برترین فناوری های صنعت موتورسیکلت در 30 سال اخیر بخش اول

خودروموتور سیکلت

- 98/02/06
برترین فناوری های صنعت موتورسیکلت در 30 سال اخیر بخش اولصنعت موتورسیکلت‌سازی با این که همواره در سایه‌ی خودروسازی قرار داشته، اما به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری و تلاش گسترده با پیشرفت‌ها و معرفی فناوری‌های نوینی همراه بوده است. در این مقاله شما را با ۱۰ اختراع و تکنولوژی برتر که در ۳۰ سال اخیر در صنعت موتورسیکلت‌سازی را تحت تاثیر قرار داده است، آشنا می‌کنیم.
نگاه کردن به ۳۰ سال گذشته‌ی صنعت خودرو و موتورسیکلت همانند ورود به غارهایی است که روی دیوارهای آن‌ها نقاشی‌هایی توسط انسان‌های نخستین کشیده شده است. زمانی را بیاد دارم که خودروی ولار واگن پدرم مجهز به سیستم نوظهوری روی کاربراتور برای کنترل آلایندگی بود، در همان زمان موتورسیکلت‌های ژاپنی نیز چیزی از خودروها کم نداشتند. اما با آمدن جادویی بنام الکترونیک و چیپ‌های کامپیوتری، تمام این دوران به پایان رسید. رشد تکنولوژی و پیشرفت در دهه‌ی اخیر به حدی بالا بوده که اگر همینطور ادامه پیدا کند دیگر مغز ما حتی نمی‌تواند تصور کند که چه آینده ای در انتظار ما است.
در ادامه می‌توانید چندی از بزرگ‌ترین تحولات رخ داده در صنعت موتورسیکلت‌سازی در کنار پیش‌بینی آینده‌ی تکنولوژی‌ را مشاهده کنید.
برترین فناوری های صنعت موتورسیکلت در 30 سال اخیر بخش اول

۱۰. تزریق سوخت الکترونیکی


اگر کمتر از ۳۰ سال سن دارید، به احتمال خیلی زیاد یکی از جذاب‌ و افسانه‌‌ای ترین سیستم‌های مخلوط‌کننده‌ی هوا و سوخت به نام کاربراتور را از دست داده‌اید. برخی اوقات کاربراتورها کثیف می‌شدند و این کثیفی باعث مسدود شدن آن می‌شد؛ گاهی هم کاربراتور نشتی پیدا می‌کرد و خیلی وقت‌ها هم پیشرانه به دلیل مشکل در این قطعه روشن نمی‌شد. برخی از موتورسوارانی که در مسیرهای کوهستانی و خاکی تردد می‌کردند با خود نازل‌های سوخت اضافی حمل می‌کردند و با تعویض آن‌ها در راه می‌توانستند در ارتفاعات کوهستان نیز از موتورسیکلت خود استفاده کنند. سیستم تزریق سوخت انژکتوری یعنی دیگر هیچ نیازی به این دسته از تجهیزات اضافی ندارید و حتی موتورسیکلت‌های جدید این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا تنها با استفاده از یک کلید نوع واکنش اهرم گاز را هم تغییر دهید.
اما قدم بعدی چه خواهد بود؟ تکنولوژی موتورهای دو زمانه‌ی پاک مدتها است که در حال استفاده است. احتمال دارد تا در قدم بعدی، سازندگان موتورسیکلت به سمت پیشرانه‌هایی بدون سوپاپ و میل سوپاپ بروند که در این صورت امکان ساخت موتورسیکلت‌هایی بسیار سبک وزن میسر خواهد شد؛ این انقلابی در زمینه‌ی عملکرد و کارایی محسوب خواهد شد. شاید شرکت پولاریس دست به این اقدام بزند؛ این شرکت همین حالا نیز پیشرانه‌ی 800 Cleanfire H.O. Twin را در برخی از اسنوموبیل‌های تولیدی خود استفاده می‌کند. این پیشرانه‌ی ۲ زمانه به طرز حیرت آوری سبک و قدرتمند است و می تواند تا ۱۵۰ اسب بخار قدرت را تولید کند.

۹. کلاه های ایمنی مدرن


بدون شک هیچ چیزی به اندازه‌ی کلاه‌های ایمنی مدرن در حفظ جان موتور سوار تاثیر ندارد؛ مخصوصا کلاه‌های جدیدی که تمامی صورت را پوشش می‌دهند. به یاد دارم که سال‌ها پیش رئیسم در حالی که با یاماهای GT380 خود در حال موتور سواری بود و کلاه Bell را استفاده می‌کرد، دچار بخار گرفتگی شیشه‌ی کلاه شد. کلاه وی از انواعی بود که شیشه‌ی آنها باز نمی‌شود. کلاه‌های ایمنی که تمام صورت را پوشش می‌دهند امروزه به انواعی با نام Flip-Face تکامل یافته‌اند؛ این طرح نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۷۰ و توسط Schuberth برای بی‌ام‌و ساخته شد. من شخصا از هیچ کلاه ایمنی به اندازه‌ی کلاه ماژولار Shoei Noetec استفاده نکردم، با این کلاه امکان رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت از حالت سکون و توقف دوباره در کمتر از ۱۵ ثانیه امکان پذیر بود.
اما قدم بعدی چیست؟ بدنه‌های کلاه‌ها از جنس فیبر کربن و حتی موادی سبک‌تر ساخته می‌شوند که امکان دفع بهتر ضربات و انرژی را برای آن‌ها فراهم می‌کند. شاید جالب باشد که بدانید هنوز هم برای حفاظت از سر در کلاه‌های ایمنی از مواد پلی استیرن (یونولیت) استفاده می‌شود. سیستم‌ها صوتی درون کلاه‌ها و سیستم تهویه نیز بصورت آپشن خواهند بود و دوربین دید عقب نیز توانایی نشان دادن تصاویر را درون کاسکت بصورت پروژکتور خواهند داشت. ماساژور سر هم گزینه‌ی مناسبی است.

۸. سیستم کنترل کشش


سیستم کنترل کشش در حال حاضر دنیای موتورسیکلت‌های مسابقه‌ای را متحول کرده است و اکنون همان کار را برای کسانی انجام می‌دهد که تجربه‌ی کافی ندارند اما می‌خواهند با موتورسیکلت‌های بزرگ خود به مسیرهای خارج از جاده بروند؛ یا کسانی که می‌خواهند در هوای بارانی با سرعت بالا برانند. کنترل خوب روی گاز موتورسیکلت و دادن دنده معکوس در پیچ‌ها بسیار مهم هستند و اگر به اندازه‌ی کافی مهارت برای اینکارها ندارید تنها می‌توانید با هزینه کردن روی سیستم کنترل کشش آن‌ها را جبران کنید.
من هیچگاه در تک چرخ زدن با موتورسیکلت مهارت کافی نداشتم اما امیدوارم قبل از آنکه برای موتور سواری بیش از حد پیر شوم، یکی از سازندگان موتورسیکلت، احتمالا KTM، سیستمی طراحی کند که تنها با فشردن و نگه داشتن یک کلید، چرخ جلو را به آسانی و زیبایی در هوا نگه دارد.

۷. سیستم ترمز ضد قفل


سیستم ضد قفل ترمز همان کار سیستم کنترل کشش را انجام می‌دهد، منتها برعکس! ۳۰ سال پیش نخستین موتورسیکلت ساخت بی‌ام‌و که به این سیستم مجهز شده بود، با آنکه عملکرد نرمی نداشت اما می‌توانست در ترمز گیری‌های سنگین چسبندگی خود را حفظ کند. در حال حاضر موتورسیکلت‌ها بسیار بهتر شده‌اند و وارد عمل شدن سیستم ضد قفل ترمز را تنها از طریق روشن شدن چراغ ABS در نشانگر‌های وضعیت متوجه خواهید شد. جدیدترین موتورسیکلت‌های کلاس Adventure این امکان را دارند که میزان حساسیت سیستم ضد قفل ترمز، عملکرد کمک فنرها و میزان قدرت پیشرانه‌ی آن‌ها را از طریق انتخاب بین وضعیت‌های Off-Road و Enduro تنظیم نمایید.
اما آینده‌ی این سیستم کجا خواهد بود؟ سیستم‌ ضد قفل ترمز حساس به انحراف (Lean-Sensetive ABS) که در حال حاضر در برخی مدل های بی‌ام‌و، دوکاتی و KTM موجود است. ترمزگیری شدید در هنگام دور زدن یکی از مهارت‌هایی است که یاد گرفتن آن سال‌ها زمان لازم دارد اما حالا به لطف این سیستم و سیستم اندازه گیری نیروی اینرسی (IMU) دیگر کار سختی نیست. اما آینده‌ی واقعی که برای این سیستم ها می‌توان تصور کرد، آمدن سیستم ترمز خودکار برای جلوگیری از تصادفات است که در حال حاضر در اتومبیل‌ها موجود است.

۶. سیستم تهویه


یکبار یکی از رانندگان تیم بی‌ام‌و می‌گفت که در قدیم هنگام انجام مسابقات در هوای سرد مجبور شد تا روغن موتور را روی فرمان موتورسیکلتش بریزد تا با استفاده از آن بتواند دستانش را گرم نگه دارد. امروزه اما سیستم گرمکن الکتریکی فرمان بسیار معمول و عادی شده است (فکر می‌کنم که این سیستم هم باید مانند چراغ و راهنما اجباری شود). صندلی‌های گرم شونده نیز امروزه موجود هستند که استفاده از آن‌ها در هوای سرد بسیار لذت بخش است و دیگر با آمدن لباس‌های گرم شونده می‌توانیم ادعا کنیم که سرما را شکست داده‌ایم.
اما در قدم بعدی باید به سراغ تکنولوژی‌هایی برای سرد کردن برویم، یکی از پروژه‌هایی که در این زمینه به تولید رسیده است، سیستم تهویه‌ی هوای Entro Sys است که تصویر آن در بالا نشان داده شده است. این دستگاه جمع و جور تنها ۴.۵ کیلوگرم وزن دارد و می‌توان آن را به راحتی در یک هوندا گلدوینگ حمل کرد.
advertising