10خاصیت پیازچه به همراه عوارض آن

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/03
10خاصیت پیازچه به همراه عوارض آنپیازچه بیشتر برای بهبود طعم و مزه غذاها مصرف می شود. اما علاوه بر این که این گیاه بسیار خوش مزه و خوش طعم است، دارای فواید تغذیه ای زیادی نیز می باشد.

فواید تغذیه ای پیازچه:


1- کاهش قند خون
2- کاهش کلسترول خون بالا
3- کاهش فشار خون بالا
4- کاهش خطر پیشرفت سرطان کولون و دیگر سرطان ها
5- کاهش التهاب

ویتامین C موجود در پیازچه


پیازچه غنی از این ویتامین است. ویتامین C به ارتقاء سیستم ایمنی بدن کمک می کند و از بدن در برابر بیماری های قلبی - عروقی، بیماری های چشمی و چین و چروک های پوستی محافظت می نماید.
از مواد مغذی دیگردر پیازچه موجد است می توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B6، پتاسیم و مس اشاره نمود.

خواص دارویی و درمانی پیازچه


1- لخته شدن خون
پیازچه سرشار از ویتامین K می باشد، به طوری که نصف فنجان پیازچه کل نیاز روزانه بدن به ویتامین K را برطرف می کند. این ویتامین از مواد ضروری و مورد نیاز برای لخته شدن خون می باشد.
مصرف پیازچه مخصوصا بعد از عمل جراحی یا آسیب هایی که منجر به خونریزی شده است، بسیار مفید است.

2- سیستم ایمنی بدن
پیازچه به دلیل دارا بودن ویتامین C و سایر ترکیبات مغذی باعث بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن شده و از انواع بیماری و عفونت پیشگیری می کند.
آنتوسیانین و کورستین از جمله فلاونوئیدهای موجود در پیازچه می باشند که برای تقویت سیستم ایمنی بدن حیاتی هستند.

3-سلامت قلب
بیماری های قلبی از علل اصلی مرگ و میر در جهان می باشد. پیازچه تاثیر عالی در کاهش کلسترول بد خون و تری گلیسیرید داشته و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کند.
ویتامین K موجود در پیازچه از سخت شدن مویرگ ها و رسوب کردن کلسیم در دیواره رگ ها جلوگیری و قلب را سالم و قوی نگه می دارد و جریان خون را بهبود می بخشد.

4- سلامت استخوان
با مصرف پیازچه ویتامین K موجود در آن باعث افزایش تولید پروتئین خاصی می شود که در حفظ کلسیم بدن و افزایش تراکم استخوانی نقش اساسی داشته و سلامت استخوان ها را تضمین می کند.
مصرف پیازچه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش داده و از شکستگی های استخوانی پیشگیری می کند. این خاصیت پیازچه به خصوص برای افراد مسن مفید است.

5-آب مروارید و شب کوری
پیازچه به دلیل دارا بودن ویتامین A باعث تولید پروتئین رودوپسین در بدن می شود که باعث جذب بهتر نور توسط شبکیه چشم شده، از شب کوری پیشگیری می کند و بینایی را تقویت می کند و از اختلالات شایع چشم مانند آب مروارید و آسیب های قرنیه جلوگیری می کند.

6- آنفلوآنزا و سرماخوردگی
از دیگر مزایای سلامتی پیازچه می توان به حفظ سلامت سیستم تنفسی و ریوی اشاره کرد. پیازچه دارای خواص ضدویروسی و ضدباکتریایی می باشد که عفونت های دستگاه تنفسی را برطرف و برای درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی مفید است.

7- ضدالتهاب
آکورستین و ویتامین C موجود در پیازچه از انواع آنتی اکسیدان می باشند که دارای خواص ضدالتهابی بوده و با آسیب ناشی از رادیکال های آزاد مقابله می کند.
ترکیبات گوگردی موجود در پیازچه نیز دارای خواص ضدالتهابی و آنتی هستامین می باشند.

8- کم خونی
کم خونی از بیماری هایی است که به دلیل کمبود گلبول های قرمز خون در بدن ایجاد می شود. پیازچه منبع غنی آهن می باشد که برای تولید هموگلوبین و گلبول های قرمز حیاتی می باشد.
مصرف پیازچه با پیشگیری و درمان کم خونی از بروز نارسایی قلبی و سکته مغزی جلوگیری می کند.

9- افزایش انرژی
اگر در طول انجام تمرینات بدنی یا فعالیت های شدید دچار خستگی می شوید، پیازچه مصرف کنید. پیازچه به دلیل دارا بودن آهن و ویتامین C باعث کاهش کرختی و خستگی بدن شده و سطح انرژی بدن را افزایش می دهد.

10- خواص پیازچه در بارداری
پیازچه منبع غنی اسید فولیک یا ویتامین B3 می باشد که تاثیر عالی روی رشد جنین داشته و برای بارداری سالم مفید است.
اسید فولیک همچنین از بروز نقص لوله عصبی در نوزاد پیشگیری می کند.
مصرف پیازچه از نقص های مادرزادی جلوگیری می کند.
پیازچه برای درمان یبوست در دوران بارداری مفید است.

توجه : لازم است زنان باردار قبل از مصرف پیازچه آن را خوب بشویند. مواد غذایی و سبزیجات مخصوصا پیازچه حاوی باکتری های مضر و انگل هایی می باشد که روی پوست یا برگ آن تجمع کرده اند. این انگل ها در بروز بیماری های توکسوپلاسموز و لیستروزیس نقش دارند.

عوارض احتمالی و مضرات پیازچه


1– واکنش های آلرژیک نسبت به پیازچه معمولا بسیار نادر است. از جمله این واکنش ها می توان به تنگی نفس، تهوع، خس خس سینه، خارش یا سوزش پوست اشاره کرد.
2– افرادی که برای جلوگیری از لخته شدن خون از دارو استفاده می کنند در مصرف پیازچه احتیاط کنند.
3– از مصرف پیازچه همراه با عسل خودداری شود.
advertising