از خواص لبو چه می دانید

پزشکی و سلامتتغذیه

- 97/09/09
از خواص لبو چه می دانیدلبو منبع بسیار خوب فولات است، اما پخت بسیار زیاد چغندر ممکن است به طور قابل ملاحظه‌ای این میزان را در غذا کاهش دهد. فولات برای سنتز DNA در سلول‌ها لازم است. فولات اگر در دوره پیش از بارداری مصرف گردد می‌تواند از نقص‌های مادرزادی در نوزاد جلوگیری کند.
همچنین لبو حاوی مقادیر قابل توجهی ویتامین C است. این ویتامین یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد که به بدن در تخریب رادیکال‌های آزاد که یکی از دلایل شیوع سرطان‌ها هستند کمک می‌کند.

برگ چغندر نیز منبع غنی کاروتنوئیدها و فلاوونوئیدها (آنتی‌اکسیدان) و ویتامین A است. این مواد در برگ چغندر چندین برابر بیشتر از لبو هستند. ویتامین A برای سلامتی غشاهای مخاطی و پوست و نیز بینایی ضروری است. مصرف سبزیجات طبیعی سرشار از فلاوونوئید به محافظت از بدن در برابر برخی سرطان‌ها کمک می‌کند.

همچنین لبو منبع سرشار از نیاسین (ویتامین B3)، اسید پانتوتنیک (ویتامین B5)، پیریدوکسین (ویتامین B6)، کاروتنوئیدها و مواد معدنی مثل آهن، منگنز و منیزیم است. به طور کلی این سبزی ریشه‌ای پخته‌شده سطح بسیار خوب پتاسیم را نیز دارا می‌باشد. پتاسیم در تنظیم ضربان قلب کمک کننده است و متابولیسم داخل سلولی را با مقابله کردن با اثرات زیان‌آور سدیم منظم می‌سازد.

لبو فشار خون را پایین می‌ آورد


من مطمئن نیستم که خورشید هر ۲۴ ساعت یک بار بالا می‌آید، اما فشار خون ما قطعا بالا می‌رود، حداقل در بیشتر افراد این‌گونه است، به‌ویژه با شغلی که نیازمند تلاش بسیار زیاد است.
هم‌چنین مصرف مرتب آب لبو می‌تواند این اثرات خوب را ماندگار کند

لبو برای قلب خوب است


نیترات موجود در لبو فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.
بر اساس یک پژوهش فقط یک هفته مصرف مرتب آب لبو می‌تواند ثبات فشار خون را در افراد سالمندی که در معرض خطر نارسایی قلبی هستند، بهبود ببخشد.

لبو به پیشگیری از سرطان کمک می‌ کند


ممکن است عصاره‌ی لبو این قابلیت را داشته‌باشد که از سرطان سینه و پروستات پیشگیری کند. شاید بتوان این خاصیت را به وجود بتانین (نوعی بتالین) در لبو نسبت داد.
آب لبو وقتی هم‌زمان با عصاره‌ی هویج مصرف شود به درمان سرطان خون کمک می‌کند. پژوهش‌های زیادی خواص ضدسرطانی لبو را تایید کرده‌است.

لبو برای کبد مفید است


وجود کلسیم، بتائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین خوراکی‌ها برای کبد تبدیل کرده‌است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند.
بتائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده‌است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود.

لبو سطح انرژی را بالا می‌ برد


پژوهش‌ها نشان داده‌است لبو باعث می‌شود مصرف انرژی در عضلات بهینه شود و به این طریق استقامت را بالا می‌برد. لبو مصرف آدنوزین تری‌فسفات را در عضلات کاهش می‌دهد که منبع اصلی انرژی در بدن است. این ویژگی سبب ذخیره شدن انرژی می‌شود و کمک می‌کند فرد مدت طولانی‌تری فعال بماند.

لبو با التهاب مبارزه می‌ کند


وجود سخاوتمندانه‌ی فولات، فیبر، و بتالین در لبو آن را در گروه خوراکی‌های ضدالتهاب قرار داده‌است.

لبو سلامت مغز را بهبود می‌ بخشد


گفته می‌شود لبو به واسطه‌ی اکسیژن‌رسانی به قشر حرکتی اولیه، یعنی آن بخش از مغز که معمولا در مراحل اولیه‌ی زوال عقل تحت تاثیر قرار می‌گیرد، انعطاف‌پذیری مغز را بالا می‌برد.
آب لبو از آلزایمر پیشگیری می‌کند. بر اساس پژوهش‌های قطعی کسانی که آب لبو می‌نوشند مغزی سالم‌تر و عملکرد شناختی بهتری دارند.

لبو قند خون را تنظیم می‌ کند


این بیش‌تر درباره‌ی چغندر قند صدق می‌کند. بر اساس پژوهشی که در ایسلند انجام شده‌است فیبر موجود در چغندر قند می‌تواند هیپرگلیسمی (به معنی افزایش قند خون، را کاهش دهد

لبو کلسترول بد را کاهش می‌ دهد


در یک پژوهش حیوانی، در موش‌هایی که با عصاره‌ی لبو تغذیه شده بودند در میزان کلی کلسترول کاهش، و در میزان کلسترول بد افزایش مشاهده شد. هرچند در این زمینه به پژوهش بیش‌تری نیاز است، اما این محققان عقیده دارند فیبر محلول در لبو می‌تواند این خواص مفید را داشته‌باشد.
هم‌چنین لبو یکی از معدود خوراکی‌هایی است که کالری کمی دارد و کلسترول ندارد.

لبوبرای زنان باردار مفید است
یک پژوهش روی احتمال مفید بودن لبو برای زنان باردار، به‌ویژه به علت وجود نیترات در آن، متمرکز بود. البته هنوز پژوهش بیش‌تری لازم است.
هم‌چنین لبو سرشار از فولیک اسید است. این دلیل بسیار خوبی است که مادران باردار آن را در رژیم غذایی خود بگنجانند. فولیک اسید به پیشگیری از نارسایی‌های لوله‌ی عصبی در نوزاد کمک می‌کند.

لبو به درمان کم‌خونی کمک می‌ کند


ما می‌دانیم کمبود آهن سبب کم‌خونی می‌شود. مشاهده شده‌است لبو سرشار از آهن است و جذب آهن از لبو بهتر از سبزیجات دیگر صورت می‌گیرد.

برگ چغندر نیز سرشار از آهن است و می‌تواند برای مبارزه با کم‌خونی مفید باشد. فولات موجود در لبو نیز برای کم‌خونی مفید است.

لبو از آب مروارید پیشگیری می‌ کند


لبو منبعی عالی برای کاروتنوئید است که می‌تواند خطر ایجاد آب مروارید را کاهش دهد. هم‌چنین برای پیشگیری از تباهی لکه‌ی زرد نیز مفید است.

لبو استخوان‌ها و دندان‌ها را تقویت می‌ کند


لبو سرشار از کلسیم است و ما می‌دانیم بدون مصرف مواد معدنی داشتن استخوان‌ها و دندان‌هایی محکم امکان ندارد.

لبو به کاهش وزن کمک می‌ کند


یکی از ویژگی‌های لبو که باعث می‌شود برای کاهش وزن عالی باشد، شیرینی طبیعی آن است. برای همین است که می‌توانید آن را جایگزین شیرین‌کننده‌های مصنوعی کنید. چون رژیم غذایی که سرشار از شکر افزودنی باشد می‌تواند به افزایش وزن منجر شود.
لبو سرشار از فیبر است و به همین دلیل یکی از خوراکی‌های عالی برای کاهش وزن است. برخی متخصصان می‌گویند مصرف آب لبو بهتر است، چون بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند (در حالت کلی جذب مواد مغذی از آب میوه بیش‌تر است).

لبو میزان آنتی‌اکسیدان را افزایش می‌ دهد‌


می‌توان این ویژگی را به وجود ترکیبات پلی فنول و بتالین در لبو نسبت داد که به آن خاصیت آنتی‌اکسیدانی داده‌است. بر اساس یک پژوهش رنگدانه‌ی بتالین در لبو خواص ضدالتهابی قدرتمندی دارد. این خواص به درمان آسیب اکسیداتیو و بهبود عملکرد‌های شناختی کمک می‌کند.

لبو می‌ تواند برای پیشگیری از پوکی استخوان مفید باشد


ما قبلا مشاهده کرده‌ایم که نیترات موجود در لبو در درون بدن به اکسید نیتریک تبدیل می‌شود. پژوهشی در ژاپن حاکی از آن است که اکسید نیتریک می‌تواند برای پیشگیری از برخی بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی مفید باشد.
advertising