نگاهی به تویوتا سلیکا کلاسیک و احتمال تولید نسل جدید

خودروکلاسیک

- 97/10/07
نگاهی به تویوتا سلیکا کلاسیک و احتمال تولید نسل جدیدخودرو ارزان واقتصادی سلیکا که شاید در روزگار جوانی جذابیت ماسل کارهای آمریکایی را نداشت یا در سرعت و شتاب به اروپایی‌های چابکی چون آلفارومئو و ب ام و نمی‌رسید، اما در عوض ساده و بادوام و ارزان قیمت بود. سلیکا نسل اول با چنین مشخصاتی یکی از محبوب‌ترین کلاسیک‌های کشورمان و بی‌شک دوست‌داشتنی‌ترین کلاسیک ژاپنی است که هنوز هم خاطرخواهان فراوانی دارند، افرادی که اولین سفرهای جوانی خود را با این کوپه خوش استایل و کم مصرف تجربه کرده‌اند، همواره با لبخندی حسرت آلود از روزگار سلیکا سواری خود می‌گویند.
نگاهی به تویوتا سلیکا کلاسیک و احتمال تولید نسل جدید
سلیکا در حد فاصل سال‌های 1970تا 2007در هفت نسل تولید شد اما نسل اول آن را در حد فاصل 1970تا 1977باید زیباترین و بکرترین عضو این خانواده جوان پسند دانست. خودرویی که بر اساس پلت فرم کارینا و با هدف چنگ زدن به بازار پونی کار‌های آمریکایی همچون ماستنگ شکل گرفته بود و آلترناتیوی ارزان قیمت و اقتصادی نسبت به تمامی خودروهای اسپرت اروپایی و آمریکایی به شمار می‌آمد که در سال‌های بحران نفتی اوایل دهه 70به رویایی دست نیافتنی برای بسیاری مبدل شده بودند سلیکا در بازار داخلی ژاپن با طیف وسیعی از مشخصات فنی و آپشن‌های رفاهی عرضه می‌شد

تویوتا چند سالی است که توسعهٔ نسل جدید مدل سوپرا را آغاز کرده و این اسپرت افسانه‌ای به‌زودی راهی خط تولید خواهد شد. حال اما گزارش جدیدی منتشر شده که نشان می‌دهد ممکن است یکی دیگر اسپرت‌های سابق تویوتا یعنی مدل سلیکا یا MR2 هم به سوپرا پیوسته و احیاء شود. تویوتا اعلام کرده است که تصمیم دارد اول مدل سوپرا را بازگرداند چون این مدل بیشترین تقاضا را در بازار دارد. حال اما سوپرا تقریباً آمادهٔ معرفی است و بنابراین ممکن است نسخهٔ جدید سلیکا یا MR2 هم ساخته و معرفی گردد.

مهندس ارشد تویوتا در این خصوص اشاره کرده که سلیکا جدید می‌تواند یک کوپهٔ عملکردی چهارچرخ محرک باشد. از سوی دیگر، MR2 هم ممکن است ترکیب موتور وسط سابق خود را حفظ کند. بااین‌حال تویوتا فعلاً باید به بررسی بازاریابی برای این خودروها بپردازد تا اگر نتایج این بررسی‌ها مثبت بود اقدام به تولید آن‌ها نماید. خودروهای اسپرت فروش نسبتاً پایینی دارند و اجزایی در آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد که امکان اشتراک آن‌ها با مدل‌های اصلی و تیراژ بالا وجود ندارد. یکی از راه‌حل‌های این مشکل همکاری با خودروسازان دیگر است که تویوتا این کار را برای توسعهٔ مدل GT86 با سوبارو و برای توسعهٔ نسل جدید سوپرا با ب‌ام‌و انجام داده است

درهرحال بازگشت سلیکا یا MR2 برای بسیاری از علاقه‌مندان تویوتا خبر بسیار خوبی است. هردوی این مدل‌ها در اواسط دههٔ 2000 از خط تولید کنار گذاشته شدند. البته MR2 در ایالات‌متحده مورد استقبال چندانی قرار نگرفت به‌گونه‌ای که در اولین سال عرضه‌اش یعنی سال 1985 تعداد 32,309 دستگاه فروش داشت که این رقم در سال‌های پایانی عرضه به حدود تنها دو سه هزار دستگاه رسید. سلیکا اما به‌مراتب بهتر عمل کرد و در سال 2000 بیش از 50 هزار دستگاه از آن به فروش رسید ولی فروش این کوپهٔ اسپرت تویوتا هم به‌سرعت کاهش یافت.
advertising