بازاریابی جاویژه چیست و چه مزایایی دارد

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/18
بازاریابی جاویژه چیست و چه مزایایی دارد

بازار جاویژه (Niche Market) چیست


بازار جاویژه یک بخش تخصصی در بازار است که کارآفرینان می توانند به به ارائه محصولات و خدماتی که در حال حاضر توسط تامین کنندگان اصلی عرضه نمی شوند، بپردازند. در واقع یک بخش خاص از بازار است. این استراتژی شامل شناسایی یک بخش خاص از بازار است که هیچ صاحب کسب و کاری تاکنون در آن حوزه به ارائه محصول یا خدمت نپرداخته باشد. مزیت بزرگ این استراتژی این است که شرکت استفاده کننده، تنها تامین کننده غالب در بازار هدف خواهد بود.

کسب و کارهای کوچک می توانند در این زمینه سرمایه گذاری کنند و یک بازار جاویژه را ایجاد کنند که در آن مشتریان در دسترس هستند و در حال حاضر متعلق به فروشندگان معتبر یا شرکت های بزرگ نیست. تعیین بخشی خاص از بازار که قابلیت رشد داشته باشد، نیاز به انجام برخی تحقیقات دارد و باید رفتار مشتری و الگوهای خرید، تغییرات جمعیتی و تعیین اندازه مخاطبان مورد نظر شناسایی و تعیین شوند. تجربه و پیشینه نیز بسیار ضروری است. محصول باید به صورت سفارشی ساخته شود و باید با نیازهای بازار هدف مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال، ایجاد فروشگاه در یک منطقه که نیاز مشتریان در آن منطقه را برآورده کند، می تواند یک استراتژی مناسب باشد.

نیچ مارکتینگ یا گوشه یابی بازار چیست


“Niche” در زبان انگلیسی به معنای تورفتگی دیوار یا طاقچه آمده است که منظور از آن در بازاریابی، بخش هایی است که خارج از بازار اصلی و دور از توجه رقبای بزرگ قرار گرفته است . بازاریابی جاویژه (niche marketing) عبارت است از هدف گرفتن یک کالا یا خدمت به سوی بخش کوچکی از بازار که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته اند نیاز آنها را به طور مطلوب برآورده سازند. تقریبا هر کسب‌وکاری به منظور پر کردن مکانهای خالی و بی متصدی (برآورده ساختن نیازهای تامین نشده) آغاز به کار کرده است. با این وجود بازاریابی جاویژه معمولا به کسب وکارهای کوچک و متوسط مربوط می شود که کالا یا خدمت خاصی را برای بخش محدودی از بازار تولید می کنند.

هدف از بازاریابی گوشه ‌ای چیست


هدف از بازاریابی گوشه‌ای یا Niche Marketing تمرکز بر تامین یک کالا یا خدمت برای بخش کوچکی از بازار است که کالاها یا خدمات موجود نتوانسته‌اند نیاز آن بخش را به خوبی برآورده سازند. هر کسب‌وکاری کم‌و‌بیش برای پر کردن بخش‌های تهی و نیازهای برآورده نشده بازار آغاز به کار کرده است. کارآفرینانی که در نظر دارند کسب‌وکار نوپایی را راه اندازی کنند می بایستی بازار هدف، خود را هر چه دقیقتر گزینش کنند. آنها نباید تلاش کنند که بر کل بازار فائق آیند و هر محصولی را تولید کنند. بلکه باید ابتدا یک بخش متمایز یا جاویژه را یافته و خدمت شایسته ای را به آن ارائه کنند. بازاریابی جاویژه یکی از راهکارهایی است که در این خصوص می تواند یاریگر کارآفرینان در انتخاب بازار هدف باشد. در این شیوه بازاریابی معمولا تنها یک کسب وکار به عنوان عرضه کننده کالاها یا خدمات در آن بخش حضور خواهد یافت که این امر علاوه بر دور نگهداشتن کسب وکار از تهدیدهای رقابتی باعث خواهد شد سودآوری بالایی را نیز عاید کسب و کار شود.

محصول بازار جاویژه دارای این مشخصات است:


مشتریان حاضر در جاویژه دارای مجموعه نیازهای متمایزی هستند.
مشتریان قیمت بیشتری را به شرکتی که نیاز آنها را به بهترین نحو برآورده سازد پرداخت خواهند کرد.
جاویژه بازار به احتمال زیاد رقبای دیگر را جذب نخواهد کرد.
شرکتی که استراتژی جاویژه را در پیش گرفته از طریق تخصص گرایی مزیت اقتصادی پیدا خواهد کرد.
جاویژه بازار حجم بازار، سود و رشد بالقوه را داراست.
جاویژه‌های بازار می‌توانند بر اساس منطقه جغرافیایی، یک صنعت تخصصی، گروهای سنی یا نژادی و قومی یا هر گروه ویژه دیگری از افراد وجود داشته باشد.

مزایای استفاده از بازاریابی جاویژه


بازاریابی جاویژه یک ابزار بسیار موثر تبلیغاتی است که بر روی یک گروه خاص هدف تمرکز دارد. این شیوه کمک می کند تا به نیازهای منحصر به فرد گروه هدف رسیدگی شود. یک کارآفرین با تمرکز بر بازار جاویژه و داشتن یک متخصص جاویژه یاب، می تواند از مزایای خاصی برخوردار شود که عبارتند از:

رقبای کمتر و فضای کم رقیب


در صورتیکه این نوع بازاریابی موفقیت آمیز باشد، شرکت می‌تواند ادعای تملک بازار خاصی را بکند و اجازه ورود رقیبان جدید به سختی داده شود. یک کارآفرین بر یک بخش کوچک تمرکز می کند و بدین ترتیب با رقابت کمتری مواجه است زیرا اکثر صاحبان کسب و کار بر بازار بزرگتر متمرکز هستند.

تداوم کسب ‌و کار و پیشرفت قابلیت‌ها


رقابت کم و ارتباط قوی با مشتریان فضای کسب‌وکاری پایدار را ایجاد می‌کند و نوسانات موجود در بازارهای دیگر در آن وجود نخواهد داشت. از انجایی که چنین شرکت‌هایی در زمینه‌ای خاص متبحر هستند، با گذشت زمان به توانایی‌ها و مهارت‌های خودشان می‌افزایند.

سودآور بودن و حاشیه سود بالا


کارآفرین می تواند با تمرکز بر یک بخش کوچک از بازار و متمرکز کردن تلاش خود در جهت رفع نیازهای بازار هدف، سود بیشتری به دست آورد. مشتریان چنین شرکت‌هایی اغلب افرادی هستند که قیمت، عامل چندان تعیین کننده‌ای در تصمیم گیری آن‌ها نیست.

شهرت و کسب ‌و کار متمرکز


چنین شرکت‌هایی دیگر نیاز به به این ندارند که به دنبال بازارها یا استراتژی‌های بازاریابی متنوع بگردند. آن‌ها راه خود را یافته‌اند و روی آن متمرکز شده‌اند.کارآفرین دارای موقعیت خاص و خواهد بود و به عنوان یک متخصص در میان جمعیت مطرح می شود و بدین ترتیب خود را در جایگاه برجسته ای قرار می دهد و از دیده شدن و شناخته شدن (شهرت) در بازار لذت می برد.

کارایی بیشتر یا کارآمدتر بودن و داشتن رابطه قوی


یک کارآفرین جاویژه یاب، کارهای خود را در یک منطقه محدود انجام می دهد. این امر به کارآفرین کمک می کند تا کسب و کار را به راحتی اجرا کند. رابطه قوی ، این نوع بازاریابی منجر به ارتباط بسیار قوی با مشتریان در طول زمان می‌شود که این خود نیز منجر به عدم ظهور رقیب جدید می‌شود. کارآفرین می تواند با تمرکز بر یک بخش کوچک، موقعیت غالب در بازار را برای خود کسب کند.

مراحل آغاز به کار و ایجاد یک کسب و کار قوی در جاویژه بازار


جاویژه بازار خاصی را که در نظر دارید خدمت خود به آن ارائه کنید، با تمام ویژگیهایش شناسایی کنید. این ویژگی ها می تواند شامل موارد جمعیت شناختی (افرادی که در بازار مورد نظر شما هستند و مشخصات آنها) حیطه جغرافیایی، ساختار و چگونگی قیمت گذاری، هزینه و قیمت تمام شده ارائه خدمت به بازار جاویژه، موانعی که پیش بینی می کنید با آن مواجه شوید، امتیازها و مجوزهای مورد نیاز و ... باشد.
اهداف خود را روی کاغذ بیاورید..منابع مورد نیاز (سرمایه، زمین، نیروی کار، دانش، استعدادها و مهارتهای خاص) برای ارائه خدمت به آن جاویژه را مشخص کنید.
پیدا کردن و انتخاب بخشی از بازار که نیاز خاص و برآورده نشده ای دارد.
شناخت کانال های توزیع
اطمینان از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکت
منابعی را که در دسترس ندارید مشخص و چگونگی دستیابی و یا جبران آن را معین کنید.
اجرای تحقیقات بازار برای مشخص شدن اندازه بازر و امکان سنجی ایده
برنامه ریزی برای درسترسی به بازار
طرح کسب وکار و بازاریابی خود را تهیه کنید.
بازارتان را مدام رصد کنید تا از امکان ادامه استراتژی ها مطمئن شوید، فرصت ها و تهدیدات را شناسایی کنید.
advertising