تاثیر شناسایی و بررسی رقبا در کسب و کار اینترنتی

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/09/01
تاثیر شناسایی و بررسی رقبا در کسب و کار اینترنتیبررسی رقبا یکی از مهم ترین کارهای هایی است که چه قبل از شروع و راه اندازی کسب و کار اینترنتی خود و چه بعد از آن باید انجام دهید. شما با بررسی رقبای خود در کسب و کار اینترنتی خود می توانید به موفقیت های زیادی برسید. برای اینکه یک قدم از رقیبان خود جلو بزنید، نیاز به تحلیل و آنالیز رقبا دارید. برای اینکار، در ابتدا لازم است به تجزیه و تحلیل بازار بپردازید. سپس با شناسایی رقبا می توانید کسب و کار هر یک را تجزیه و تحلیل کنید و از آن یک مدل تحلیل رقبا درآورید. پس از شناخت کامل رقبا، باید رفتار خود را به گونه ای تنظیم کنید که مشتری روند کسب و کار شما را بر رقیبتان ترجیح دهد و به سمت شما بیاید.

بررسی مواردی که عامل اصلی موفقیت شما در کسب و کار اینترنتی هستند



عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی شناسایی رقبا است


شناسایی رقبا اولین کاری است که باید انجام دهید. از طریق سایت گوگل می توانید رقبای خود را شناسایی کنید. درباره موضوع کاری خود در گوگل سرچ کنید و ببینید چه سایت هایی در زمینه ای که شما فعالیت می کنید را مشاهده می کنید؟ معمولا سایت هایی که صفحه اول گوگل می بینید رقبای اصلی شما هستند. برای شناسایی رقبای خود از جست و جو در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام هم می توانید استفاده کنید. معمولا سعی کنید ۳ سایت که فکر می کنید می توانند از رقبای اصلی شما باشند را انتخاب کنید و زیر نظر بگیرید.

عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی بررسی صفحه اصلی سایت رقبا است


به سایت آن ها وارد شوید و روی صفحه اصلی آن ها کاملا متمرکز شوید. اول از همه عنوان صفحه را چک کنید. ببینید عنوان صفحه آن ها به چه صورت است؟ عنوان صفحه از چند واژه تشکیل شده است؟ آیا اسم سایت هم در عنوان وجود دارد و یا فقط کلمه کلیدی را مشاهده می کنید؟ فهرست اصلی سایت را نگاه کنید ببینید چه چیزهایی می بینید. دسته بندی مقالات با چه موضوعاتی است. بلوک بندی های صفحه اصلی به چه شکل است. پیشنهادهایی که در صفحه اول به کاربران و بازدیدکنندگان داده شده است به چه شکل است. هر آن چیزی که در صفحه اول می بینید را مد نظر خود داشته باشید.

عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی بررسی مطالب سایت رقبا است


به صفحه مقالات سایت آن ها مراجعه کنید و وارد صفحه یکی از مقالات شوید. اولین کاری که می کنید این است که عنوان مقاله را در گوگل سرچ کنید و ببینید در صفحه چندم قرار دارد. به عنوان مقالات سایت توجه کنید و ببینید از چه مدل عنوان بیشتر استفاده کرده اند. مثلا در ابتدای مقالات از کلمات چگونه … راه های … نکات مهم … و… استفاده کرده اند یا اینکه عنوان ها کاملا متفاوت است. تعداد کاراکترهای موجود در چند مقاله را بررسی کنید و ببینید معمولا مقالات چند کاراکتری هستند. برای این کار کل نوشته مقاله را هایلایت و کپی کنید و در برنامه ورد پیست کنید و از قسمت پایین صفحه تعداد کلمات را می توانید مشاهده کنید. تعداد لینک های خارجی و داخلی را چک کنید. لینک های داخلی به چه واژه ها و صفحات سایت لینک شده اند. لینک های خارجی معمولات به چه سایت هایی لینک شده اند. طول جملات و تعداد پاراگراف ها و … را بررسی کنید.

عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی بررسی صفحه محصولات رقبا است


گام بعدی در بررسی رقبا، بررسی صفحات محصولات آن ها است. به صفحه یکی از محصولات آن ها مراجعه کنید و مواردی که در ادامه می گویم را بررسی کنید. اول از همه عکس محصولات آن ها را بررسی کنید و ببینید چقدر حرفه ای عمل کردند و آیا از پکیج های سه بعدی یا ساده استفاده کرده اند یا خیر. عنوان محصولات به چه صورت است. فرمت محصولات خیلی مهم است که باید بدانید بیشتر از چه فرمتی در تولید محصولات خود استفاده کرده اند. تبلیغ نویسی مربوط به صفحه محصولات را مورد بررسی کامل قرار دهید و ببینید به چه شکلی کاربران خود را برای خرید محصولات توجیه و تحریک کرده اند. گارانتی محصولات، نظرات مشتریان راضی، پرسش و پاسخ های احتمالی و موارد دیگری که مورد توجه خودتان قرار گرفته است را بررسی کنید.

عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی بررسی لندینگ پیج های رقبا است


روش هایی که رقبای شما برای دریافت اطلاعات تماس کاربران خود در سایت تعبیه کرده اند را چک کنید. صفحات فرود انها از چه نوع است. آیا بیشتر از صفحات فرود داخلی (Opt-in Page) استفاده کرده اند یا از انواع دیگر؟ محتوای رایگان مثل محتوای صوتی یا تصویری را بررسی کنید که آیا برای در اختیار گذاشتن آن ها برای کاربران اطلاعات تماس ازانها می گیرند یا خیر؟ تمام راه های دریافت اطلاعات تماس کاربران سایت انها را بررسی کنید.

عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی بررسی شبکه های اجتماعی رقبا است


اگر سایتی در شبکه های اجتماعی فعالیت کند معمولا در صفحه اصلی پیشنهادی برای عضویت در شبکه های اجتماعی خود به کاربران خود می دهند. و از این طریق می توانید شبکه های اجتماعی که آن ها در آن فعالیت می کنند را شناسایی کنید. وارد شبکه های اجتماعی آن ها مثل اینستاگرام شوید و ببینید پست های انها اختصاصی هستند یا اینکه همان مطالب و مقالات داخل سایتشان را در آن گذاشته اند؟ تعداد هشتگ های درج شده در پست هایشان را بررسی کنید. آیا تعداد لایک ها متناسب با فالوئرهایشان است یا خیر؟ استراتژی بازاریابی در شبکه های اجتماعی آن ها را پیدا کنید. مثلا اگر پستی گذاشته اند و کاربران خود را به مشارکت در آن دعوت کرده اند این یک استراتژی بازاریابی اینترنتی است. ممکن است یک مسابقه یا یک نظر سنجی باشد.

عامل اصلی موفقیت در کسب و کار اینترنتی بررسی سئوی سایت رقبا است


یکی از مهمترین فاکتورهایی که در بررسی رقبا باید انجام دهید بررسی سئوی سایت رقباتون است. شما ابتدا باید سرعت سایت رقباتون رو چک کنید. برای این کار از سایت GTmetrix می توانید استفاده کنید. با بررسی سرعت سایت رقبای خود توسط این سایت می توانید به چیزهای مهمی پی ببرید. مثلا حجم صفه اول سایت رقیب شما چقدر است. و یا آیا تصاویر و فایل های CSS و جاوا اسکریپت سایت خود را بهینه کرده است یا خیر؟ همانطور که می دانید فشرده سازی و بهینه سازی تصاویر و فایل های ذکر شده به بالا بردن سرعت سایت کمک بسیاری می کند.

مورد بعدی که در بررسی سئوی سایت رقبا باید توجه کنید بررسی کلمات کلیدی است. مهمترین عامل در کسب رتبه خوب در نتایج گوگل استفاده صحیح از کلمات کلیدی مربوط است. باید بدانید رقبای شما بیشتر روی چه کلمات کلیدی تمرکز کرده اند. در مطالب سایت انها بیشتر چه کلمات کلیدی را به صفحه اول سایت خود لینک کرده اند. از ابزار Website Keyword Suggestion می توانید برای بررسی کلمات کلیدی تکرار شده در سایت رقبای خود استفاده کنید و کلمات کلیدی که در سئوی سایت رقبای شما تاثیر بیشتری داشته است را پیدا کنید. همچنین از ابزار Keyword Density Cloud هم می توانید متوجه تراکم کلیدی در محتوای سایت رقبای خود شوید.

تحلیل و آنالیز رقبا در دنیای کسب و کار آنلاین و تاثیر آن در بازار رقابتی


البته گفتن همه اینها راحت و عمل کردن به آنها دشوار است. شما باید یک استدلال محکمی به مشتریان ارائه دهید تا در هر جایی که باشند به سراغ محصولات و خدمات شما بیایند.

تحلیل و آنالیز رقبا


تحقیقات رقابتی به شما کمک می کند تا با استفاده از روش های تجزیه و تحلیل بازار رقبا و بررسی وضعیت فعالیت رقبا، استراتژی های خود را به گونه ای بچینید که بتوانید با دست گذاشتن بر روی نقاط ضعف رقبا و افزودن بر نقاط قوت خود، نظر مشتری را جلب کنید.همیشه به یاد داشته باشید که رقبای شما مثل خود شما، حضور فعالی دارند و می خواهند در کسب و کار خود پیروز شوند.
تحلیل و آنالیز رقبا به این معنی نیست که شما مدام به تماشای رقبای خود بپردازید و دست روی دست بگذارید. بلکه به این معنی است که حرکات آنها را زیرنظر داشته باشید و نتیجه حرکت آنها را ببینید تا اگر خود شما هم خواستید حرکت مشابهی بزنید، تجربه بیشتری داشته باشید.

با انجام تحقیقات رقابتی شما می توانید با روند کلی کار رقبا اشنا شوید


نقاط قوت و ضعف رقیبان را شناسایی کنید.
با خواسته و نیازهای بازار بیشتر آشنا شوید و بهتر تشخیص بدهید که کدام موقعیت برای موفقیت بهتر است.
برگ برنده رقابتی را دست خود نگه دارید و یک قدم از رقیبان خود جلوتر بمانید.
در واقع رعایت این موارد به شما کمک می کند تا هوش رقابتی تجارت خود را تقویت کنید.

شناسایی رقبا


راه های زیادی برای شناسایی رقبا وجود دارد. با هر کدام که راحتتر هستید شروع کنید. اینترنت هم ابزار مناسبی برای تحلیل رقبا است. شما می توانید محصولات و خدمات خود را در اینترنت جستجو کنید و ببینید کدام برندها شامل محصولات و خدمات شما هستند. از شبکه های اجتماعی هم می توانید استفاده کنید تا روند کاری رقبای خود را در بسترهای مختلف بررسی کنید.

بررسی رقبا در بازار


پس از شناسایی رقبا، باید بررسی کنید که رقبای شما جزو کدام دسته هستند تا استراتژی خود را دقیق تر بچینید و تحلیل و آنالیز دقیق تری از رقبا داشته باشید.

انواع رقبای تجاری


رقبای نوع اول رقبای مستقیم کسب و کار شما هستند و همان اهدافی را در سر دارند که شما دارید. ممکن است مخاطبان هدف و محصولات و خدمات هر دوی شما نیز یکسان باشد.
رقبای نوع دوم ،این رقبا، نسخه بالا یا پایین تر محصولات شما را به مخاطبان کاملا متفاوت با کاربران هدف شما بفروش می رسانند.
رقبای نوع سوم ، این رقبا از لحاظ مشتری نهایی یا کیفیت محصول، بازار هدف مشابه یا برابری با بازار هدف شما دارند. اما ممکن است محصولات و خدمات آن ها با محصول یا خدمت شما متفاوت باشد. شما می توانید به عنوان همکار در کنار آنها محصولات خود را بفروش برسانید.
advertising