ابریشم بافی از بهترین و زیبا ترین صنایع و سوغات گلستان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/28
ابریشم بافی از بهترین و زیبا ترین صنایع و سوغات گلستان

ابریشم بافی


ابریشم‌بافی در استان گلستان، سابقه‌ای دیرینه و درخشان دارد. ایالات ساحلی دریای خزر (گرگان، طبرستان و گیلان) در دوران شکوفایی صنعت ابریشم در ایران یعنی دوره‌ی صفویه از مناطق مهم تولید و بافت ابریشم بوده‌اند. امروزه نیز ابریشم‌بافی در مناطق مختلف استان به ویژه رامیان، مینودشت و ترکمن صحرا رواج دارد. ابریشم‌بافی، با پرورش کرم ابریشم شروع می‌شود، با تولید نخ و رنگرزی ادامه می‌یابد و با بافت محصولات به پایان می‌رسد. پارچه‌های ابریشمی، از بهترین و لطیف‌ترین پارچه‌های دنیا هستند. در استان گلستان، این پارچه‌ها با دستگاه بافت دستی بافته می‌شوند، رنگ‌های متنوعی دارند و در طرح‌های ساده، حاشیه‌دار، راه‌راه عمودی و چهارخانه تولید می‌شوند. مسافران در سفر به استان گلستان می‌توانند محصولات متنوع ابریشمی مانند لباس‌های محلی، روسری، دستمال، حوله و سفره را خریداری کنند.
ابریشم بافی از بهترین و زیبا ترین صنایع و سوغات گلستان

تاریخچه ابریشم بافی


در محدوده فعلی استان گلستان ( که در گذشته به نام گرگان بوده ) ابریشم بافی و تولید ابریشم, دارای سابقه ای دیرینه می باشد. با توجه به منابع تاریخی، در دوره حمله مغولان و عهد صفویه، گرگان یکی از مناطق مهم تولید ابریشم ایران بوده است.
لازم بذکر است که پارچه های بافته شده در منطقه گرگان و دشت به سبک پارچه های ابریشمی چینی می باشد.
این دستبافته ها در سال ۱۳۵۶ هجری شمسی برنده جایزه ظریف ترین و زیباترین دستبافته جهان گردید, و جایزه یونسکو را از آن یک زن ایرانی به نام خانم صغری کبیری از اهالی روستای زاوین , در استان خراسان رضوی نمود.
پارچه‌های ابریشمی با تارهای طلا و نقره در شوشتر، شیراز، فسا، اصفهان بافته می‌شدند , و از مراکز ابریشم بافی ایران مناطق رامیان، مینودشت و ترکمن صحرا در استان گلستان و روستای زاوین، کلات نادری، راز، جرگلان، مانه و سملقان در استان خراسان را می‌توان نام برد.
advertising