تاثیر بازی با عروسک بر روی رفتار کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/24
تاثیر بازی با عروسک بر روی رفتار کودکانبازی با عروسک و اسباب بازی یکی از سرگرمی های مورد علاقه ی کودک است که باعث رشد و تربیت او می شود. اما بسیاری از پدر و مادران با این موضوع مخالف اند و به بازی کودکان خود اهمیت نمی دهند. اما بازی تاثیر بسزایی در رشد فکری و روحی و عاطفی کودک ایفا می کند.

کودک از راه عروسک بازی می‌تواند به استعدادها، توانایی‌ها، خواست‌ها، ضعف‌ها و نکات مثبت و منفی خود پی ببرد و با شناخت ویژگی‌های خود، ساخت شخصیت خویش را تحکیم بخشد. عروسک بازی به عنوان فرآیندی چندبعدی، به نحوی قابل توجه، در خدمت تکامل و رشد کودک است و می‌تواند راهی برای تخلیه انرژی‌ها در سیر مورد نظر باشد. عروسک بازی فرآیند یادگیری را برای کودک، این انسان کوچک، لذت‌بخش می‌کند و همچنین به ارضای بسیاری از نیازهای اساسی و زیربنایی او منجر می‌شود.

نقش عروسک بازی در شخصیت کودکان


پرداختن به بازی خصوصا بازی‌های عروسکی، بررسی نزدیکترین زاویه شخصیت کودکی می‌باشد،علاوه بر اینکه بازی، فرآیند یادگیری را برای یادگیرنده یعنی کودک و نوجوان شیرین می‌کند، موجب ارضای بسیاری از نیازهای اساسی و زیر بنایی کودک نیز می‌شود. کودک در حین بازی خود را در موقعیت‌های اضطراب‌آور و ترسناک قرار می‌دهد و با همراهی عروسک به جست‌وجوی راه‌حل می‌پردازد و از این طریق تسلط خود را بر موقعیت‌ها افزایش می‌دهد. کودکی که از مراجعه به دکتر هراس دارد، با همکاری عروسکش نقش‌های بیمار و پزشک را بازی می‌کند و از این طریق تسلط خود را در موقعیت‌هایی که احتمالا پیش خواهد آمد مجسم می‌کند و تا حدی بر نگرانی و ترسش فائق می‌آید.

همچنین بازی ممکن است معانی خاص و مهمی برای برخی از کودکان داشته باشد و تمایلات گوناگون آنها را به صورت نمادین ارضا کند اما مطمئنا نمی‌تواند برای همه بازیکنان همان مفهوم خاص را داشته باشد. بازی به خصوص با عروسک، علاوه بر موارد ذکر شده قبل می‌تواند در رشد شخصیت کودک تاثیرات بسزای دیگری نیز داشته باشد.

تفاوت منحصر به فرد عروسک در میان اسباب ‌بازی‌ ها


کودک می‌تواند در بازی عروسکی، انرژی‌های اضافی و روانی خود را تخلیه کند. کودک آنچنان به عروسکش اعتماد دارد و خودش را مثل او می‌بیند که کلیه احساسات و عواطفش را به عروسک نسبت می‌دهد. این حالت نه تنها باعث تخلیه روانی شده بلکه درک و فهم بهتری از او را باعث می‌گردد. عروسک‌ها به کودک این اجازه را می‌دهد تا بدون واهمه از بزرگترها، خودش یک آدم بزرگ شود و یک‌سری مسائل را از روی کنجکاوی تجربه کند. نیازهای دیگری نیز برای کودک وجود دارد که در ارتباط با عروسک می‌توانند برآورده و ارضا شوند، از قبیل نیاز به پیشرفت و کسب موفقیت، نیاز به رهبری و اداره کردن، نیاز به امنیت، نیاز به آزادی و کودک آزاد است.

عروسک بازی کمک به درک تشخیص کودک


کودک در حین بازی با عروسک مهارت‌هایی را برای ایجاد ارتباط با دیگران به دست می‌آورد. توقعات دیگران از خود را در حین عروسک‌بازی ارزیابی و آرزوهای خود را نیز ابراز می‌کند. این راهی برای شناخت او از زندگی و مسائل آن است. کودک در حین بازی عروسکش را بغل می‌کند، به گردش می‌برد، به او غذا می‌دهد، این اعمال فرصت تمرین و تکرار حرکات فیزیکی را برای کودک فراهم می‌آورد و بالطبع او را در به کارگیری اعضایش صاحب تجربه می‌کند.

والدینی که در بازی کودکان شرکت می‌کنند تنها به فرزند خود محبت نکرده‌اند، بلکه در جهت آرام سازی خود نیز کوشش و تلاش نموده‌اند و در صورتی که والدین بر اساس کودک شخصیت خود، با فرزندش رفتار نماید نتایج مفیدتر و موثرتری را خواهد گرفت.

والدین برای رشد ذهنی و فکری کودک در هنگام عروسک بازی باید:
در هنگام بازی با او مشارکت فعال و هیجان انگیزی با کودک خود داشته باشید.

کودک از بازی با عروسک‌هایش لذت می‌برد و با احترامی که ما به عروسک‌های او می‌گذاریم، کودک اطمینان می‌یابد که او را دوست داریم .

عروسک و عروسک ‌بازی را به عنوان یک فرآیند جدی و مهم در زندگی کودک و رشد شخصیت کودک در نظر بگیرد.

وقتی کودک خود را مشغول بازی کردن و گفت و شنود با عروسک و یا اشیای خارجی می‌بینید، در جهت افزایش اعتماد به نفس، کودک را یاری کنید.

بازی با عروسک را فرصتی برای انتقال مفاهیم و الگوهای تربیتی در نظر بگیرید.

بازی با عروسک باعث تقویت اعتماد به ‌نفس کودک می شود


عروسک هم صحبت و مخاطبی است که پیوسته همراه کودک است و هر زمان کودک اراده کند مورد مصاحبت او قرار می‌گیرد. مخاطبی که هیچ‌گاه از صحبت کودک خسته نمی‌شود، چشم‌هایش پیوسته باز است و در حین صحبت اشکالات تلفظی‌اش را اصلاح نمی‌کند و یا برای روند کند صحبت او بی‌تحمل نیست. با توجه به موارد ذکر شده این نکته قابل توجه است که ارتباط کودک با عروسک یک رابطه ساده و بی‌ارزش نیست که برخی والدین تنها برای پر کردن اوقات فراغت از آن استفاده می‌کنند. این ارتباط مبانی اساسی ارتباط عمیق و گسترده روانی – اجتماعی کودکان را در دوره‌های بعدی رشد و تکامل شخصیت آنها پی‌ریزی می‌کند و باعث می‌شود آنها در آینده بتوانند با قدرت تحلیل بهتر و تجارب مثبت‌تری به روابط خود با دیگران در جامعه ادامه بدهند.

عروسک بازی وسیله‌ای است که کودک از طریق آن، تجارب آسیب ‌رسان را کنترل می‌کند و مهارت می‌یابد. برای مثال، کودکی که مدتی بیمار و یا در بیمارستان بستری بوده است، فعالیت‌هایی مثل تزریق آمپول به عروسک یا دوستانش را نشان می‌دهد یا کودکانی که درگیر جنگ، زلزله و مشکلات خانوادگی مثل طلاق یا مرگ هستند، در بازی‌هایشان طوری برخورد می‌کنند که می‌خواهند از آن استرس و فشار رهایی یابند.
advertising