مزایای بازی کردن والدین با کودکان

سبک زندگیفرزندان

- 97/08/30
مزایای بازی کردن والدین با کودکانکودکان به وسیله بازی کردن با اطرافیان خود ارتباط برقرار می کنند. بسیاری از بازی هایی که کودکان در طول رشد خود انجام می دهند، تاثیر زیادی بر تجارب بزرگسالی آنها دارد. کودک در جریان بازی احساسات خود را بیان می کند، آرزوهایش را به واقعیت نزدیک و بر نگرانی ها و اضطرابش غلبه می کند. همچنین بازی موثرترین عامل در رشد شناختی او است. بازی های تخیلی حافظه کودک را توانمند می کند و در بازی های نمایشی از لغات توصیفی بیشتری نسبت به دایره لغات روزمره استفاده خواهدکرد.

اگر می خواهید فرزندتان در آینده عملکرد مناسبی داشته باشد، باید مراحل مختلف رشد را به خوبی طی کند. برخورداری از فرصت کافی برای بازی آزاد به سپری شدن موفقیت آمیز مراحل رشد کمک فراوانی می کند. درواقع، شما با بازی کردن درست با کودک شالوده ارتباط غنی را با او پی ریزی می کنید. رابطه غنی با کودک سبب دلبستگی ایمن و نشاط او، کاهش لجبازی و پرخاشگری و پذیرش آسان تر قوانین از سوی او می شود.شناختن بازی های متناسب با سن، داشتن مهارت کافی برای بازی با کودک و خرید اسباب بازی هایی مناسب با توانایی هایش عوامل موثری است که به شما در این زمینه کمک خواهدکرد.

بازی والدین با کودکان باعث یادگیری زبان کودک می شود


کودکانی که هنوز توانایی حرف زدن ندارند، به آنچه که شما می‌گویید با دقت توجه می‌کنند. هرچه شما اشیا بیشتری را به آنان معرفی کنید (مثلا به توپ اشاره کنید و بگویید: این یک توپ فوتبال است) دایره لغات آنان گسترده‌تر می‌شود. مغز کودک به سرعت در حال رشد است و ساختار زبانی در مغز آن‌ها در حال شکل گیری است.

بازی والدین با کودکان باعث تقویت مهارت‌ های حرکتی کودک می شود


کودکان، گاهی اوقات، در حرکات‌هایشان هماهنگی کامل ندارند. بدون هیچ دلیلی، تعادل خود را از دست می‌دهند و به زمین می‌افتند. اما اگر شما دنبال آن‌ها بدوید، مهارت‌های حرکتی دست و پای آن‌ها بهبود می‌یابد. در حین بازی با کودکان تعادل و هماهنگی آنها بیشتر می‌شود. چهار دست و پا رفتن نه تنها به کودک اجازه کشف و گردش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود، احساس کند با دیگر انسان‌ها تعامل دارد. تحقیقی توسط دی. راکیسون که در مجله رشد روانی به چاپ رسیده، بیان می‌کند که خزیدن و چهار دست و پا رفتن باعث ایجاد تعاملات اجتماعی برای نوزاد شده و او را به انسانی اجتماعی تبدیل می‌کند.

بازی والدین با کودکان باعث تقویت مهارت‌ های اجتماعی کودک می شود


دلیل اینکه کودکان عاشق بازی کردن با شما هستند، بودن و وقت گذراندن با شماست. آن‌ها در حال ارتباط برقرار کردن و اجتماعی شدن و یادگیری رفتار‌های کلامی و غیرکلامی هستند. هنگام بازی با کودکان، آنان مرز‌های رفتاری را آزمایش می‌کنند تا بفمهند اجازه چه کار‌هایی دارند و اجازه چه کار‌هایی ندارند. آن‌ها مشغول یادگیری رفتار‌های علت و معلولی هستند. هرچه بزرگتر می‌شوند، این مهارت‌ها را در ارتباط با دیگر کودکان در زمین بازی و مدرسه به کار می‌گیرند.

بازی والدین با کودکان باعث تقویت مهارت‌ های جسمی کودک می شود


همه کودکان می‌توانند ایستادن را خودشان یاد بگیرند و بتدریج دیگر مهارت‌های جسمی را کسب کنند. مهم است که مهارت‌های دست ورزی، چنگ زدن، گرفتن اشیا و نگه داشتن آن‌ها را تمرین کنند. برخی بازی‌های کودکان شامل تمرین کردن این مهارت‌هاست. مانند حلقه هوش، که کودک یاد می‌گیرد، حلقه‌هایی با سایز‌های مختلف را در دست بگیرد و در میله‌ای مرتب بچیند.

بازی والدین با کودکان باعث تقویت مهارت‌ های بینایی کودک می شود


کودکان مشغول شناخت دنیای اطراف و توسعه مهارت‌های بینایی خود هستند. چشمان آن‌ها با دنبال کردن اشیا دیدی دقیق‌تر و واضح‌تر به آن‌ها می‌دهد. بنابراین هرگاه دیدید که کودک شما می‌خندد و وقتی اسباب ‌بازی‌اش را پرت می‌کند، به شما نگاه می‌کند، بدانید که او منتظر است تا شما با او همبازی شوید. بازی‌های زیادی وجود دارند که کمک می‌کنند تا مهارت‌های زبانی، جسمی، حرکتی و بینایی کودک شما رشد کنند.

بازی والدین با کودکان باعث مهارت‌ های شناختی کودک می شود


بازی با کودکان موجب ایجاد مسیر‌های نورونی جدید در مغز کودک می‌شود. هر بار که کودک یک بازی را تکرار می‌کند، آن مسیر نورونی قوی‌تر می‌شود. به همین دلیل کودکان بازی‌ها و حرکت‌ها را به طور مداوم تکرار می‌کنند. یک مثال خوب در این زمینه، وقتی است که پدر و مادر‌ها آوازی برای کودک می‌خوانند و با دست زدن، یا کوبیدن دست کودک به طبل، او را همراه می‌کنند. بازی‌های تعاملی باعث افزایش مهارت‌های شناختی و حافظه و تمرکز در کودک می‌شود.
advertising