با خواص برگ چغندر آشنا شویم

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/10/10
با خواص برگ چغندر آشنا شویم

خواص درمانی چغندر


خوردن چغندر، روان‌کننده معده، اشتهاآور و آرام بخش است. معده را تقویت می‌کند و اسهال خونی را متوقف می‌کند. آن را بپزید و با آب نیم گرم آن تنقیه کنید، ورم روده را درمان می‌کند.
برگ‌های چغندر متمایل به سبز تیره هستند و در مراحل مختلف رشد قابلیت برداشت را دارند. خواص برگ چغندر موجب شده است که این سبزی در بسیاری از رستوران‌های جهان به عنوان چاشنی مقوی به غذا‌ها افزوده شود.
برگ چغندر، التهاب مجاری ادرار را درمان می‌کند و برای پانسمان زخم و درمان تاول مصرف می‌شود.
چغندر مخلوط با آب هویج دفع‌کننده سنگ کیسه صفرا نیز هست و شربت چغندر بهترین نوشابه و تقویت‌کننده بدن و دافع سموم بدن است. برگ چغندر منبع عالی فیبر با کالری خیلی کم و تقریباً بدون چربی است. برگ‌های آن سرشار از فولات و بتاکاروتن است.این گیاه غنی از آنتی اکسیدان در صورتی که مرتب مصرف شود، خطر ابتلا به بیماری‌های زیادی را کاهش می‌دهد.
مصرف آب آن برای پوست بسیار مفید است و علاوه بر شادابی پوست، عملکرد یک پاک کننده خوب را دارد. از برگ‌های سبز چغندر که رگه‌های قرمز در آن دیده می‌شود می‌توان در برخی غذاها مانند سوپ و یا برخی خوراک‌ها استفاده کرد.
همچنین می‌توان از آن به صورت تفت داده شده و یا بخارپز شده به عنوان سبزیجات کنار بشقاب استفاده کرد.

برگ چغندر هضم بهتر غذا


چغندر با دفع سموم بدن، التهاب دستگاه گوارش را از بین می‌برد. برای سم زدایی از بتالائین‌های موجود در برگ چغندر استفاده می‌شود. خاصیت ضدالتهاب و آنتی اکسیدانی چغندر در روده بسیار کارساز است.
لاغری:برگ چغندر دارای فیبر بالایی است. به گونه‌ای که پس از مصرف آن احساس سیری می‌کنید و غذای کمی میل می‌کنید. برای لاغری با چغندر باید آن را به شکل خام، کنسروی یا بخار پز به مدت 10 روز میل کنید.

برگ چغندر کاهش فشار خون


نیترات طبیعی دارد و بعد از هضم به اسید نیتریک مبدل می‌گردد. اسید نیتریک گشادی عروق را به همراه دارد.
این موارد منجر به کاهش فشار خون می‌شود. علاوه بر چغندر، این ویژگی را می‌توان در خواص کرفس، اسفناج، کاهو، شاهی، رازیانه، ترپچه و کلم جستجو کرد.

ویتامین های برگ چغندر:


با وارد کردن برگ‌های چغندر به رژیم غذایی روزانه‌ی خود می‌توانید ویتامین C مورد نیاز بدن را تأمین نمایید.
ویتامین C نقش اساسی و مهمی برای بدن داشته و از طرفی بدن توانایی ذخیره کردن این ویتامین را ندارد و اگر این ویتامین بیش از نیاز روزانه وارد بدن شود، از بدن دفع می‌شود و ذخیره نمی‌گردد و لذا رساندن ویتامین C به بدن به طور روزانه توصیه می‌شود. ویتامین C به بازسازی بافت‌ها و سلول‌های آسیب دیده‌ی بدن کمک کرده و همچنین وجود آن برای التیام یافتن زخم‌ها ضروری است.
برگ‌های چغندر همچنین دارای بتاکاروتن بالایی هستند. بتاکاروتن نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته و در کنار ویتامین C نقش اساسی در حفظ و تقویت سلامت بدن به ویژه به هنگام بروز بیماری‌ها و یا جراحت‌ها دارد.

آب برگ چغندر سرشار از مواد مغذی:


برگ‌های چغندر سرشار از مواد مغذی می‌باشند، اگرچه ممکن است شما از خوردن آن‌ها چندان لذت نبرید! چغندر و برگ‌های آن حاوی مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن هستند، اگرچه چغندر بیشتر به شکل پخته شده آن (لبو) مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما گرفتن آب برگ‌های سبز چغندر نیز یکی از روش‌هایی است که می‌توان حداکثر ارزش غذایی از این سبزی را به دست آورد.
آب برگ چغندر سبب سم‌زدایی و پاک‌سازی بدن از مواد زائد شده و در پیشگیری از سرطان مؤثر است.

کربوهیدرات و فیبر برگ چغندر:


برگ چغندر حاوی کربوهیدرات می‌باشد. کربوهیدرات‌ها یکی از منابع مهم برای بدن در تأمین انرژی و سوخت می‌باشند. هم‌چنین نقش اساسی در حفظ سلامت روده‌ها و دستگاه گوارش دارند، البته اگر به صورت فیبر وارد بدن شوند. برگ چغندر حاوی فیبر نیز می‌باشد.
از طرفی کلسیم نقش مهمی در کاهش دردهای قبل از قاعدگی مانند حالت تهوع، سردرد و عصبی شدن دارد. کمبود کلسیم در بدن می‌تواند سبب بالا رفتن فشار خون شود.
برگ‌های چغندر معطر هستند، اگرچه ممکن است عطر حاصل از آن چندان خوشایند شما نباشد. یکی از سبزیجاتی که می‌توان جایگزین چغندر کرد شلغم می‌باشد، برگ‌های سبز شلغم تقریباً همان خاصیت برگ‌های چغندر را دارا می‌باشند، البته اسفناج نیز می‌تواند جایگزین خوبی برای برگ‌های چغندر باشد، با این تفاوت که پخت آن سریع‌تر انجام می‌شود.

نکاتی در مورد برگ چغندر:


هرگز آب برگ چغندر را به تنهایی نخورید، بلکه آن را با سایر آب‌میوه‌ها مخلوط کرده و سپس میل کنید.
برگ‌های چغندر را که به رنگ سبز تیره هستند انتخاب کنید و از برگ‌هایی که به رنگ قهوه‌ای درآمده‌اند استفاده نکنید.
اگر می‌خواهید آب برگ چغندر را وارد رژیم غذایی خود کنید، از مقدار کم شروع کرده و سپس به تدریج مصرف آن را زیاد کنید، یعنی در هفته اول به میزان کم و در هفته‌های بعدی به تدریج مصرف آن را زیاد کنید.

خواص برگ چغندر به طور کلی:


به طور موثر میزان کلسترول و تری گلیسیرید را در بدن کاهش می‌دهد.
فشار خون را 3 ساعت پس از مصرف کاهش می‌دهد.
کبد را سالم نگه می‌دارد.
از بروز سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.
کبد، کیسه صفرا و کلیه را تصفیه می‌کند.
مصرف آب چغندر همراه با یک قاشق غذاخوری عسل هر روز ناشتا زخم معده و یرقان را درمان می‌کند.
از آن جایی که غنی از فیبر است، مصرف منظم آن بواسیر و یبوست را تسکین می‌بخشد.
advertising