بازاریابی در شبکه های اجتماعی و ابزارهای مورد استفاده آن

سبک زندگیکار و تجارت

- 97/08/22
بازاریابی در شبکه های اجتماعی و ابزارهای مورد استفاده آن

بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی


در ساده‌ترین و کوتاه‌ترین تعریف از بازاریابی عبارت است از «ایجاد ارزش برای مشتری» و در تعریفی کوتاه از شبکه‌های اجتماعی «شبکه‌های اجتماعی بستری هستند از مجموعه‌ی تعاملات و ارتباطات بین انسانی». منظورشبکه‌های اجتماعی مجازی و بررسی قابلیت بازاریابی در آن‌ها است. بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت ساده عبارت است از ایجاد ارزش برای کاربرانی که در سایت‌های اجتماعی به ایجاد رابطه و تعامل با یکدیگر می‌پردازند. برای ایجاد ارزش در این کاربران روش‌های مختلفی وجود دارد که از سوی کمپانی‌های گوناگون مورداستفاده گرفته است. از ارائه محتوای زمان‌بندی‌شده با هدف یادآوری برند در ذهن مخاطبان گرفته تا ایجاد تعامل با کاربران به نیت مدیریت ارتباط با مشتری.

بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از دو بخش تشکیل شده است : علم بازاریابی و عمل به آن


علم بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی علم جدیدی نیست و می‌توان آن را مجموعه‌ای از دانسته‌های بشر راجع به چگونگی رفتار انسان‌ها در گروه‌ها و دسته‌های بزرگ دانست. جامعه‌شناسی، علوم ارتباطات، اقتصاد و مدیریت اطلاعات مفید ی را برای شناخت رفتار انسان در این شرایط در اختیار بازاریاب‌ها قرار می‌دهند و این خود گواهی بر وجود علم برای کنترل و تحریک کاربران در شبکه‌های اجتماعی است؛ نبود ابزار مناسب برای عمل است باعث به وجود آمدن مشکل در پیاده‌سازی درست و بهینه‌ی کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی شده است.

ابزارهای مورد استفاده برای بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی


برای عدم استفاده و همه‌گیری راه‌کارهای بازاریابی مبتنی بر نت در ایران دلایل گوناگونی وجود دارد. شاید مهم‌ترین دلیلان قیمت بالای این نرم‌افزارها و عدم توانایی شکست قفل آن‌ها (به دلیل مبتنی بر نت بودنشان) باشد. علت دیگر عدم پشتیبانی از زبان فارسی است و دیگر دلیل آن را می‌توان تحریم‌ها و عدم ارائه‌ی خدمات به کشور ایران از سوی بعضی از این شرکت‌ها دانست. هرچند موانع متعددی برای ناشناخته ماندن و استفاده‌ی کمتر از ابزار بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد اما وب سرشار از ابزارهای مختلف و رایگانی است که به بازاریاب‌ها در پیاده‌سازی راه‌کارهایشان در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند.

معرفی سه ابزار کاربردی و رایگان مورد استفاده برای بازاریابی در شبکه‌ های اجتماعی



ابزار هوت سویت Hootsuite


بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی Hootsuiteهوت سویت، نرم‌افزار مبتنی بر وب است که برای مدیریت یکپارچه‌ی شبکه‌های اجتماعی به کار می‌رود. این نرم‌افزار امکان کنترل تمامی شبکه‌های اجتماعی که درآن عضو هستید، زمان‌بندی ارسال محتوا، بازخوردگیری، ردگیری چند کلیدواژه و بسیاری از قابلیت‌های دیگر را درون خود دارد که استفاده از آن باعث تمرکز بیشتر شما بر روی صفحات شما در شبکه‌های اجتماعی و کاهش زمان گذرانده شده می‌شود. استفاده از این نرم‌افزار تا سقف مدیریت سه حساب کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف رایگان است، اما اگر تمایل دارید که تعداد حساب‌های کاربری خود را افزایش بدهید می‌بایست از خدمات رایگان این نرم‌افزار خداحافظی کنید و با پرداخت مبلغی به‌صورت ماهیانه از خدمات گسترده‌تر آن استفاده کنید.

ابزار بیتلی Bitly


بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی Bitly، بیتلی نرم‌افزار رایگانی است که قدرت سنجش محتوای تولید و منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی را در اختیارتان قرار می‌دهد. شاید شما هم یک محتوا در سایت خود منتشر کرده‌اید و حالا می‌خواهید بازخوردهای آن را بسنجید. می‌خواهید بدانید از کدام شبکه‌ی اجتماعی بیشتر وارد سایت شما شده‌اند و محتوای شما را دیده‌اند، یا شاید بخواهید تاریخ‌های بازدید را بسنجید و درنهایت اینکه بخواهید یک لینک کوتاه شده را در تمامی صفحه‌های اجتماعی خود منتشر کنید و آماری واحد از تمامی آن‌ها بگیرید. تمامی کارهای گفته شده توسط نرم‌افزار مبتنی بر نت بیتلی انجام می‌شود.

ابزار کلوت Klout


بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی Klout، کلوت امکان رتبه‌بندی و امتیازدهی به صفحه مربوط به شما در شبکه‌های اجتماعی مختلف، امکان زمان‌بندی ارائه مطالب، امکان معرفی مطالب پربازدید مرتبط با حوزه‌های موردنظر شما و خیلی امکانات دیگر را نیز دارد که استفاده از آن به بهبود فعالیت‌های بازاریابی شما در شبکه‌های اجتماعی کمک می‌کند. شما برای آنکه پیام خود را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید می‌بایست از رهبران فکری کمک بگیرید. رهبران فکری اصطلاحی است که برای معرفی افرادی که در شبکه‌های اجتماعی در زمینه‌های خاص فعال هستند و مطالبشان به‌صورت گسترده موردمطالعه و نقد قرار می‌گیرد، به کار می‌رود. برای آنکه آن‌ها را بشناسید می‌توانید از نرم‌افزار تحت وب کلوت کمک بگیرید. علاوه بر آن کلوت با سیستم امتیازدهی منحصر به خودش، این رهبران فکری را ارزش‌گذاری می‌کند و به شما می‌گوید که کدام افراد دارای نفوذ بیشتری در شبکه‌های اجتماعی هستند.
advertising