یادی از پژو اسپرت RCZ کوپه دوست داشتنی

خودرواسپرت

- 97/09/04
یادی از پژو اسپرت RCZ کوپه دوست داشتنیکمپانی پژو در سال 2009دست به اقدام جسورانه‌ای در رابطه با ساخت مدل جدید و اسپرتی بنام پژو RCZ زد که تعجب و تحسین همه را برانگیخت پس از آن این خودرو را روی خط تولید خود در کشورهایی نظیر اتریش کرد. جالب است بدانید که پژو RCZ هیچ وقت در خود کشور فرانسه به تولید نرسید شرکت پژو دلیل طراحی و تولید این خودرو را بیشتر جذب جوانان اعلام کرد تا بتوانند با یک خودروی جمع و جور کوپه و یک موتور قدرتمند از سواری و شتاب و همچنین ظاهری جوان‌پسند لذت کافی ببرندپژو RCZ کوپه خوش فرم و دودربی بود که بر خلاف تمامی محصولات اقتصادی و کم‌مصرف پژو، چهره‌ای کاملاً اسپرت و در یک سگمنت خاص بازار بود و طراحی فوق‌العاده آن توانست جوایزی را برای آن به ارمغان بیاورد و بطور مثال در سال 2010تاپ‌گیر آن را به عنوان برترین کوپه سال معرفی کرد.
یادی از پژو اسپرت RCZ کوپه دوست داشتنی
پویایی و زیبایی با نسبت هماهنگ و پر جنب و جوش RCZ، سبکی نوین از پژو ارائه میکرد دو برآمدگی روی سقف آن که 1500 دلار آب خورده و در ادامه قوس شیشه عقب، نه‌تنها یک شاهکار قابل توجه از مهندسان پژو بود بلکه امضایی روی یک کوپه بی‌نقص بوده و نکته‌ای دقیق برای بهینه‌سازی جریان هوا جهت ایجاد آیرودینامیک عالی در RCZ است. در سپر جلو و عقب 4 سنسور UltraSonic جاساز شده تا پهنای 1845میلی‌متری RCZ را پوشش دهد و توسط دکمه‌ای که روی داشبورد قرار داده شده می‌توان آن‌را غیرفعال کرد. انتهای در صندوق عقب اسپویلر فعال یک‌تکه قرار دارد و توسط دکمه‌ای در وسط کنسول می‌توان آن‌را باز و بسته کرد، این اسپویلر کمک بسزایی در افزایش نیروی رو به پایین در عقب خودرو می‌کند و در زمان شتابگیری یا مانورهای سریع تأثیر فراوانی در چسبندگی بالا دارد. صندوق بار فضای قابل قبولی به میزان 321لیتر دارد که برای خودرویی با این ابعاد می‌توان آن را مناسب ارزیابی کرد. بطوریکه اگر صندلی‌های عقب را بخوابانیم، افزایش این فضا را تا 559لیتر شاهد خواهیم بود که این فضا برای حمل بار جهت مسافرت‌های دو نفره کافی به نظر می‌رسد.

پژو RCZ در بازار جهانی با 5 نوع موتور عرضه می‌شود که دو نوع آن‌ها دیزلی بوده و سه نوع دیگر بنزینی هستند. خودروی مورد آزمایش ما به نوعی نسخه پایه این خودرو است و از موتوری مشابه با محصولات دی‌اس و پژو 2008 در کشورمان برخوردار است. این موتور که از سری موتورهای THP گروه پژو سیتروئن است و با نام موتورهای پرنس نیز شناخته می‌شوند و در طراحی آنها با شرکت بی ام و نیز همکاری شده است.موتور این خودرو 4 سیلندر خطی است و می‌تواند 155 اسب بخار قدرت و 240نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند. یکی از مزایای موتورهای توربو مصرف کم آن‌ها است و پژو RCZ نیز در هر 100 کیلومتر به طور ترکیبی تنها 7.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند که برای یک خودروی اسپرت عدد نسبتاً خوبی است.انتقال نیرو در این خودرو نیز با استفاده از یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلویی صورت می‌گیرد که البته ناامیدکننده است و معمولاً خودروهایی با این سبک طراحی انتظار استفاده از دیفرانسیل عقب وجود دارد که لذت رانندگی را دو چندان می‌کند. البته در بازار جهانی امکان انتخاب گیربکس شش دنده دستی نیز برای این خودر وجود دارد.عملکرد پیشرانه نیز مناسب است و توربوشارژر موقع فعال شدن کشش خوبی را برایتان فراهم می‌کنند. با گیربکس اتوماتیک می‌توان شتاب صفر تا صد کیلومتر را در حدود 9 ثانیه ثبت کرد. اما کسانی که خواهان یک شتاب‌گیری بهتر و جذاب‌تر باشند باید سراغ مدل RCZ R با قدرت 200اسب بخاری بروند.

پژو RCZ مجال حضور در بازار کشورمان را به صورت پلاک ملی پیدا نکرد ولی می‌توان حدس زد که اگر این خودرو در بازار عرضه می‌شد به خوبی می‌توانست تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای اسپرت دو درب شود
advertising