چگونه از لوس شدن کودک خود جلوگیری کنیم

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/09
چگونه از لوس شدن کودک خود جلوگیری کنیمبرخی از اقدامات و رفتار‌های والدین هرچند از روی محبت و دلسوزی بوده، اما میتواند تاثیرات مخربی را در تربیت کودکان داشته باشد.بنابر عقیده بسیاری از کارشناسان کودکان از سن چهار سالگی قادرند خودشان لباس‌‌هایشان را پوشیده و مسواک بزنند.( البته تحت نظارت ) تا حد امکان سعی کرده برخی از مسئولیت‌های ساده را به کودکان واگذار کنید. مانند مرتب کردن اتاقشان بعد از بازی کردن و یا شستن ظرفشان بعد از خوردن غذا . تحقیقات دانشگاه‌‌هاروارد نشان داده که کمک‌‌های والدین به بچه‌ها در انجام تکالیف، نه تنها باعث کمک به کسب نمره‌های خوب نمی شود، بلکه حتی نمرات پایینی را به بار می‌آورد. پس این شیوه را بگذارید کنار.
معمولا دیده می‌شود کودکان در بعد از زمین خوردن در بازی به عکس العمل والدین توجه نشان می‌دهند. در این زمان تا حد امکان احساسات کودکتان را با عبارت "تو خوبی" نادیده نگیرید. در این صورت می‌توانید با بیان واقعیت با او همدردی کنید . سعی کنید عباراتی همچون " اوه! تو افتادی... " و یا " می‌تونست خیلی وحشتناک تر باشه" استفاده نمایید. بچه‌ها در روابط خود گاهی دچار اشتباهاتی می‌شوند. حل کردن مشکل آنها می‌تواند اعتماد به نفسشان را کاهش دهد. دقت داشته باشید تنها در صورتی که از شما کمک خواستند و یا زمانی که کار به جای باریک رسید به آنها کمک کنید.

بداخلاقی در جمع یکی بازار‌ های مذاکره کودکان است


در اغلب موارد والدین سعی در آرام کردن کودکان می کنند. کودک نیز به صورت ناخودآگاه آن را متوجه شده و مجدد این عمل را تکرار کرده و در حضور دیگران شروع به جیغ و در خواست اسباب بازی مورد نظرشان را می کند. تا حد امکان سعی کنید این طوفان را در گوشه ای خلوت پشت سر گذاشته، تا از تشدید این رفتار جلوگیری شود.

موفقیت کودکان را با جشن گرفتن و یا دادن اسباب بازی جدید، به یک موقعیت وسوسه انگیز تبدیل نکنید


ابزار خرسندی و رضایت خود را با تعریف و تمجید نشان دهید. این روش بیشتر از چیز‌های دیگر در شکل گیری شخصیت کودکان می‌تواند مفید باشد. البته که صحبت و تعامل با کودک، در رشد شخصیت اجتماعی وی بسیار تاثیر گذار است . اما زمانی که کودکان وارد نوباوگی می‌شوند آنها را به انجام بازی‌های انفرادی تا 15 دقیقه ترغیب کنید. چرا که این مورد موجب افزایش خلاقیت، تفکر و اعتماد به نفس در آنها می‌شود.

" نه " باید قاطعانه مفهوم " نه" را داشته باشدT نه " احتمالا" و یا "شاید"


تا زمانی که شما همواره حد و مرز‌هایی را برای کودک تعریف می کنید و به اندازه ی کافی آن را تکرار می کنید، کودک نیز کمتر مایل به تجربه آن محدودیت‌‌هاست. اما در صورتی که شما متزلزل می‌شوید. این برای کودک به این معناست که می‌تواند با مذاکره و یا داد و فریاد به خواسته اش برسد. پس اگر می‌خواهید کودک را درست تربیت کنید تا لوس نشود، سر موضعتان بایستید و خواهید دید که آنها از مرزهای شما عبور نمی کنند.
advertising