معرفی درختچه زیبای بونسای گیلاس ژاپنی

سبک زندگیباغچه

- 97/10/30
معرفی درختچه زیبای بونسای گیلاس ژاپنیاین گیاه از نوع بن سای های خزان دار است و دارای تنه کوتاه ضخیم با برگهای متراکم می باشد . تنه دارای پوست نازک براقی به رنگ قهوه ای – شاه بلوطی با عدسک های افقی برجسته می باشد . شاخه های گسترده شده با برگهای ساده براقی پوشیده شده اند . برگها متناوب ، حالت پر ، حاشیه دندانه دار وسطح فوقانی برگها سبز تیره براق و زیر برگها سبز روشن می باشد . در اوایل بهار گلهای زیبای معطر صورتی رنگی در خوشه های ۲ تا ۵ تایی با همدیگر تولید میکند . گاهی اوقات گلها به میوه های سیاه گیلاسی شکل گردی تبدیل می شوند .

درختان از جمله مظاهر زیبای طبیعت هستند که بشر را سخت مجذوب و شیفته‌ی خود کرده‌اند. گاهی شکوفه‌های رنگارنگ، گاهی خنکای سایه‌ساری دلپذیر و گاه نیز طعم خوش میوه‌های‌شان، انسان را به سمت خود می‌کشد. اما درختان "بن‌سای" داستان دیگری دارند.درختان "بُن‌سای" (Bonsai) زیبا و شگفت‌انگیز هستند. موجوداتی که چه بسی عمری بس دراز و طولانی داشته‌اند، اما به جای آنکه شاخ و برگ گسترده و عظمت خود را به رخ بکشند، در ابعادی مینیاتوری در گوشه و کنار منازل جاخوش کرده و به جلوه‌گری مشغولند.

در کنار زیبایی و سهولت نگهداری در منزل، درختان بن سای استرس و نگرانی را از شما دور می‌کنند، هوا را تصفیه کرده و در عین حال با تغییر فصول، هر بار در همراهی با طبیعت به شکلی بیننده را به حیرت می‌اندازند.در واقع قدمت کاشت این درختان به هزاران سال قبل باز می‌گردد. چینی‌ها نخستین مردمی بودند که به این شیوه از باغبانی رو آورده و این درختان را در قالب هنر باستانی "مینیاتوری کردن چشم‌اندازهای طبیعت"( Penzai or Penjing) و در گلدان‌هایی کوچک پرورش دادند. بعدها ژاپنی‌ها با تأثیر نگرش مکتب "ذِن" (Zen) و مذهب بودیسم دنباله رو راه آنان شدند.

این درختان با شیوه و تکنیک‌های خاصی پرورش داده می‌شوند که مانع بزرگ شدن آنها شده و ابعادی ظریف به آنها می‌بخشد؛ روش‌هایی همچون هرس به موقع شاخ، برگ و ریشه‌ی درخت و نیز محدودیت در استفاده از کود و آبیاری. همچنین فرم‌دهی به درخت نیز از دیگر تکنیک‌های به کار رفته در این هنر است.پر واضح است که این مراحل زمان‌بَر بوده و نیازمند صبر و بردباری فراوانی است؛ اما در نهایت نتیجه به اندازه‌ای خوشایند و دلپذیر است که بسیاری را وسوسه کرده و مورد توجه فراوانی قرار گرفته است.

آشنایی با روش نگهداری بونسای گیلاس ژاپنی



نور مناسب بونسای گیلاس ژاپنی


برای حداکثر گلدهی نیاز به آفتاب کامل دارد. گياه خريداري شده اگر آپارتماني باشد، بايد آن را در پرنورترين قسمت آپارتمان قرار دهيد و گياه فضاي باز را در بالكن يا در حياط در محلي آفتابگير قرار دهيد.

آبیاری مناسب بونسای گیلاس ژاپنی


بین دو آبیاری اجازه ندهید خاک به طور کامل خشک شود .به طور متوسط گلدان بونسای گیلاس ژاپنی هر روز باید ابیاری شود.بونسای احتیاج به اب فراوان دارد خاک گلدان همیشه باید خیس باشد.برای آبیاری بونسای باید به عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متر قبل از هر آبیاری به‌طور کامل سطح خاک خشک‌شده باشد. توجه داشته باشید که بونسای هایی که به مدت طولانی به‌خوبی آبیاری شده‌اند بسیار خیره‌کننده می‌باشند و از ارزش بالایی برخوردارند.

رطوبت مناسب بونسای گیلاس ژاپنی


برای افزایش سطح رطوبت بونسای بهتر است آبپاشی با اسپری بر روی شاخ و برگ‌ها را در برنامه کاری خود قرار دهید.

خاک مناسب بونسای گیلاس ژاپنی


خاک یکی از مهم‌ترین برگ خریدها در نگهداری از بونسای است. خاکی که برای بونسای انتخاب می‌شود باید زهکشی و توانایی نگهداری آب بالایی داشته باشد. به‌طور متوسط هر گلدان از بونسای باید هرروز آبیاری شود، بنابراین داشتن زهکش مناسب برای آن‌ها امری بسیار مهم است چراکه از گندیدن و پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. هرچه میزان شن داخل بیشتر شود، قابلیت زهکشی آن نیز بیشتر خواهد شد و هرچه خاک‌برگ آن افزایش یابد قدرت نگهداری آب در خاک بالا خواهد رفت.

کوددهی مناسب بونسای گیلاس ژاپنی


از كود دادن به گياه براي مدتي خودداري كنيد و چنانچه پس از گذشت چند روز، چند برگ از برگ‌هاي تحتاني آن زرد و پژمرده شد نگران نباشيد؛ چون اين حالتي است كه گياه براي بقاي خود در محيط جديد به‌وجود مي‌آورد.

تکثیر بونسای گیلاس ژاپنی


برای ایجاد یک بونسای خوب بهترین روش استفاده از قلمه ساقه هست . قلمه انتخابی باید کاملا سالن و عاری از هر گونه بیماری باشه . دو نوع قلمه ساقه داریم . 1) قلمه انتهایی 2) قلمه پاشنه دار قلمه انتهایی حدود 8 تا 10 سانت هست که از قسمت انتهایی و بالای ساقه انتخاب میشه و به وسیله چاقو تیز و یا قیچی باغبانی یک برش اریب درست زیر گره زده میشه . قلمه بعضی از گیاهان گوشتی مثل آدنیوم رو باید 2 تا 3 روز قبل از کاشت کنار بزاریم تا قسمت انتهایی که برش خورده خشک بشه و بعد اقدام به کاشت کنیم .این عمل برای ایجاد کالوس و جلو گیری از پوسیده نشدن آنتهای گیاه انجام میشه .

قلمه پاشنه دار : ساقه جانبی ای به شمار میره که به همراه ساقه اصلی برداشته میشه . قسمت پایین قلمه که مسن تر هست رو باید با یه چاقوی تیز برش بدید . و مانند روش قلمه انتهایی برگ ها رو حذف کنید . در بیشتر انواع قلمه ها بلافاصله بعد از برداشت باید قلمه کاشته بشه و در حالت کلی قلمه نباید در قسمت انتهایی شسته بشه و حتی 1 ساعت هم در جای خشک قرار بگیره . اگر نتونید تو همون لحظه عمل کاشت رو انجام بدین باید قلمه رو داخل آب و یا پارچه خیس قرار بدید . یک روش دیگه هم هست که به اون قلمه قنداقه دار گفته میشه و در این روش قسمت کاملی از گیاه مسن به همراه قلمه باقی میمونه که در این روش ریشه دهی بهتر صورت میگیره .

تعویض گلدان بونسای گیلاس ژاپنی


این کار زمانی انجام میشه که قلمه به اندازه کافی ریشه و برگ داده باشه . یک گلدان مناسب انتخاب و کف اون رو با یه توری و یا سنگریزه بپوشونید . حالا گیاه رو از گلدان قبلی خارج و به طور کامل خاک اطراف ریشه رو بتکونید .

آفات و بیماری بونسای گیلاس ژاپنی


از آفات این گیاه شته ، جیرجیرک ها ،کرم ها ، سوسک های ژاپنی و کنه های عنکبوتی است و از بیماریهای آن لکه برگی ، پیچیدگی برگ ، پوسیدگی ریشه ، سفیدک سطحی وبلایت آتشی است.
advertising