سوغات استان سمنان

گردشگریصنایع و سوغات

- 97/11/04
سوغات استان سمنانسمنان، یکی از شهرهای ایران، مرکز استان سمنان و شهرستان سمنان است. این شهر، در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر، در راه تهران به خراسان، قرار گرفته‌است.

استان سمنان علاوه بر اینکه در مسیر یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور یعنی استان خراسان رضوی قرار گرفته است، خود نیز ویژگی‌هایی دارد که مورد توجه مسافران قرار می‌گیرد. گذشته از پیشینه‌ی تاریخی که نتیجه‌اش وجود اماکن تاریخی در تمامی استان است، موقعیت جغرافیایی برخی از شهرستان‌های استان (مهدیشهر و شاهرود) و محصولات کشاورزی ویژه‌ی استان که به کشورهای دیگر هم صادر می‌شوند، از ویژگی‌های مورد توجه مسافران هستند.

استان سمنان، رهاوردهای نیز دارد که می‌توانند سوغات خوبی برای مسافران باشند. در ادامه‌ی مقاله، تعدادی از این محصولات را معرفی می‌کنیم.
تعدادی از شهرستان‌های استان، در تولید برخی محصولات کشاورزی چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی، مشهور هستند و در کنار تامین نیاز بازار داخلی، سهم ویژه‌ای در صادرات دارند.

شهرستان دامغان


با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، انواع مرغوب پسته در این شهرستان برداشت می‌شود. تولید پسته در دامغان، قدمتی بیش از 700 سال دارد. هم‌زمان با فصل برداشت پسته یعنی از اوایل مرداد تا اواخر مهر، علاوه بر داخل شهر، در مسیرهای منتهی به شهر دامغان نیز، این محصول صادراتی به صورت تازه و در مابقی ایام سال به صورت خشک به مسافران عرضه می‌شود.

شهرستان شاهرود


این شهرستان یکی از مراکز مهم تولید انگور در کشور است و باغات بیشتر روستاهای آن به کشت این میوه اختصاص دارد. بیش از 50 نوع انگور در شاهرود برداشت می‌شود که برخی از آنها فقط در این شهرستان تولید می‌شوند. به واسطه‌ی این که این انواع انگور فصل برداشت متفاوتی دارند، مسافران می‌توانند از ابتدای تابستان تا اواسط پاییز طعم انگورهای شاهرود را تجربه کنند.

شهمیرزاد


گردوی این بخش از شهرستان مهدیشهر، بسیار مشهور است. بزرگترین باغ گردوی جهان با مساحتی در حدود 750 هکتار در شهمیرزاد واقع است. بر خلاف بسیاری از مناطق استان سمنان که کویری هستند، این منطقه‌ی کوهستانی و خوش آب‌و‌هوا، مقصدی مناسب برای مسافران است.

شهرستان مهدیشهر


این شهرستان، خاستگاه یکی از ایلات بزرگ عشایری کشور یعنی عشایر سنگسری است. علاوه بر اینکه نژاد گوسفند سنگسری یکی از بهترین نژادهای گوسفند ایرانی است، عشایر سنگسری هم مهارت ویژه‌ای در تولید انواع لبنیات از شیر گوسفند و بز دارند. به همین جهت فراورده‌های لبنی تولید شده در این شهرستان، بسیار مرغوب هستند. یکی از مشهورترین این فراورده‌ها وارهون (روغن زرد) است که طرفداران زیادی دارد. عشایر سنگسری علاوه بر لبنیات، نوعی آبنبات محلی به نام «چیکو» نیز تولید می‌کنند که از سوغاتی‌های شهرستان مهدیشهر است.

نان های سنتی


یکی از جنبه‌های شهرت استان سمنان، نان‌های محلی و سنتی آن است که در کنار کیفیت بالا، تنوع بی‌نظیری نیز دارند. سابقه‌ی تاریخی پخت برخی از این نان‌ها از یک قرن می‌گذرد و نام تعدادی از آنها در سفرنامه‌های قدیمی آمده است. استقبال مسافران از نان‌ّای سمنانی باعث رونق چشمگیر مراکز پخت و عرضه‌ی این نان‌ها شده است و علاوه بر شهر سمنان، در برخی از شهرهای دیگر استان مانند سرخه نیز عرضه می‌شود.

از مشهورترین انواع نان در سمنان می‌توان به بقسمات، کماج و شیرمال اشاره کرد. بقسمات که به نان چای نیز معروف است، نوعی شیرینی سنتی است که در برخی از شهرهای ایران پخته می‌شود و مواد اصلی تشکیل‌دهنده‌ی آن، آرد، ماست، تخم‌مرغ و کره‌ی حیوانی است. کماج نانی است که به روش سرخ کردن پخته می‌شود و شیرمال نانی است که در تهیه‌ی خمیر آن از شیر به جای آب استفاده می‌شود.
advertising