دره عشق چهارمحال و بختیاری دره عشق ایران

گردشگریجاذبه های طبیعی

- 97/08/08
دره عشق چهارمحال و بختیاری دره عشق ایران

دره عشق ایران


دره عشق ایران یکی از جاذبه های طبیعی استان چهار محال و بختیاری به شمار می رود که هر کس با شنیدن نام آن حداقل یک بار را دوست دارد به آن سفر کند. طولانی ترین رود ایران در میان دره عشق جاری است و امکان این را برای گردشگران به وجود آورده تا تفریحات هیجان انگیزی مثل رفتینگ و ماهیگیری را داشته باشند. همچنین وجود شالیزارها و باغ های انار در این منطقه گردشگری جلوه ی بی نظیری را در مقابل چشمان شما پدیدار می نماید به طوری که گویی جامه ای سبز بر تن دارد.
دره عشق چهارمحال و بختیاری دره عشق ایران

علت نام گذاری دره عشق


افسانه ای بین محلی هایی که در این دره زندگی می کنند وجود دارد، آنها می گویند در زمان های قدیم عاشق و معشوقی در این دره زندگی می کردند که بدلیل نبود پل در این دره تنها راه رسیدن به یکدیگر را رفتن در رودخانه می دانستند. از آن زمان به بعد این دره مشهور به دره ی عشق شد. سند معتبری مبنی بر این ادعا که بین آنها، وجود ندارد.

جاذبه های دیدنی های دره عشق


رودخانه کارون
طولانی ترین رود ایران که حدود ۹۵۰ کیلومتر است در میانه های راهش از دره عشق می گذرد. گذر این رودخانه از میان دره باعث شده تا حیات در این سرزمین ماندگار شود و روستاهای کوچک و بزرگی شکل بگیرند.

آبشار دره عشق، دیدنی ترین آبشار منطقه
آبشاری در دل کوه های دره عشق وجود دارد که در آن آب با سرعت زیاد از دل کوه به بیرون می آید و از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر سقوط می کند. وجود این آبشار در کنار انارستان‌ها و شالیزارها منظره ای کم نظیر را به وجود آورده که دل هر رهگذری را می رباید .چشمه سارها نیز دیگر جاذبه ی این دره هستند به ویژه تعدادی از آنها که دارای آب معدنی گوگردی می باشند و خواص خاص خود را دارند. نمونه ای از این چشمه ها در روستایی با نام معدن در میان همین دره قرار دارد.

شالیزارها و انارستان ها
به دلیل وجود رود کارون، کشاورزی در این منطقه رواج زیادی دارد و همین امر موجب شده تا شالیزارها و باغ های انار، رنگی تازه به طبیعت بدهند و بر زیبایی منطقه بیفزایند. وجود شالیزار های گسترده در قسمت هایی از دره زیبایی جالب توجهی پدید آوره اند و گویی طبیعت جامه ای سبز بر تن دارد. باغ های انار روستای دورک هم در این میان دلبری می کنند در حالی که پیش از رسیدن به روستا حتی یک درخت انار هم به چشم نمی خورد و این حکایت از تنوع آب و هوایی منطقه دارد.

منطقه حفاظت شده هلن
منطقه ای به وسعت ۴۰ هزار هکتار در سراسر جنگل های بلوط به چشم می خورد که تنها یک چهارم آن را مراتع تشکیل داده است. این منطقه حفاظت شده هلن نام دارد. نام آن به نشان احترام به پرستاری آمریکایی که در سال ۱۹۳۱ در آنجا به مداوای مردم می پرداخته، هلن گذاشته شده است. طبیعت هلن میزبان گونه های گیاهی شامل بلوط غرب، گز، بادام، ارژن، گون، زالزالک و … می باشد و جانداری همچون شغال، تشی، گراز، خرگوش، خرس قهوه ای، عقاب طلایی، افعی و … در آن زندگی می کنند.

روستاهایی تماشایی
هنگامی که وارد دره عشق می شوید چشمانتان به این روستاها خواهد افتاد که یکی پس از دیگری در کنار هم واقع شده اند و با معماری بی نظیری که دارند جلوه طبیعت را صمیمانه تر کرده اند.

عشایر
در برخی از قسمت های این دره به خصوص منطقه حفاظت شده ی هلن هنوز عشایری وجود دارند که به حضورشان جلوه این دره بی نظیر کرده است. لباس های رنگین، چهره هایی که لبخند از آنها پاک نمی شود و طعم اصیل زندگی سوغات همیشگی آنها برای دره عشق است.

رفتینگ در رود کارون
رفتینگ این روزها یکی از پر هیجان ترین تفریحات در دل طبیعت به شمار می رود. تصور این که بر روی یک قایق کوچک نشسته باشید و بر روی جریان آب رودخانه حرکت کنید حتی زمانی که این مطلب را می خوانید هم هیجان انگیز است، چه برسد به این در فراز نشیب های پیش رویتان در دل رودخانه های دره عشق باشید.

تفریحات ممکن در دره عشق


مجموعه فعالیت هایی که می توانید در دره عشق انجام دهید و لحظات خوشی را برای خود و خانوادیتان فراهم آورید عبارتند از:

گشت و گذار و عکاسی: فقط کافیست دوربین خود را بردارید و از گوشه گوشه ی این منطقه زیبا عکس و فیلم تهیه کنید. تصاویری که بعد از سفر حتما دلتان را برای این دره ی زیبا تنگ خواهد کرد.
پیک نیک: اغلب افرادی که این منطقه می آیند وسایل پیک نیک و خورد و خوراک خود را می آورند و ساعاتی را در دل طبیعت بی نظیر دره عشق در کنار خانواده خود سپری می کنند.
کوهنوردی: کوه های استوار این منطقه امکان تجربه ی یک کوهنوردی متفاوت را برای شما فراهم می کنند. می توانید بر فراز این کوه ها بایستید و شاهد شاهکار خلقت در دره عشق باشید.
ماهیگیری: اگر اهل ماهیگیری هستندی دره عشق محل مناسبی برای این سرگرمی می باشد، اما حتما وسایل مربوط به ماهیگیری را همراهتان بیاورید.

راه دسترسی


آدرس: استان چهارمحال و بختیاری، ۱۱۰ کیلومتری شهرکرد
advertising