معرفی ابزارها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/29
معرفی ابزارها و تکنیک های بازاریابی دیجیتال

بازاریابی با استفاده از موتور های جستجو ( Search Engine Marketing)


بازاریابی موتورهای جستجو یا SEM شامل دو بخش است : بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو یا سئو (SEO) و تبلیغات کلیکی در موتورهای جستجو یا PPC که مخفف Pay Per Click است.در SEM با استفاده از تکنیک‏ های طراحی سایت و سئو سعی در بهبود جایگاه سایت مورد نظر دارند تا با ارتقا جایگاه سایت در نتایج جستجو و قرار گرفتن در صفحه اول گوگل، کاربران سریع تر و راحت تر به سایت دسترسی داشته باشند. بازاریابی موتورهای جستجو از هزینه نسبتا پایینی برخوردار است و به افزایش رضایت مخاطبان کمک می‌کند.

بهینه سازی سایت برای موتور های جست و جو (SEO)


یکی از بهترین روش های بازاریابی دیجیتال که رقابت بسیاری در آن وجو دارد سئو است. با بهینه سازی سایت خود برای موتورهای جست و جو می توانید هدفمند ترین مخاطبین را داشته باشید. مخاطبی که خودش به دنبال خدمات و محصولات شما می گردد مسلما هدفمندترین مخاطب شما خواهد بود. چون با توجه به نیازش شما را انتخاب می کند.

بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای (Inbound Marketing)


بازاریابی درونگرا از طریق ایجاد ارتباطات مفید، مرتبط و با کمک محتوای ارزشمند در راستای جذب هر چه بیشتر مشتریان تلاش می‌کند. بازاریابی درونگرا یا جاذبه ای کاربران اینترنتی را به مشتریان وفادار شما تبدیل می‌کند، بنابراین ارزش دارد بر روی آن سرمایه گذاری کنید. این ابزار دیجیتال مارکتینگ ویژه کسب و کارهای آنلاین طراحی شده و تلاش می‌کند از طریق تهیه و ارائه محتوا به اعتماد سازی و جلب نظر مشتریان سرعت ببخشد. در مقابل بازاریابی درونگرا بازاریابی برون گرا قراردارد که بر شیوه های مستقیم بازاریابی آنلاین مثل خرید بنر سایت ها، لیست های ایمیلی تمرکز دارد. به عبارت ساده تر بازاریابی برونگرا آشکارا ماهیت تبلیغاتی دارد اما ماهیت تبلیغاتی بازاریابی درونگرا در نگاه اول چندان قابل تشخیص نیست. تولید و توزیع محتوا، بازاریابی چرخه عمر و شخصی سازی موضوعاتی است که در Inbound Marketing مطرح است و به جذب مخاطب و وفادارسازی مشتری کمک می‌کند.

بازاریابی محتوا (Content Marketing)


بازاریابی محتوا یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی دیجیتال است که مناسب برای همه ی کسب و کارهای آنلاین با هر سرمایه و بودجه ای است. فرقی نمی کند کسب و کار اینترنتی شما کوچک باشد یا بزرگ. در واقع در این روش محتوای تولیدی شما مثل یک قلاب عمل می کند. با تولید محتوای آموزشی مورد نیاز مخاطبان خود می توانید آن ها را به مشتریان خود تبدیل کنید. ابتدا با محتوای رایگان شما نیازشان بر طرف می شود و بعد به شما اعتماد می کنند و خواهان محصولات و خدمات پولی شما که به محتواهای آموزشی شما ارتباط دارند می شوند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media)


یکی از قدرتمند ترین و تاثیر گذار ترین ابزارها در دیجیتال مارکتینگ شبکه های اجتماعی هستند. همانطور که می دانید کاربران فعلی اینترنتی بیشتر از موبایل های خود برای رفع نیاز یا گشت و گذار در اینترنت استفاده می کنند. همین امر باعث می شود که بیشتر وقت خود را در شبکه های اجتماعی نیز به سر ببرند. در این شرایط راه اندازی کمپین های تبلیغاتی ویروسی می توانند بهترین بازدهی ها را برای هر نوع کسب و کاری بوجود آورند. افرادی با کسب و کارهایی هستند که حتی بدون داشتن سایت و به صورت کاملا رایگان توسط شبکه های اجتماعی محبوب، کسب درآمد های بالایی را برای خود رقم می زنند.

بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)


بازاریابی با ایمیل ابزاری است که موفقیت در هر کسب و کار آنلاینی را تضمین می کند. هرکسب و کاری با ایمیل مارکتینگ می تواند مخاطبان بیشتری را به مشتریان وفادارش تبدیل کند. این ثابت شده است. برای درک این موضوع می توانید به ایمیل هایی که سایت های بزرگ آخر هفته ها برای شما ارسال می کنند نگاه کنید. هنوز هم ایمیل مارکتینگ در ایران جواب می دهد. ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی از طریق ایمیل ابزاری است که هیچ کسب و کار موفقی را نمی توانید پیدا کنید که از آن بهره نگرفته باشد.

ایمیل مارکتینگ هم دقیقا مثل بازاریابی محتوا مناسب برای هر کسب و کاری با توجه به هر میزان بودجه ای است. شما می توانید در ابتدا بدون هیچ هزینه ای از این روش بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. از طرفی مقرون به صرفه بودنش است که مورد توجه بسیاری از کسب و کارهای آنلاین قرار گرفته است. ایمیل مارکتینگ مناسب ترین ابزار برای رابطه سازی است. یعنی شما فقط از طریق ایمیل می توانید پیشنهاد های ویژه تان را به کاربران سایت خود بدهید و آن ها را مجاب کنید دوباره به سایت شما بیایند.

استفاده از ابزار ایمیل، جهت اطلاع رسانی و برقراری ارتباط با مخاطبین از اهمیت بالایی برخوردار است، به همین جهت ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی و تکنیک های مختلف با این زمینه مانند ایجاد صفحه فرود می توانند به شما در طراحی و پیاده سازی یک کمپین موفق دیجیتال مارکتینگ کمک زیادی بکنند. استفاده از ایمیل برای اطلاع رسانی و تبلیغات باید پایبند اصول خاصی باشد زیرا هر روز ده ها ایمیل مختلف برای افراد ارسال می شود و اکثریت افراد حتی بدون اینکه ایمیل ها را باز کنند آن را پاک می کنند. به همین دلیل باید ایمیل ها را بصورت هدفمند نوشت تا کاربر را هدایت کند و جذابیت لازم را برای او داشته باشد.

بازاریابی ویدئویی (Video Marketing)


ویدئو مارکتینگ ابزاری است در بازاریابی دیجیتال که بیشترین تاثیر گذاری را روی مخاطبان می گذارد. یکی از بهترین ابزارها در بازاریابی محتوا ویدئو مارکتینگ است. محتواهای ویدئویی خیلی خیلی بیشتر می توانند تاثیر گذار باشند. شاید تا چند سال پیش کسی علاقه ای به دیدن ویدئو ها نداشت. الان هر کسی دارای اینترنت پر سرعت است. خیلی از افراد هستند که دیدن ویدئو ها را به خواندن متون طولانی ترجیح می دهند.

بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)


در بازاریابی چریکی سعی می شود با کمترین هزینه بیشترین بازدهی دریافت شود. کسب و کار نوپای شما هیچ وقت نمی تواند در ابتدا با رقبایش مقابله کند. بازاریابی چریکی بهترین ابزار بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و نوپا است. کسب و کار کوچکی که نمی تواند هزینه سنگین تبلیغات اینترنتی یا سنتی را بدهد می تواند از روش بازاریابی چریکی استفاده کند. یکی از اهدافی که در بازاریابی چریکی دنبال می شود این است که به مشتریان فعلی بیشتر بها داده شود تا اینکه به دنبال مشتریان جدید بود. مشتریان فعلی می توانند برای شما پولسازی کنند. از مشتریان فعلی می توان برای جذب مشتریان جدید استفاده کرد. در این روش باید از آن ها استفاده ابزاری شود. مثلا با دادن هدیه به آن ها می توانید از آن ها درخواست کنید که شما را به دیگران معرفی کنند.

بازاریابی با تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)


تبلیغات شامل هزینه اینترنتی انواع گوناگونی دارد. نمونه ای از اثر بخش ترین تبلیغات اینترنتی، تبلیغات کلیکی در گوگل است. از طریق تبلیغات گوگل هر سایتی می تواند یک شبه رتبه یک گوگل شود و خیلی زود بازخود قابل توجهی دریافت کند. این روش بیشتر برای کسانی مناسب است که مشکلی بابت هزینه های تبلیغاتی ندارند و خیلی سریع هم دوست دارد باز خورد خوبی دریافت کنند.
یکی از جدیدترین روش های تبلیغات دیجیتال ارسال پیام اعلان است. این روش را بیشتر در اپلیکیشن های موبایلی می بینیم. در این روش پیام های اعلان به صورت نوتیفیکیشن در موبایل ها ظاهر می شود. یعنی زمانی که شما در حال استفاده از گوشی موبایل خود هستید تبلیغاتی به صورت پوش نوتیفیکیشن برای شما ظاهر می شود. این روش هم یکی از جدیدتری و بهترین روش های تبلیغات دیجیتالی است.

نمونه‌ هایی دیگر از ابزار های بازاریابی دیجیتال


تبلیغات بر اساس کلیک (PPC)
اینفلوئنسر مارکتینگ (Influencer Marketing)
تبلیغات بنری (Banner Advertising)
بازاریابی موبایل (Mobile Marketing)
تبلیغات پیامکی (SMS Advertising)
بازاریابی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
بازاریابی ویروسی دیجیتال (Digital Viral Markreting)
advertising