قصر حرمسرا در گرمسار استان سمنان

گردشگریآثار تاریخی

- 97/09/09
قصر حرمسرا در گرمسار استان سمنان

قصر بهرام یا قصر شاه عباسی


گرمسار شهری خشک و کویری در استان سمنان است که آثار تاریخی منحصر به فردی را در سینه خود جای داده است.استان سمنان و شهر گرمسار یکی از تاریخی ترین و زیبا ترین شهرهای کشورمان است. در این شهر بناها و قصر های زیبایی وجود دارد که مربوط به دوره شاه عباس صفوی است.
در این شهر قصری وجود دارد که به قصر شاه عباسی يا قصر بهرام معروف می باشد. این قصر متعلق به دوره صفویه است و از زیبا ترین قصر های این دوران محسوب می شود.
قصر حرمسرا در گرمسار استان سمنان
در پارک ملی کویر که چون نگینی در ایران می‌درخشد و در یک کیلومتری جنوب شرقی کاروانسرای قصر بهرام، قصر حرمسرا در دل کویر آرام جای گرفته است و شاهد عبور و مرور کاروانیانی بوده است که طی سال‌ها از دوران صفویان تا به امروز از این مسیر ‌گذشته‌اند. شاه صفوی دستور ساخت بنای حرمسرا را می‌دهد. کارگران به کار مشغول می‌شوند و قصری را در کویر بنا می‌نهند که پس از گذشت سال‌ها با وجود ناملایمات طبیعت هنوز پابرجاست، اگرچه قسمت‌های زیادی از آن تخریب شده است. این قصر در زمان مسافرت خاندان سلطنتی که از اصفهان به مازندران می‌رفتند مورد سکونت قرار می‌گرفت. در زمان‌های دیگر هم مکانی برای سکونت و استراحت شکارچیان سلطنتی صفویان بوده است. آب مورد نیاز قصر حرمسرا را از چشمه‌ای در همان حوالی از طریق لوله کشی‌هایی تأمین کرده و به قصر حرمسرا می‌رساندند.

در بخش جنوب غربی حرمسرا، تالار بزرگی وجود دارد که در قسمت شمالی آن دو ایوان قرار گرفته است. در قسمت شمالی این ایوان ها 2 اتاق وجود دارد که از ابتدای ساخت بنا موجود نبوده و بعد از مدتی به ساختمان اصلی افزوده شده است. با توجه به خرابی و انهدام کامل تالار های بخش شمالی این بنا و تخریب نسبی بقیه ساختمان به نظر می رسد که زلزله ای شدید سبب تخریب این بنا شده است و اینها در واقع بقایای به جا مانده از بنای حرمسرای صفوی می باشد.
advertising