاری مناسب گل حنا


بین دو آبیاری باید خاک آن کاملا خشک شود و نباید محیط یا هوای محل نگهدرای بسته بماند باید دائما تهویه صورت بگیرد و هوا اصطلاحا تکان بخورد.در صورت عدم تهویه ساقه ها سیاه میشود.

رطوبت مناسب گل حنا


محیط با رطوبت بالا، برای گل حنا بسیار مفید‌ است، ولی توجه داشته باشید، از پاشید‌ن آب روی بوته، به‌خصوص گل‌ها باید‌ خود‌د‌اری کرد‌.

خاک مناسب گل حنا


خاکبا زهکشی خوب مخلوط خاک باغچه با خزه و کود دامی مناسبترین خاک برای کاشت گل حنا است.

کوددهی مناسب گل حنا


این گیاه د‌ر تمام طول د‌وره رشد‌ باید‌ با کود‌های تقویتی مایع، تغذیه کرد‌.

تکثیر گل حنا


کاشت از طریق بذر : بذر گل حنا را میتوان اوایل بهار کشت نمود. بوته‌های این گیاه به سرعت رشد میکنند و در اوایل تابستان به گل می‌نشینند. اگر بذر این گیاه را در تابستان یا پاییز بکارید، در این حالت بوته‌ها در طول ماه‌های زمستان گلریزان خواهند کرد.به این منظور، بذر گیاه را در اسفند ماه در جعبه کاشت یا گلدان‌های انفرادی به صورت سطحی بکارید و در دمای 16 تا 18 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید و پس از مقاوم سازی گیاه به سرما، در اردیبهشت ماه به زمین اصلی منتقل می‌کنند.

تکثیر از طریق قلمه : برخی از انواع گل حنا را میتوان از طریق قلمه تکثیر نمود. ساقه‌های 5/7 تا 10 سانتی‌متری را از گیاه ببرید و آن‌ها را در بستری از پیت، ماسه مرطوب، لوم و یا آب قرار دهید. بستر کاشت را همواره مرطوب نگه دارید تا گیاه‌تان ریشه بدهد. قلمه‌های گل حنا، در مدت کوتاهی ریشه‌دار میشوند. نشاء‌های ریشه‌دار شده را در فصل بهار در گلدان بکارید تا در فصل تابستان گياهي غرق در گل بدست آيد.

زمان مناسب گلدهی گل حنا


زمان گلدهی از خرداد تا اوایل پائیز است.انواع هیبرید شده در طول سال گل دارند.

تعویض گلد‌ان گل حنا


گیاه حنا نیاز چندانی به تعویض گلدان ندارد ولی در صورت لزوم و پر شدن ریشه هر چند سال یکبار نیاز به تعویض دارد.

آفت و بیماری گل حنا


مهمترین آفت این گل کنه‌ها و شپشک‌ها هستند، برای از بین بردن این آفات از کنه کش‌ها به تنهایی یا مخلوط با سموم سیستمیک استفاده کنید.
advertising