جاولین ای ام سی خودرو عضلانی آمریکایی

خودروکلاسیک

- 97/08/05
جاولین ای ام سی خودرو عضلانی آمریکایییکی از شرکت‌هایی که در میان هیاهوی غول‌های خودروسازی ایالات متحده گم شد، چهارمین خودروساز آمریکایی یعنی شرکت امریکن موتورز (American Motors) بود خودروی کلاسیک عضلانی ای‌ام‌سی جاولین (AMC Javelin) یکی از محصولات این کمپانی است که در زیر کاپوت خود از پیشرانه هل‌کت خورجینی هشت سیلندر با قدرت خیره‌کننده بیش از ۱۱۰۰ اسب بخار بهره می‌برد
اما شرکت تیونینگ رینگ‌برادرز (Ringbrothers) امیدوار است که با تیون‌ کردن خودروی کلاسیک عضلانی مدل ۱۹۷۲، خود را مطرح کند
جاولین ای ام سی خودرو عضلانی آمریکایی
کسانی که با AMC جاولین آشنا هستند، می‌دانند این خودروی کلاسیک بسیار عالی بود و اگر کمی بدترکیب به نظر می‌رسد، به دلیل دماغه بسیار بزرگ و طولانی است که حتی بالاتر از چرخ‌های جلو نیز گسترش می‌یابد. در تولید این خودرو، رینگ‌برادرز عملا چرخ‌های جلو را به سمت جلو حرکت دادند که با بالا بردن ۱۵ سانتی‌متری ارتفاع همراه شد. این تغییرات باعث افزایش فاصله دو محور خودرو شد و در عین حال بدترکیبی آن را کاهش داد. به همین ترتیب کل سپر جلوی خودرو از ورودی‌های هوا تا جلوپنجره‌ی مشبک در شرکت رینگ‌برادرز ساخته شده، که الهام‌گرفته از سبک اولیه پلیموث کودا (Cuda) متعلق به اوایل دهه ۱۹۷۰ است.

پیشرانه هل‌کت خورجینی هشت سیلندر مربوط به دوج (و برخی خودروهای کرایسلر) ساخت وگنر موتوراسپرتز در زیر کاپوت خودروی کلاسیک AMC جاولین نصب شده است. از آن‌جا که ۷۰۷ اسب بخار این روزها برای پیشرانه خودروی عضلانی کافی نیست، یک سوپرشارژر بزرگ وایپل (Whipple) روی آن نصب می‌شود که حجم جابه‌جایی آن به‌تنهایی ۴.۵ لیتر است. با اعمال این تغییرات پیشرانه خودرو قادر است بیش از ۱۴۰۰ اسب بخار قدرت تولید کند؛ اما به دلایلی قدرت آن به ۱۱۰۰ اسب بخار محدود می‌شود.

تیم تیونینگ رینگ‌برادرز به سراغ جنرال موتورز رفت تا از جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک چهار سرعته آن برای انتقال قدرت به چرخ‌ها بهره بگیرددر حقیقت این خودروی عضلانی AMC جاولین ترکیبی از انواع خودروهای قدرتمند آمریکایی است و باید گفت که هیبریدی به شمار می‌رود؛ با این تفاوت که فقط از نوع الکتریکی-بنزینی نیست.
خودروی عضلانی AMC جاولین به سفارش پرستون (Prestone) ساخته شده است و به همین دلیل، آرم پرستون در جلوی خودرو قرار دارد. این خودرو علاوه بر این‌که برای سواری در خیابان مناسب است، می‌تواند در مسابقات نیز شرکت کند
advertising