لبو یا چغندر قرمز چه خواصی برای بدن دارد

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/22
لبو یا چغندر قرمز چه خواصی برای بدن داردلبو به عنوان یکی از سالم‌ترین سبزیجات طرفداران خود را دارد. لبو در واقع ریشه اصلی گیاه چغندر است که طبخ شده و یکی از انواع مختلف چغندر است که بیشتر آنها به خاطر ریشه خوراکی‌شان پرورش داده می‌شود. لبو گذشته از این‌که خوراکی دلپذیری است، یک داروی گیاهی و رنگ خوراکی نیز هست.
لبو پاک کننده عالی است و می‌تواند معده را شستشو داده و حکم مسهل را برای برخی افراد دارای یبوست دائمی دارد.
مفیدترین و بهترین بخش چغندر، برگ آن است و بعد ساقه‌های آن و بعد از آن ریشه که پخته آن لبو نام دارد.
قند ریشه چغندر برای مبتلایان به دیابت مضر است.
خوردن پخته چغندر رعشه را معالجه می‌کند.
برگ سرخ رنگ آن اگر خام با سرکه و خردل خورده شود طحال را باز می‌کند و ورم آن را فرو می‌نشاند.
برای درد پشت و مثانه و امراض مقعد مفید است.
آب برگ چغندر برای درد مفاصل و نقرس، سردرد و دندان‌درد مفید است. ضماد برگ با اسید بوریک باعث بهبود کک و مک و طاسی می‌شود.
لبو به دلیل داشتن فیبر که خاصیت کاهش چربی خون را دارد و همچنین اسیدفولیک، باید در سبد غذایی بیماران قلبی قرار گیرد.
فیبر زیاد موجود در آن، موجب کاهش سطح کلسترول خون و کاهش خطر بروز سکته‌های قلبی در بیماران قلبی است. گفتنی است، چغندر قرمز به دلیل داشتن مواد مغذی آهن در کنار اسیدفولیک از بروز کم‌خونی جلوگیری می‌کند.

خواص لبو برای سلامتی


لبو فشار خون را پایین می‌آورد


من مطمئن نیستم که خورشید هر 24ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است. پس چه باید کرد؟ ساده است، لبو بخورید.
هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند. بنابراین اگر تا به حال نمی‌دانستید عصرها هنگام تماشای سریال تلویزیونی مورد علاقه‌تان چه چیزی را به عنوان تنقلات مصرف کنید، اکنون می‌دانید. مصرف ۲۵۰ میلی‌لیتر آب لبو در روز خیلی موثرتر از بیشتر داروهای ضد فشار خون است. اما حتما قبل از آن با پزشک‌تان مشورت کنید.

لبو برای قلب خوب است


نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.
بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.
پژوهش دیگری در امریکا حاکی از آن است که مصرف آب لبو از آنفارکتوس میوکارد (یا همان سکته‌ی قلبی در اثر انسداد خون در یکی از بافت‌های قلب) پیشگیری می‌کند.

لبو به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند


ممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.
در پژوهش دیگری که در دانشگاه هاروارد واشنگتن انجام شد، محققان مشاهده کردند مصرف لبو از سرطان ریه و پوست پیشگیری می‌کند.
آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

لبو برای کبد مفید است


وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.
بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.
به علاوه لبو حاوی روی و مس است که هر دو می‌توانند از کبد در برابر آسیب اکسیداتیو محافظت کنند.

لبو سطح انرژی را بالا می‌برد


پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد.
لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

لبو سلامت مغز را بهبود می‌بخشد


گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.
در پژوهشی دیگر، وقتی به سالمندانی که فشار خون بالا داشتند (علاوه بر ورزش) آب لبو داده شد، اتصالات مغزی‌شان به افراد جوان‌تر شباهت پیدا کرد.
همان‌طور که قبلا گفته شد نیترات موجود در لبو در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. اکسید نیتریک سلول‌های مغزی را قادر می‌سازد با یک‌دیگر ارتباط برقرار کنند، و به این طریق سلامت مغز را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین نیترات جریان خون به مغز را بهبود می‌بخشد.
به علاوه مشاهده شده‌است آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

لبو قند خون را تنظیم می‌کند


این بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون، م.) را کاهش دهد.
و بر اساس پژوهشی دیگر مصرف آب لبو مانع از افزایش قند خون بعد از نهار یا شام می‌شود.

لبو به گوارش کمک می‌کند


فواید مصرف مرتب لبو چیست؟ مشاهده شده‌است مصرف مرتب لبو گوارش و کیفیت خون را بهبود می‌بخشد. و بر اساس گزارشی دیگر آب چغندر سفید می‌تواند انسدادهای کبد و طحال را رفع کند. لبو می‌تواند برای درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و خون نیز مفید باشد.
در واقع وقتی صحبت از سلامت اندام‌های داخلی است، لبو جایگاه مهمی در طول تاریخ داشته است. رومیان از لبو برای درمان یبوست و بیماری‌های مرتبط با آن استفاده می‌کنند.
از آن‌جا که لبو سرشار از فیبر است می‌تواند به درمان دیورتیکولیت کمک کند. هم‌چنین فیبر برای تحرک روده و بهبود سلامت کلی دستگاه گوارش مفید است.
advertising