با خواص کلم بروکلی آشنا شویم

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/11/02
با خواص کلم بروکلی آشنا شویم

کلم بروکلی درمان سرطان:


بروکلی ممکن است یک داروی شگفت‌انگیز طبیعی برای انواع سرطان باشد از جمله سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات، و سرطان‌های انواع اندام‌های داخلی مثل ریه، انتهای روده‌ی بزرگ، کبد، کلیه‌ها، و روده‌ها. با این اوصاف، بروکلی به ویژه برای سرطان رحم و سینه مفید است زیرا استروژن اضافه را از بدن دفع می‌کند. دلیل این امر حضور ترکیبات ضدسرطانی مانند گلوکورافانین ، دی ایندولیل‌متان، بتاکاروتن، سلنیوم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین‌های ث، آ، ای، زینک، پتاسیم و آمینواسدهای خاصی است که از عوامل ضدسرطان قوی هستند.


کلم بروکلی سم زدایی بدن:


حضور ویتامین ث، سولفور و آمینواسیدهای خاصی، بروکلی را به یک سم‌زدای قوی تبدیل می‌کند. بروکلی به دفع رادیکال-های آزاد و سمومی مانند اسید اوریک از بدن کمک می‌کند، و به این ترتیب خون را پاکسازی کرده و از مشکلات مربوط به سموم، از جمله جوش، خارش، کهیر، نقرس ، التهاب مفاصل، روماتیسم، سنگ کلیه ، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و اسکلرودرمی جلوگیری می‌کند.

کلم بروکلی رفع اختلالات معده:


بروکلی سرشار از فیبر است، ماده‌ی رژیمی اصلی که با درمان یبوست می‌تواند تقریبا تمام اختلالات معده را درمان کند، زیرا یبوست ریشه‌ی تمام اختلالات معده است. فیبر به حجم غذا می‌افزاید، آب را حفظ می‌کند و باعث حرکت سالم روده می‌شود. منیزیم و ویتامین‌های موجود در بروکلی نیز اسیدیته را درمان می‌کنند،‌ گوارش درست و جذب مواد مغذی را از غذا تسهیل می‌کنند و با کاهش التهاب، معده را تسکین می‌دهند.

کلم بروکلی درمان بیماری های قلبی:


بروکلی به جز آنتی‌اکسیدان‌های ذکر شده در بالا، محتوای فیبری بسیار بالا و مقادیر زیادی بتاکاروتن، اسیدهای چرب امگا3 و ویتامین‌های دیگری دارد که با تنطیم فشار خون به کاهش کلسترول بد و حفظ عملکرد مناسب قلب کمک می‌کند. مطالعات نشان داده است وقتی بروکلی را بخارپز می‌کنید7 ترکیبات فیبری آن بهتر با صفرا ترکیب می‌شوند و عمل دفع را ساده‌تر و موثرتر می‌سازد. کاهش صفرا تاثیری قوی بر سطح کلسترول دارد و به این وسیله به سلامت قلب کمک می‌کند. هم‌چنین،‌پتاسیم یافت شده در بروکلی نیز یک ماده‌ی گشادکننده‌ی عروق است که جریان خون را بهبود بخشیده و با کاهش تنش و استرس عروق و رگ‌های خونی، اکسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی را تقویت می‌کند.

کلم بروکلی مراقبت از چشم و آب مروارید:


زآگزانتین، بتاکروتن، ویتامین آ، فسفر و سایر ویتامین‌ها از جمله ب کمپلکس، ث، و ای موجود در بروکلی برای سلامت بصری بسیار مناسب هستند. این مواد از تخریب ماکولا (لکه‌ی زرد) و آب‌مروارید جلوگیری می‌کنند، و در عین حال آسیب‌های ایجاد شده توسط تابش‌ها را نیز ترمیم می‌کنند.

کلم بروکلی سلامت استخوان


مصرف بروکلی، با وجود کلسیم فراوان (47 میلی‌گرم در هر 100 گرم) و سایر مواد مغذی آن از جمله منیزیم، زینک، و فسفر، به ویژه برای کودکان، افراد کهنسال، زنان باردار یا مادران شیرده مفید است. دلیل این امر آن است که این افراد بیشترین احتمال پوکی استخوان،‌ ضعف استخوان‌ها و دندان‌ها، و فقر کلسیم را دارند.

کلم بروکلی درمان کم خونی


کم خونی مستقیما به کمبود آهن و پروتئین‌های خاصی مربوط است. کلم بروکلی سرشار از هردوی این مواد است و به این ترتیب درمانی عالی برای کم ‌خونی محسوب می‌شود. کافی است بروکلی بخورید تا افزایش خون را در بدن‌تان احساس کنید که سرشار از اکسیژن است و عملکرد سیستم‌تان را در بهترین حالت حفظ می‌کند. مس نیز در بروکلی یافت می‌شود که ماده‌ی معدنی ضروری دیگری برای تولید گلبول‌های قرمز خون، در کنار آهن است.

کلم بروکلی سیستم عصبی سالم:


پتاسیم برای حفظ یک سیستم عصبی سالم ضروری است. مقدار زیادی پتاسیم در کلم بروکلی وجود دارد که سلامت سیستم عصبی را فراهم می‌کند و در این میان به عملکرد مناسب مغز نیز کمک می‌کند.


کلم بروکلی منبع فوق العاده ی فیبر است:


مزایای تغذیه‌ای بروکلی بسیار زیاد است و یکی از قابلیت‌های آن کمک به رژیم غذایی است. این کلم یک منبع عالی فیبر است و یکی از گیاهان عالی است که به کاهش وزن کمک می‌کند. کلم بروکلی حاوی فیبر محلول و غیرمحلول است که از یبوست جلوگیری می‌کند و قند خون را متعادل نگه می‌دارد. یک فنجان کلم بروکلی شامل مقدار ضروری پروتئین برای یک رژیم غذایی سالم است.

منجر به کاهش فشار خون می شود


اگر شما از فشار خون بالا رنج می برید، خوردن کلم بروکلی را فراموش نکنید! به دلیل مقدار بالای کورستین در این سبزی سبب کاهش فشار خون می شود.

کلم بروکلی دیابت را درمان می کند


با توجه به مقدار قند پایین بروکلی، این سبزی برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مفید است. با استفاده از بروکلی در رژیم غذایی روزمره، می توانید آسیب هایی را که دیابت به عروق خونی شما وارد می کند، درمان کنید.

بروکلی با افسردگی و اضطراب مبارزه می کند


التهاب به عنوان یکی از علت‌های افسردگی شناخته می‌شود. با کاهش التهاب، سولفورافان می‌تواند به مبارزه با افسردگی کمک کند.
تکرار درمان سولفورافان افسردگی و رفتارهای اضطراب گونه را در موش‌های دچار افسردگی مزمن کاهش داد، که احتمالا از طریق جلوگیری از محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-آدرنال و پاسخ‌های التهابی به استرس این کار را انجام می‌دهد.

در مطالعه‌ی دیگری، کمبود Nrf2 در موش‌ها منجر به رفتار افسرده‌گونه شد در حالی که تحریک Nrf2 با استفاده از سولفورافان اثرات ضد افسردگی داشت. همچنین مصرف رژیمی گلوکورفانین در طول دوره‌های جوانی و نوجوانی در موش‌ها از شروع رفتارهای افسرده گونه‌ی آن‌ها در بزرگسالی جلوگیری کرد.

کلم بروکلی به مبارزه با بیماری پارکینسون کمک می کند


از مشخصه‌های بیماری پارکینسون از دست رفتن نورون‌های دوپامینرژیک در توده‌ی سیاه مغز است. در نمونه‌های حیوانی بیماری پارکینسون، سولفورافان این کمبودها را در هماهنگی حرکتی بهبود بخشید و مانع از دست رفتن نورون‌های دوپامینرژیک شد.

کلم بروکلی به کنترل بیماری آلزایمر کمک می کند


تولید غیرعادی و ازدیاد پپتید آمیلوئید بتا عوامل اصلی دخیل در پیدایش بیماری آلزایمر هستند. بروکلی از مرگ سلولی ناشی از آمیلوئید بتا جلوگیری می‌کند، و سولفورافان جلوی التهاب مربوط به آمیلوئید بتا را می‌گیرد.

سولفورافان پلاک آمیلوئید بتا و از دست رفتن نورون‌ها را کاهش می‌دهد، و ضعف شناختی موجود در نمونه‌های آزمایشگاهی مبتلا به بیماری آلزایمر گونه را بهبود می‌بخشد.
advertising