گلیم سوزنی صنایع دستی استان اردبیل

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/08/10
گلیم سوزنی صنایع دستی استان اردبیلورنی که گاه به آن گلیم سوزنی نیز گفته می شود، یکی از شاخص ترین ” سوماک ” های ایران است. ” ال سون ” ها و نیز عشایر ” ارسباران ” عمده ترین تولید کنندگان ورنی هستند.
متداول ترین مصارف ورنی یا گلیم سوزنی شامل خورجین، مفرش(رختخواب پیچ یا فرمش) و زیراندازهایی است که غالباً در اندازه های 1*1.3 متر و 1*1.5 متر روی دارهای عمودی بافته می شود.
بافندگان ورنی از نقش هایی چون گوزن, آهو , گرگ, سگ گله, بوقلمون, مرغ و خروس, شغال, روباره, پرندگان محلی و … به گونه ای بسیار زیبا و به صورت هندسی استفاده می کنند.

در واقع ورنی نوعی گلیم یک رو یا گلیم فرش نما بدون پرز است و به سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ های تار شکل گرفته و نقش می پذیرد. تفاوتی که در بافت گلیم و ورنی وجود دارد این است که در گلیم، بافت به صورت گره‌های منقطع انجام می‌شود و نقوش آن توسط پود شکل می‌گیرد و تار بوسیله پود کاملاً پوشیده می‌شود، در حالیکه در بافت ورنی ایجاد طرح و نقوش بر سطح آن توسط پودگذاری اضافی حاصل می‌شود و تار و پود هر دو پوشیده‌است. پود اضافی، که پود اصلی خوانده می‌شود، مانند پود گلیم به صورت ساده از بین تارها عبور نمی‌کند، بلکه به دور تار حرکت پیچشی و غیره منقطع دارد.
advertising