روش هایی برای موفقیت در بازارهای پر رقیب

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/10/22
روش هایی برای موفقیت در بازارهای پر رقیبنفطه آغاز برنامه ریزی استراتژیک شما همان شفاف ساختن وضعیت فعلی شما است . به وضعیت کلی خود بنگرید و از خود بپرسید چی خوب کار میکند و چی خوب کار نمی کند . سطح فعلی فروش شما چقدر است ؟ همین مطلب را در مورد محصول ، خط تولید ، خدمات ، بازاریابی و کانال توزیع تعمیم دهید .دقیقا چه چیزی می فروشید ، به کدام مشتری ، به چه قیمت هایی و با چه سطح سودآوری .فروش فعلی را با فرضیات ، انتطارات و تصورات خود مقایسه کنید آیا در مسیر درست حرکت می کنید ؟

ارزش پیشنهادی شما باید جوری باشد شما را از رقبایتان متمایز کند. باید جذابیت کافی برای این ارزش پیشنهادی در نظر بگیرید ولی در نظر بگیرید که نباید چیزی چنان خارق‌العاده ارائه کنید که فراتر از نیازهای اصلی مخاطبانتان باشد. جذابیت از چیزی ناشی می‌شود نیاز مشتری است ولی توسط هیچ رقیب دیگری پوشش داده نمی‌شود بنابراین باید یک تحقیق بازار انجام دهید تا نیازهای مشتریان را پیدا کنید و سپس شروع به پوشش این نیازها در قالب محصول خود بکنید. بررسی نقطه‌ضعف‌های رقبا و علت‌یابی فرار مشتریان از رقبا نیز می‌تواند یکی از روش‌های پیدا کردن ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد باشد.

شواهد کافی برای حقانیت ارزش پیشنهادی خود ارائه کنید.شواهد ادعای شما را قابت می‌کنند و باعث تایید آن‌ها از سوی مخاطبان می‌شوند. برای اینکه مفهوم شواهد را بهتر درک کنید یک مثال می‌آوریم. شاهدی که برای ادعای خود ذکر می‌کنید باید قابل‌اندازه‌گیری و قابل‌اثبات باشد بنابراین همیشه این دو سوال را از خود بپرسید : آیا شواهد من قابل‌اثبات‌اند؟ آیا شواهد من قابل‌اندازه‌گیری هستند؟

یک متن که با فونت درشت در کاتالوگ یا بالای وب‌سایت شرکت شما نوشته‌شده باید به‌تنهایی کافی نیست، امروز متن دیگر جذابیت خود را ازدست‌داده است چراکه رسانه‌های دیگری مثل تصویر و ویدئو و صوت جذابیت بیشتری دارند. از رسانه مناسب برای اطلاع‌رسانی ارزش پیشنهادی خود استفاده کنید. باید بتوانید ارزش پیشنهادی خود را از طریق رسانه‌هایی که رقبای شما از آن‌ها غفلت کرده‌اند به گوش مخاطبان برسانید. به‌عنوان‌مثال فروشگاه آنلاین لوازم خودرو را در نظر بگیرید. این فروشگاه می‌تواند از طریق ایجاد یک صفحه اینستاگرام به‌تدریج تصاویر 200 خودرویی را که پوشش می‌دهد منتشر کند و با هشتگ های مناسب علاقه‌مندان به هر خودرو را جذب صفحه خود کند و پیام خود را به گوش آن‌ها برساند.

شاید مهم ترین واژه در برنامه استراتژیک شفافیت باشد . باید به هرکدام از پرسش ها جواب کاملا شفاف بدهید ابهام یا دوپهلو گفتن در هر قسمتی می تواند منجر به بروز مشکلات ، دشواری ها و حتی فاجعه باشد .چرا کار تجاری شما در گذشته موفقیت آمیز بوده است ؟ مهم ترین مهارتها و ویژگیهای بارزی که شرکت شما امروزه داراست کدام است ؟ و ...صادقانه به خود بنگرید . بهترین مهارتها ، خصوصیات و توانایی های خودتان کدام است ؟ ارزشمندترین کمکی که از لحاظ شخصی به اقتصاد کارتان می کنید چیست ؟ فرضیات غلط ریشه هر شکستی است .هرکاری که در تجارت انجام میدهید براساس برخی از فرضیات انجام میگیرد .برخی ممکن است اشتباه باشند و یا پاسخ ها ممکن است تغییر کرده است و آنچه در گذشته صحیح بوده ممکن است امروز درست نباشد .اگر پی بردید که براساس یک فرضیه غلط کار می کنید چه تغییراتی باید انجان بدهید ؟ بویژه در رابطه با افراد کلیدی ، مشتری های کلیدی ، محصولات کلیدی ، خدمات کلیدی و تصورات کلیدی .برای برنامه ریزی استراتژیک لازم است که با یک ارزیابی صادقانه و واقعی از آنجایی که هستید و آنچه امروز هستید شروع کنید .

وضعیت شغلی خود را تجزیه و تحلیل اساسی کنید.با اصول اقتصاد آغاز کنید.مشتری به عنوان هسته اصلی تجارت.تعیین کنید چه چیزی می فروشید .رقیبانتان را تعریف کنید .هدفهای خود را شفاف بیان کنید .کارهایتان را هدفمند کنید .عملیات تجاری خود را تجزیه و تحلیل کنید. با تفکر آغاز کنید.روی پلکان ترقی گام بردارید.چگونگی دست یابی به هدفها.برنامه ریزی برای موفقیت. به کار و اجرای عملیات گرایش داشته باشید . روی سودآوری کارتان تمرکز کنید .

برای اهداف سازمانی یک منشور سازمانی بنویسید .هرگاه کسی با اعتماد کامل در راستای آرزوهایش گام بردارد و تلاش کند آنگونه زندگی کند که آرزویش را دارد .موفقیتی غیر منتظره در انتظارش خواهد بود.اعلام اهداف سازمان. ارزش های خودتان را تعیین کنید. یک بنیاد یکپارچه ایجاد کنید. افراد دیگر را شرکت دهید. منشور اهداف شخصی خود را تهیه کنید

بازاریابی را بهتر و بیشتر انجام دهید .چون هدف تجارت ایجاد مشتری است ، فعالیتهای تجاری دو هدف اساسی دارد و لاغیر : بازاریابی و ابتکار . فقط از بازاریابی و ابتکار می توان نتایج مورد نظر را بدست آورد و بقیه هزینه هستند .چهار کلید بازاریابی : تخصصی کردن . تفکیک کردن. تقسیم بندی .تمرکز . باید در هرچهار حوزه بطور موثر کار کنید تا بتوانید در حوزه تجارت باقی مانده و دوام بیاورید .کارنکردن یا ضعیف کارکردن در هرکدام از این حوزه ها منجر به عدم موفقیت و حتی شکست کار و کاسبی میشود .

رقیب های خود را تجزیه و تحلیل کنید .توانایی هایت را برروی ضعف های نسبی رقیبت متمرکز کن .هیچ استراتژی نمی توان یافت که در اولین برخورد بادشمن پایدار باقی بماند . هیچ استراتژی تجاری نیز نمی توان یافت که در اولین برخورد با بازار ثابت باقی بماند .استراتژی باید همواره با واقعیتهای بازار در همان لحظه تنظیم شود .دشمن خود را بشناسید. انگیزه های خرید مشتری را مشخص کنید.رقیب های خود را کم اهمیت جلوه ندهید. برمزایای رقبای خود برتری پیدا کنید . هرچه وقت بیشتری صرف مطالعه کنید تا بفهمید که چرا و چگونه رقبا در حوزه فروش در جذب مشتریهایتان موفق هستند بیشتر فرصت پیدا خواهید کرد که بخشی از سهم بازار را از چنگشان بیرون آورید.شفاف باشید . هرچه نسبت به نقاط قوت و ضعف رقبا و نسبت به دلایلی که مشتری ها ی مهم شما ازآنها می خرند شفاف باشید ، بهتر قادر خواهید بود تا برانها فايق آیید و رقابت موثری داشته باشید .
advertising