پل یونسی شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی

گردشگریآثار تاریخی

- 97/10/05
پل یونسی شهرستان گناباد در استان خراسان رضویپل یونسی مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان گناباد بخش بجستان در استان خراسان رضوی روستای یونسی واقع شده و این اثر در تاریخ 12 بهمن 1381 با به‌عنوان یکی ازاثار ملی به ثبت رسیده است. اين پل زیبا و قدیمی بر روي رودخانه فصلي كالب شو در 200 متري روستاي يونسي ساخته شده است.

پل يونسي داراي 9 دهانه به ابعاد مختلف است پايه هاي پل در جهت مخالف جريان آب به صورت مثلثي ساخته شده اند.بر بالای پایه ها و حد فاصل چشمه های اصلی پل ، دهانه های کوچکتری – جهت کاهش وزن پل ، صرفه جویی در مصالح و عبور دادن آبهای طغیانی – تعبیه کرده اند. در نزديكي پل بقاياي زیبای آب انباري با پوشش گنبدي و مصالح آجرو ساروج وجود دارد و به نظر ميرسد كه پل و آب انبار در دوره صفويه در مسير راه كاروان رو بوده است.
پل یونسی شهرستان گناباد در استان خراسان رضوی
شایان ذکر است پل تاریخی یونسی در مسیر جاده موسوم به «جاده عراق» واقع گردیده است و کاروان هایی که از کویر مرکزی و جنوب ایران عازم مشهد بوده اند پس از عبور از کاروانسراهای قاسم آباد ، مرندیز و یونسی با عبور از روی این پل به سمت مشهد حرکت می نموده اند. . پل یونسی در سالهای اخیر توسط سازمان میراث فرهنگی خراسان تعمیر و بازسازی شده است.
advertising