چگونه عزت نفس را در کودکان خود افزایش دهیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/21
چگونه عزت نفس را در کودکان خود افزایش دهیمکودکان باید برای خود ارزش و احترام قائل باشند و نسبت به خود احساس غرور کنند. از این رو تقویت عزت نفس در کودکان بسیار حائز اهمیت است.

راهکارهای عملی برای افزایش عزت نفس در کودکان



برای فرزند خود نامی مناسب انتخاب کنید.

فرزند خود را هر روز در آغوش بگیرید. آغوش والدین و مخصوصا مادر، به کودک احساس آرامش و اعتماد می دهد و احساس رضایت مندی از خود را در کودک افزایش می دهد.

برای اسباب بازی های که او دوست دارد ارزش قائل شوید. اسباب بازی ها دارایی های مهمی برای فرزند شما محسوب می شوند که کودک با تمام احساس خود انتخاب کرده است. پس عدم پذیرش اسباب بازی ها از جانب والدین باعث لطمه خوردن اعتماد و عزت به نفس کودک خواهد شد.

انتظار منطقی بودن و از خود گذشتگی را از کودک کوچک خود نداشته باشید. کودک هنوز به رشد عقلی کامل دست پیدا نکرده است و قوه تشخیص خوبی ندارد.

هیچگاه کودک خود را با سایر کودکان مقایسه نکنید. این کار ضربه بزرگی به عزت نفس کودک شماست و باعث احساس کمبود در او خواهد شد.مقایسه کودکان به دیگر بچه کاری اشتباه است.

در تربیت کودک خود به “ای کاش ها” و “چه می شود ها” اهمیت زیادی ندهید. کودک خود را همانگونه که هست بپذیرید و از تلاش برای رسیدن به علائق و آرزوهای شخصی خود توسط فرزند بپرهیزید و اجازه دهید کودک به سرگرمی های کودکانه ای که خود انتخاب می کند مشغول باشد. و در دنیای کودکانه خود زندگی کند.

نقاشی ها و کارهای هنری فرزند خود را در محلی بیاویزید که چشمگیر باشد و او را به خاطر کارهای خوبش تشویق کنید.این کار باع افزایش عزت نفس کودک می شود.

به حرف ها و صحبت های او با دقت گوش دهید و به آنها پاسخ مناسب دهید. نادیده گرفتن حرف ها و درد و دل های فرزند شما باعث میشود او احساس کند فردی بی ارزش و بی مقدار است.و عزت نفس او رشد نمی کند.

کودک خود را هرگز تهدید نکنید. از جملاتی مانند “اگر نکنی وای به حالت” استفاده نکنید.کودک انها را جدی می گیرد و تاثیر بدی در شکل گیری عزت نفس او می شود.
advertising