از خواص کلم بروکلی چه می دانید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/10
از خواص کلم بروکلی چه می دانید

کلم بروکلی دارای خاصیت ضد سرطانی:


در میان سبزی های موجود در جهان کلم بروکلی یکی از غنی ترین منابع آهن به شمار به دلیل داشتن خاصیت ضد سرطان بلکه به دلیل داشتن مقادیر قابل توجهی از انواع ویتامین ها(ویتامین CوE)ومواد معدنی توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

کلم بروکلی بر از بین بردن باکتری ها موثر است:


بر اساس نتایج پژوهشی در فرانسه، ماده ای در کلم بروکلی وجود دارد که باکتریهای معده را از بین می برد. دانشمندان می گویند که یکی از راههای خوب برایپیشگیری از ابتلا به بیماریهای معده و روده( به ویژه در کشورهای د رحال توسعه) خوردن کلم بروکلی است.

کلم بروکلی درمان دیابت:


مصرف کلم بروکلی در از بین بردن عوارض قلبی دیابت موثر است. کلم بروکلی، آسیب رگ های خونرسان قلب را که بر اثر دیابت ایجاد شده است ترمیم می کند..

کلم بروکلی به جای کرم ضد آفتاب:


کلم بروکلی به دلیل برخورداری از یک ماده گوگردی می تواند پوست را از آسیب های اشعه فرابنفش خورشید و ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.می توان با مالیدن یک لایه نازک از برگ های تازه این کلم، پوست را درمقابل این تابش ها محافظت کرد.

دیگر خواص کلم بروکلی


از خواص کلم بروکلی خام، تقویت استخوان‌ها و حفظ سلامت دندانها است و از پوکی استخون پیشگیری می‌کند.

کنترل فشار خون، پیشگیری از بروز سرطان کولون، آب مروارید و بیماری‌های قلبی از دیگر خواص کلم بروکلی خام بوده، دلیل آن وجود بتاکاروتن و ویتامین C موجود در این گیاه بوده که از مهمترین آنتی‌اکسیدان‌ها به شمار می‌روند.

بروکلی با داشتن مقدار قابل توجهی ویتامین C، به جذب آهن در بدن کمک شایانی می‌کند و از سرماخوردگی پیشگیری می‌کند.

تامین کلسیم برای افرادی که به شیر حساسیت دارند از دیگر مزایای خوردن کلم بروکلی است.

میزان کالری کلم بروکلی بسیار کم بوده، ضمن اینکه از مقدار بالای فیبر برخوردار است، بنابراین به لاغری و کاهش وزن کمک شایانی خواهد کرد.

کلم بروکلی می‌تواند پوست را از آسیبهای اشعه ماورای بنفش خورشید حفاظت نماید. سولفوران موجود در کلم بروکلی، یک ترکیب شیمیایی گوگردی است که پوست را از ابتلا به سرطان پوست محافظت می‌نماید.

مقادیر زیادی فیبر، کاروتنوئید، ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K موجود در کلم بروکلی، باعث پیشگیری از انواع سرطانها از جمله سرطان معده و روده می‌شود.

از مهمترین خواص کلم بروکلی خام، کنترل دیابت است، افراد دیابتی برای کنترل بیماری خود بایستی این سبزی با ارزش را در وعده‌های غذایی خود قرار دهند. همچنین استفاده از كلم بروكلی، آسیب رگ‌های خون‌رسان قلب را كه بر اثر دیابت ایجاد شده است، ترمیم می‌كند.

کلم بروکلی، نقش بسیار مهمی در از بین بردن عفونت، کمک به بینایی و تقویت سیستم ایمنی بدن دارد.

درمان کم خونی یکی دیگر از خواص کلم بروکلی خام بوده، همچنین مصرف آن برای پیشگیری و درمان افسردگی موثر است.

مضرات کلم بروکلی خام


کلم بروکلی خام هم خوردنی است و خواص کلم بروکلی خام به میزان قابل توجهی بیشتر از پخته آن است، لیکن بسیاری پخته آن را ترجیح می‌دهند. بنابراین بخارپز کردن یا تفت دادن به مقدار اندک و تا حد برشته و ترد شدن، سبب حفظ بیشتر مواد غذاییش می گردد. آب‌پز کردن آن درون مقدار زیادی آب، قسمت اعظم مواد مفید ضد سرطان و نیز ویتامین «ث» و سایر مواد مغذی آن را از بین خواهد برد. همچنین پخت بیش از حد کلم بروکلی به ایجاد بوی نامطبوع ناشی از آمیزه‌های سولفور می‌انجامد. لازم به ذکر است خوردن انواع کلم برای افرادی که مبتلا به گواتر، نقرس، سنگهای مجاری ادرار و بیماری های کبد هستند، بایستی با احتیاط همراه بوده و در خوردن آن زیاده‌روی نکنند.
advertising