عقاب کوه شهرستان تفت استان یزد کوه عجیب ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/11
عقاب کوه شهرستان تفت استان یزد کوه عجیب ایرانیکی از شکیل ترین و دیدنی ترین کوه هایی که در یزد وجود دارد، عقابکوه است که به صورت یک کوه نسبتا" مرتفع و منفرد (حدود 2000متر از سطح دريا) در مسیر یزد به شیراز واقع شده است. این کوه به طرز عجيب و زيبايي ، شبيه يك عقاب عظيم الجثه ای است که در دشتي بزرگ نشسته است.

قله زيباي عقاب کوه در ارتفاع حدود 140 متری از سطح روستاي اسلاميه قرار دارد. جنس اين كوه آهكي است که به همين علت هيچ گونه گياهي در آن رشد نمي كند و فاقد چشمه و گونه هاي گياهي است . به علت فرسايش و آهكي بودن جنس كوه، حفره هاي بسياري در قسمت فوقاني کوه به چشم مي خورد كه جانوران از آن به عنوان لانه استفاده مي كنند .

ساختار زمین شناسی


کوه عقاب از سنگ آهکی تشکیل شده که توده گرانیتی غرب شیرکوه، این تشکیلات آهکی را بالا آورده و حتی بعضاً در بخش‌ های زیرین کوه بخشی از آهک ‌ها را دگرگون کرده است.
از نظر شکل ‌گیری لایه‌ های آهکی مربوط به اوایل دوران دوم زمین‌ شناسی و احتمالاً در تریاس بالایی بوده است، هرچند که در اواخر دوران دوم مانند بخش‌ های دیگر شیرکوه تحت تاثیر کوه‌ های لارامید این لایه‌ ها تغییر ساختار پیدا کرده و ارتفاع بیشتری یافته است.
عقاب کوه شهرستان تفت استان یزد کوه عجیب ایران
خاص بودن آهکهای این کوه سبب شده که در دوران چهارم زمین‌ شناسی دمای پایین و شکل‌ گیری یخ بندان شدید و ذوب شدن آنها این تشکیلات به شدت فرسایش شیمیایی و مکانیکی پیدا کرده ‌است. شکل ظاهری این کوه به دلیل تفاوت جنس سنگ‌ های پیرامون آن است به نحوی که آن سنگ‌ ها حتما از بین رفته‌ اند و این کوه به شکل عقاب دیده میشود که به دلیل شکل ظاهری عقاب ‌مانند خود، یکی از کوه ‌های کمیاب ایران است.

این اثر طبیعی زیبا به دلیل قرار گرفتن بر سر جاده اصلی و خوش هوا بودن آن منطقه در استان یزد، مورد بازدید بسیاری از گردشگران قرار می ‌گیرد و با توجه به وجود آثار متعدد در روستای اسلامیه و حومه آن نظیر آثار تاریخی موبدان فیروز مربوط به دوره اشکانی و برج دیدبانی معروف به چیل اسلامیه در تابستان، محل استراحت بسیاری از مردم یزد است و مسافرت مردم به آن از اوایل بهار شروع شده و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

جاذبه های اطراف


چشمه «تامهر» در این منطقه، مکانی است که بیشترین بازدید کننده را در روزهای تعطیل به خود اختصاص می ‌دهد. این چشمه در سیزده کیلومتری شرق عقاب کوه در کنار محور اصلی یزد- شیراز قرار دارد.

غار اسلامیه نیز یکی دیگر از جاذبه ‌هایی است که در سی کیلومتری شرق عقاب کوه قرار گرفته است.
یزد در محل تلاقی دشت کویر و کویر لوت واقع شده و به همین دلیل از آن با نام «عروس کویر» یاد می شود. اين منطقه داراي آب و هواي گرم و نيمه خشك درتابستان و زمستان هاي سرد و عمدتا" خشك مي باشد.
این آثار طبیعی و دیدنی در این منطقه با هم مجموعه‌ای را ایجاد کرده است موجب جذب گردشگران زیادی در این منطقه است.

مسیر دسترسی


این کوه در فاصله 30 كيلومتري محور يزد به شيراز بعد از شهر تفت و نزديك روستاي اسلاميه (فراشاه) واقع شده است. عقابكوه در غرب اسلاميه واقع شده است. براي صعود به قله بايد از قسمت غربي روستا، همچنين دامنه شمال غربي كوه كه از شيب كمتري برخوردار است اقدام كرد.
advertising