قالی کرمان با نقش و نگار ایرانی و شهرت جهانی

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/26
قالی کرمان با نقش و نگار ایرانی و شهرت جهانی

قالي كرمان:


قالي كرمان از قديم زيباترين و نفيس ترين قالي ايران ودنیا می باشد که شهرت آن بيش از هر چيز به دليل درآميزي رنگ و طرح است . در تمايز وتشخيص قالي دو عامل طرح و رنگ بسيار است. طرح و رنگ قالي كرمان يكي از نفيس ترين، زيباترين و خوش سبك ترين بافته هاي جهان به شمار مي آيد.

یکی از معروفترين مراکز قاليبافی جهان در آغاز قرن بیستم که بر سر زبان ها بوده کرمان است گفته می شود در آستانه جنگ جهانی اول بیش از ۵۰۰۰ دار قالی در این استان وجود داشته است.

استان کرمان هنوز هم جایگاه ویژه ای در قالیبافی دارد.تکرار نقش و نگار در این قالی ها به ندرت اتفاق می افتد. افتخار این استان در صنعت قالیبافی، بافت فرش های سفارشی ۱۰۰ متری در گذشته می باشد. کرمان پشم با کیفیتی برای قالی دارد که نوع آن شبيه پشم خراسان و از پشم كرمانشاه قدري سبكتر و ظريفتر است .
قالی کرمان با نقش و نگار ایرانی و شهرت جهانی
فرش کرمان بر روی دارهای عمودی بافته می شود اما در منطقه سيرجان و حومه ی آن استفاده از دارهای افقی نیز رواج دارد. این فرش به صورت ريز بافت و بيشتر در ابعاد ۶۰ *۱۰۰ - ۱۵۰ * ۱۰۰ - ۱۲۰ * ۲۰۰ بافته می شود و معمولا دارای ۴۰ رج در گره و گره ی آن از نوع "فارسی" است. طرح های قالی کرمان شامل: شاه عباسی، افشان، ترنجی، خوشه، برگ فرنگی، درختی، شکارگاه و قاب قرآنی دیده می شود. رواج قالیبافی علاوه بر شهر کرمان در مناطق رفسنجان، جوبار، ماهان، روار،کوهپايه، چترود، خانوک، هوتک، سرآسياب و سردار نیز وجود دارد.

گلیم کرمان:


بافت گليم در جوامع عشايري و روستايي تقريبآ حالت حرفه اي غير دايم و فصلي دارد. قسمت عمده اي از گليمهاي توليدي زنان عشاير جنبة خود مصرفي دارد و به صورگوناگون مانند گليم و گليمچه، جوال، خوابگاه و خورجين و غيره در زندگي روزمره آنان مورد استفاده قرار مي گيرد .
گليمهای ايرانی انواع مختلف دارد مثل گليمچه، مسند، پلاس ، شيركي پيچ و ... شيركي پيچ نوعي گليم است كه عشاير كرمان مي بافند و از دور حالت قالي دارد. بخشي از در آمد مورد نياز خانواده را بخش ديگري از توليدات آنها نيز در مراكز داد و ستد محلي مبادله مي شود و ازاين طريق امرار معاش می کنند.

پشم مرغوب و نخ پنبه ای و استفاده از آن یکی از دلایل شهرت قالی کرمان می باشد.در استان کرمان فرش ها به صورت دو پوده بافته می شوند ولی در منطقه ی راور نوعی از فرش بسیار مرغوب را به صورت سه پوده می بافند. یکی از اواع بسیار مهم قالی در استان کرمان قالیچه ی افشاری می باشد.
advertising