نگاهی به کراس اوور هوندا HR-V

خودرواسپرت

- 97/09/12
نگاهی به کراس اوور هوندا HR-Vشرکت هوندا، نزدیک به 100سال سابقه‌ی تجاری دارد و امروزه به‌عنوان یکی از 10 برند برتر خودروسازی دنیا شناخته می‌شود؛ اما هیچ‌گاه حضور گسترده‌ای در بازار ایران نداشته است. نام هوندا برای مردم کشورمان، یادآور موتورسیکلت‌های مشهور 125 سی‌سی است و هنوز عده‌ی زیادی از عوام، با محصولات خودرویی این برند آشنا نیستند
هوندا HR-V خودروی شاسی بلند کوچکی که نسل اول آن سال 1998 شروع به تولید شد و در سال 2006 عمر نسل اول به پایان رسید. خودرویی که تنها در بعضی بازارهای انتخاب شده به فروش می رسید و طراحی آن بر پایه لوگوی هوندا بود. اما سال 2014بود که این شرکت معروف ژاپنی دوباره این مدل را متولد کرد و آن را برپایه نسل سوم هوندا Fit طراحی و به تولید رساند و اینبار آن را جسورانه به بازارهای بزرگ دنیا از جمله آمریکا، استرالیا، برزیل و بازارهای آسیایی ارسال کرد.
نگاهی به کراس اوور هوندا HR-V
طراحی نسل جدید HR-V قابل قیاس با مدل قبلی نیست. این مدل به‌وضوح از خودروی مشهور CR-V الهام گرفته شده است و با بدنه‌ای کوچک‌تر، علاقه‌مندان این کلاس بدنه را جذب خود می‌کند. پلت‌فرم HR-V از کوچک‌ترین محصول هوندا به نام فیت، عاریت گرفته شده است و با مدل‌های XR-V و WR-V که برای بازارهای خاص هوندا مثل چین تولید می‌شود، مشابهت زیادی دارد.

پیشرانه های 1.5 و 1.8 لیتری وجود دارد که گویا گلرنگ موتور قصد دارد مدل 1.5 لیتری را وارد بازار کند. ممکن است بعضی در ابتدا این حجم را برای هیکل 4295متری (طول) کم بدانند. ولی باید گفت که HR-V سر حال تر از این حرف ها است زیرا وزن این خودرو تنها 1249 کیلوگرم است و نشان دهنده رژیم سختی است که هوندا به این مدل داده و توان تولیدی گرفته شده از این پیشرانه با حجم 1498سی سی 129 اسب بخار (در 6600دور در دقیقه) و 155نیوتن متر (در 4600 دور در دقیقه) است که این نیرو بدون استفاده از هیچ سیستم پرخورانی گرفته شده است. لذا در نهایت شتاب صفر تا صد این خودرو 11.2 ثانیه است که باید گفت برای یک شاسی بلند کوچک شهری عددی قابل قبول است.

در نمای روبه‌رو، جذابیت و حس اسپرت HR-V به‌خوبی دیده می‌شود. فرم‌ چراغ‌ها چندان جسور و انتقامجو نیست؛ اما چشم‌نواز و کاملا هماهنگ با جلوپنجره به نظر می‌رسد طراحی نمای جانبی HR-V با خطوط حجم‌دهنده و جای‌گذاری صحیح المان‌های مختلف همراه است. قاب پلاستیکی مربوط به گلگیر و زیر رکاب، تا زیر سپرها در طرفین ادامه دارد، اما باریک و کم‌حجم انتخاب شده است تا به نمای فلزی بدنه آسیبی نرساند.طبق معمول خودروهای کلاس کامپکت، در HR-V هم دستگیره‌ در عقب از جنس پلاستیک و مخفی‌شده در گوشه‌ی پنجره است بخش عقب هوندا HR-V، تحت تأثیر چراغ‌های بزرگ و برآمدگی کاملا واضح بدنه است که به‌صورت خطی نیم دایره در امتداد چراغ‌ها و روی گلگیرها تا سمت دیگر ادامه دارد. سایز شیشه‌ی عقب تا حدودی کوچک و محدود به نظر می‌رسد؛ ضمن اینکه برف پاک این قسمت هم چندان هماهنگ با اندازه‌ی شیشه‌ی عقب نیست. استفاده از بالچه‌ی هدایت هوا، حس اسپرت HR-V را افزایش می‌دهد؛ اما پهنای زیاد در صندوق و امتداد آن تا گلگیر پلاستیکی، قسمت پشت این کراس‌اور را آسیب‌پذیر نشان می‌دهد.

داشبورد HR-V در نگاه اول، نسبتا ساده به نظر می‌رسد؛ اما با ابتکاراتی عجیب، سعی در خلق فضایی تازه و خلاقانه برای سرنشینان دارد. در کابین این خودرو، به‌زحمت می‌توان قطعه‌ای فلزی پیدا کرد و تقریبا همه چیز از ترکیب چرم مصنوعی و پلاستیک ساخته شده است. از نکات مثبت HR-V، می‌توان به پوشش بخش روبه‌روی داشبورد و تودری‌ها اشاره کرد که هماهنگ با صندلی‌ها، از چرم مصنوعی است و حس یک خودروی ارزان‌قیمت را از بین می‌برد. بخش زیادی از دور فرمان از همین پارچه تشکیل شده است؛ اما رنگ تیره و هماهنگ با بخش سخت داشبورد دارد.در میان داشبورد، نمایشگر لمسی5 اینچی قرار دارد که تقریبا در همه‌ی نسخه‌ها موجود است و به HR-V، فضایی مدرن می‌دهد. جایگذاری این نمایشگر، نه‌تنها نزدیک به راننده نیست که حتی در وسط هم قرار ندارد و متمایل به سرنشین کناری قرار گرفته است
advertising