تقویت ذهن و خلاقیت کودک با انجام بازی های فکری

سبک زندگیفرزندان

- 97/09/02
تقویت ذهن و خلاقیت کودک با انجام بازی های فکریتقویت ذهن کودکان تا پیش از ۵ سالگی اهمیت زیادی دارد. در حقیقت این دوره‌ی سنی بهترین زمان برای تقویت ذهن کودک، انجام فعالیت‌های ساده و لذت‌بخشی است که به رشد مهارت‌های ذهنی و جسمی کودک ، افزایش دقت و تقویت هوش کودک کمک می‌کند. بازی‌های تک ‌به ‌تک برای تقویت رابطه کودک و والدین مهم هستند. بازی‌های گروهی علاوه‌ بر تقویت مهارت‌ های اجتماعی به کودکان، اشتراک‌گذاری، هم‌ ذات‌ پنداری و مهارت های ارتباطی را می‌آموزد. و باعث ایجاد اعتماد به نفس در کودک می شود.

برای افزایش هوش اجتماعی کودک ، با تمام اطرافیان تان با لبخند و مودبانه برخورد کنید حتی با فروشنده ای که کیسه های خریدتان را تا ماشین شما می آورد. این کار علاوه بر آموزش لبخند و رعایت ادب به کودکان، هوش اجتماعی آنها را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید که کودک تان به شما نگاه می کند و از هر نوع تعامل و رفتار شما درس می گیرد. مغز کودکان، اطلاعات جدید را به بهترین نحو پردازش کرده(به خصوص زمانی که در محیط های آشنا قرار می گیرند) و سپس تمامی جزئیات را به صورت اتوماتیک تجزیه و تحلیل می کند؛ مثلا هر روز در یک ساعت مشخص به پیاده روی بروید؛ ولی هر بار مسیر خود را تغییر دهید.

با انجام فعالیت های ساده و سر گرم کننده حتی در زمان غذا دادن به نوزادان می توانید یاد گیری آنها را بهبود ببخشید. همه ما به محض اینکه نوزادمان به دنیا می آید و سالم است، خدا را شکر می کنیم و خوشحال می شویم؛ ولی در عین سلامت از هوش درخشانی نیز بهره مند باشد.در مورد هوش خارق العاده ای که منجر شودکودک ما به دانشگاه راه پیدا کند، صحبت نمی کنیم، بلکه منظور سلامت فکری کودک برای گذران یک زندگی بی دغدغه است.

رشد مغز کودک تا حدود زیادی به تجارب اولیه کودک و استفاده از اسباب بازی های مختلف وابسته است. مهم این است که سخت تلاش کنید و با استفاده از حواس کودک و تلفیق آموزش و تفریح بتوانید هوش و توانایی کودک را برای یادگیری بهبود ببخشید.

بازی فکری کودکان که به صورت بازی‌ های تک ‌به ‌تک انجام می شود



بازی با بازی‌ های سازه‌ ای یا خانه سازی کودکان


این بازی‌ها سابقه‌ی طولانی دارند و باوجود تغییراتی در طول سالیان، هنوز هم طرفدار دارند. تنها به چند قطعه در رنگ‌ها و شکل‌های مختلف نیاز دارید؛ باقی را به خلاقیت کودک‌ خود بسپارید. تشخیص رنگ‌ها و شکل‌ها، خلاقیت و تقویت ذهن، همگی به پیشرفت کودک کمک می‌کنند. نوزادان از دو ماهگی می توانند تعداد را احساس کنند و متوجه تغییرات تعداد اشیا می شوند. از دوازده ماهگی از آنها بخواهید که اسباب بازی های یکرنگ خود را طبقه بندی کنند. می توانید با او بازی کنید اشیای مختلف را دست او بدهید و از او بخواهید که آن شی را به شما بدهد و نام آن تکرار کند و سپس شما از او تشکر کرده و مجددا آن شی و یا جسم دیگری را به او بدهید.

بازی با انواع پازل‌ ها متناسب با سن کودک


پازل مانند خوراکی است که مزه‌ها و مواد مغذی متنوع بسیاری را یکجا در خود دارد. کودک را باید در سن پایین با این بازی سرگرم کنید، زیرا بچه‌های بزرگ‌ تر بازی‌های هیجان‌انگیزتر را ترجیح می‌دهند. نباید از این بازی غافل شوید؛ از هماهنگی دست‌ها و چشم‌ها گرفته تا قدرت استدلال منطقی با این بازی تقویت می‌شوند. مهم‌ترین امتیاز آن تقویت اعتماد به نفس است که هر بار با کامل کردن پازل ایجاد می‌شود.

بازی خاله بازی یا بازی نقش‌ ها


فرقی نمی‌کند معلم، پزشک، پرستار یا جادوگر خبیث در برابر جادوگر مهربان باشد؛ انتخاب‌ بی‌شمار است. بازی کردن نقش‌های مختلف یا همان خاله‌بازی خودمان، راه خوبی برای پرورش خلاقیت و تخیل است. این بازی همچنین در شکل‌گیری اصول اخلاقی در کودک مؤثر است، زیرا موقعیت‌های مختلف اجتماعی را در بازی تجربه می‌کند و سپس بر مبنای تجربه‌اش در واقعیت عمل می‌کند.

بازی کشف کلمه‌ ها


با استفاده از کارت، نشان‌ها یا قطعات دارای حروف الفبا، کلمه‌های مختلفی بسازید. سپس از کودک‌ خود بخواهید کلمه متناظر را از میان کارت‌ها پیدا کند. برای مثال با حروف الفبا کلمه «پرنده» را بسازید، سپس کودک را تشویق کنید، عکس پرنده را از میان کارت‌های اطرافش پیدا کند. این بازی به یادگیری حروف الفبا، تقویت حافظه و توانایی کلمه‌سازی کمک می‌کند.

بازی پیدا‌ کردن چیزها


کافی است کارت‌هایی عکس‌دار داشته باشید که با وسایل محیط اطراف کودک تطابق داشته باشند؛ فرقی هم نمی‌کند در خانه، پارک یا مدرسه باشید. به کودک‌ خود عکس توپ را نشان بدهید و از او بخواهید آن را پیدا کند. با این بازی تلفظ را به کودک یاد می‌دهید، توانایی شناخت اشیا و نیز توانایی‌های ادراکی او را نیز تقویت می‌کنید.

بازی منچ و مارپیچ‌ ها یا مار پله


به چپ، راست، برگشت به عقب یا مستقیم به جلو؛ مارپیچ‌ها برای کودکان خیلی جذاب هستند.این بازی موجب گسترش مهارت‌های گوناگونی می‌شود و برای تقویت فعالیت‌ مغز بسیار سودمند است. مارپیچ‌ها در انواع مختلف برای کودکان مفید هستند. تقویت مهارت‌های حرکتی، خلاقیت و توانایی حل مسئله از مزیت‌های این بازی برای کودکان است. انجام این بازی ها موجب تقویت مهارت‌های حرکتی دیداری در کودک می شود.تقویت مهارت‌های حرکتی ، در گام بعد کودک باید مسیر را با کشیدن خط مشخص کند. برای این کار او باید بتواند مداد را با انگشتانش نگه دارد. یادگیری توانایی حل مسئله ،مارپیچ یک مسئله است. کودک باید راه‌حلی برایش پیدا کند (از نقطه شروع به پایان یا مرکز مارپیچ برسد). او این کار را با آزمودن مسیرهای مختلف انجام می‌دهد . مهارت حل مسئله یکی از مهارت‌های اساسی در زندگی روزمره است.

بازی فکری کودکان که به صورت بازی‌ های گروهی انجام می شود


مار‌وپله، منچ، تخته‌نرد یا شطرنج از بهترین بازی‌های تخته‌ای هستند. این بازی‌ها شکیبایی را به کودک می‌آموزد؛ او باید منتظر بماند تا نوبتش شود. این ویژگی در اجتماع به‌ درد می خورد .مثل هنگامی که در شهر بازی در صف شلوع در حال انظار برای رسیدن نوبت خود هستید یا در بانک منتظر رسیدن نوبت برای انجام کار.

انجام بازی قایم‌ موشک


این بازی قدیمی مانند اسمش مزیت‌های پنهان بسیاری دارد. یک نفر قایم می‌شود و دیگران باید او را پیدا کنند. هرچه تعداد افراد بیشتر، بهتر. در کنار فعالیت فیزیکی، این بازی باعث می‌شود کودک به مکان‌هایی که می‌تواند در آنها قایم شود یا آدم‌ها را آنجا پیدا کند، فکر کند. همچنین در سن پایین به تقویت مهارت حل مسئله و ارزیابی و شناسایی اشیا کمک می‌کند.

انجام بازی مجسمانه یا سنگ سنگ یا یخ یخ


یکی دیگر از بازی‌های قدیمی که شبیه‌سازی را تقویت می‌کند، بازی مجسمانه است. به دو روش می‌توانید بازی کنید. می‌توانید درحالی‌که بچه‌ها در حال گشت هستند موسیقی پخش کنید؛ به‌محض قطع موسیقی همه باید در همان وضعیت بمانند. کسی که زودتر تکان بخورد، بازنده است. کودکان باید آن وضعیت را به حالت پانتومیم اجرا کنند تا وقتی که شما پیام ایست بدهید. سپس همه باید بی‌حرکت بمانند. اینجا هم هر کس زودتر تکان بخورد بازنده است. این بازی به‌شکل گروهی جذاب‌تر است. مزیت این بازی این است که در هر مکانی انجام‌شدنی است و به تقویت تخیل و روحیه‌ی تیمی کمک می‌کند.

انجام بازی اعداد آهنگین


روشی سرگرم‌کننده برای یادگیری اعداد؛ تنها به کارت‌هایی از اعداد و اشیای مختلف به تعداد ۱ تا ۱۰ عدد نیاز دارید. اشیا را در تعداد‌ متفاوت به‌شکل ردیفی یا دایره‌ای در نقاط مختلف بچینید. در هنگام پخش موسیقی کودک محیط را می‌گردد و اشیا و تعداد آنها را بررسی می‌کند. با پایان موسیقی شما عددی را انتخاب می‌کنید و کودک باید در مقابل جسمی بایستد که به تعداد عدد انتخاب‌شده است. این بازی روش خوبی برای یادگیری شمردن و نیز شناسایی اعداد است. همچنین می‌توانید الفبا یا اشیا را جایگزین اعداد کنید.

انجام ورزش به عنوان بازی


با ورزش دامنه‌ی گسترده‌ای از مهارت‌ها از شکیبایی تا مهارت‌های اجتماعی و حرکتی تقویت می‌شوند. ورزش همچنین یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت رابطه‌ی کودک با پدرومادر است. ورزش‌های مختلفی مانند دو، پرش، طناب‌کشی و… را می‌توانید به‌شکل گروهی با بچه‌ها انجام دهید.
advertising