اهمیت و تاثیر بازی کردن والدین با کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/29
اهمیت و تاثیر بازی کردن والدین با کودکانبازی با کودکان بسیار مفرح و لذت بخش است. بازی با کودکان، بهترین روش پرورش مغز است. نوزادان از توجه والدین، در آغوش بودن، نوازش شدن، حرکت دادن و همچنین از بازی کردن، صحبت کردن و آواز خواندن لذت می‌برند. می‌توان با انجام بازی‌های گوناگون، مهارت‌های جسمی، حرکتی، اجتماعی و مغز کودک را پرورش داد. بازی کردن والدین با کودکان علاوه بر اینکه محیط شادی در خانه فراهم می کند و باعث برقراری ارتباط نزدیک انها با یکدیگر می شود برای سلامتی کودکان هم مفید است زیرا بازی همراه با تحرک به رشد کودک کمک می کند.

قصه و شعر خوانی برای کودک ، اگر با کودکی زیاد صحبت نشود و برایش کتاب خوانده نشود، ممکن است در آینده در یادگیری مهارت‌های زبانی به مشکل برخورد کند. کودکی که به ندرت با او بازی می‌شود، ممکن است در آینده ناسازگاری اجتماعی داشته باشد. با خواندن قصه و شعر همراه با حرکات نمایشی اموزنده می توان خلاقیت کودک را پرورش داد.کودکی که از زمان تولد تجربه‌های کلامی زیادی داشته است، در آینده می‌تواند، سخنران خوبی شود. کودکی که فعالیت‌ها و شیرین کاری‌هایش با لبخند و استقبال پدر و مادر پاسخ داده شده است، در آینده از شعور عاطفی بالایی برخوردار خواهد بود.

بازی والدین با کودکان، بهترین روش برای پرورش مغز آنها است . بازی با کودکان، آواز خواندن و موسیقی، داستان گفتن، صحبت کردن و در آغوش گرفتن آن‌ها موجب ایجاد اتصالات در مغز آن‌ها شده و ظرفیت‌های لازم برای یادگیری را در مغز آن‌ها فراهم می‌کند.

بازی های اموزشی والدین با کودکان که باعث تقویت هوش و خلاقیت در کودکان می شود


یک توپ کوچک نرم انتخاب کنید، آن را در یک ظرف درپوش دار بگذارید. از بچه بپرسید توپ کجا رفت. او را تشویق کنید که در ظرف را باز کند و توپ بیرون بیفتد مثل جعبه هایی که دلقکی بیرون می پرد، بیرون افتادن توپ هم برای او جالب خواهد بود. این بازی راهی است که به کودک می آموزد که چیزهایی که او نمی بیند ممکن است وجود داشته باشد. این بازی، آموزش ثبات هدف است.

ظرفهای پلاستیکی یا ظروف ماست و یا کاسه های نشکن برای این بازی مناسب می باشد. از این ظروف برای ایجاد یک برج استفاده کنید، به کودک خود کمک کنید که برج را بریزد، این فعالیت به او درس خواهد داد که نشانه گیری هدف را بیاموزد در حالیکه ریزش و چیدن را هم یاد خواهد گرفت.

راه دیگر برای تقویت مفهوم ثبات هدف به وسیله مخفی کردن یک اسباب بازی صدادار زیر پتو و یا حوله است. ابتدا اسباب بازی را به طور جزئی با پتو بپوشانید سپس صدای اسباب بازی را در بیاورید و او را تشویق کنید که اسباب بازی را پیدا کند، دوباره اسباب بازی را پنهان کنید، البته این بار به صورت کامل، بازی را تکرار کنید، در صورت پیدا کردن اسباب بازی، کودکتان را تشویق کنید.

با کودک خود بیرون از خانه بروید، تنوعی از برگها را برای او جمع کنید، به او اجازه بدهید آنها را بلند کند و با دستانش بازرسی کند، بدیهی است که با نظارت شما. برخی از برگها را چروک کنید تا او آنها را بازرسی کند و عمل چروک کردن را بیاموزد که این کار در برگهای خشک صدا هم خواهد داشت. با استفاده از یک برگ بزرگ بازی دالی موشه را با او انجام دهید.

برای کودک10 تا 12 ماهتان اسباب بازی های رنگی و یا وسایل آشپزخانه رنگی تهیه کنید و به او کمک کنید که اسباب بازیهای با رنگ مشابه را در کنار هم بگذارد.مثلاً سیب قرمز و ماشین قرمز و توپ قرمز باید در یک طرف باشد. در این بازی به او کمک می کنید که کم کم با رنگها آشنا شود.

بازی های مانند ساختمان‌سازی ، با وسایل خیلی ساده مانند چوب بستی یا کارتهای بازی و غیره ، اشکال زیبا و دوستداشتنی مناسب با سن کودک خود بسازید.

انجام بازی شعبده ‌بازی مثلا چند لیوان بردارید و زیر یکی از آنها سکه بگذارید. سپس از بچه‌ها بخواهید حدس بزنند سکه زیر کدام لیوان است. اگر کمی زرنگ باشید می‌توانید لیوان‌ها را نزدیک لبه‌ی میز قرار دهید و خیلی آرام سکه را پایین بیندازید. به چشمان هیجان‌زده بچه‌ها نگاه‌کنید و تعجب و شگفتی آنها را از غیب‌شدن سکه ببینید و لذت ببرید.

بازی با انواع کارتها : کارت ‌بازی برای بچه‌های نوجوان بسیار مناسب است و به‌خوبی می‌تواند یک چالش ذهنی لذت‌بخش برای انها باشد و ساعت‌ها آنها را سرگرم کند. یک جعبه کارت بردارید و با آن بازی‌های خلاقانه‌ بسازید.

بازی معما و پازل : معماهای خلاقانه، شناختی و سرگرمی‌های حل مسئله، روشی مناسب برای لذت‌بردن از وقت است. می‌توانید از فروشگاه چند بازی مناسب سن بچه‌ها بخرید یا خودتان معما و پازل‌‌ بسازید.

بازی مجسمه ‌بازی یا همان سنگ سنگ : با پخش چند موسیقی مورد علاقه کودک و انجام حرکات نمایشی هر زمان که اهنگ قطع شود هر کس در هر حالتی که است باید ثابت بماند.با انجام بازی های شاد به رشد ذهن کودک خود کمک کنید.

بازی هایی که والدین در خانه می توانند با کودکان انجام دهند


حباب بازی
داستان‌ طنز بسازید
بازی با حس لامسه
بسکتبال داخل سالن
بازی خوب گوش‌دادن
بازی پیدا کردن همدیگر
بازی لی‌لی‌ در فضای بسته
بازی حافظه یا جمله‌سازی
بازی تعادل یا درست ایستادن
بازی در جستجوی گنج و پیدا کردن اشیاء
بولینگ داخل سالن منزل با استفاده از چند بطری و توپ
بازی‌هایی که با مداد و کاغذ می توان انجام داد مانند نقطه بازی ، اسم فامیل و ...
بازی‌های خانوادگی مانند هپ‌، دوز، گُل یا پوچ، بشین پاشو، بیست‌سؤالی، پانتومیم، …
advertising